Jeg kom til at tænke på, om ikke det ville være hensigtsmæssigt at oprette f.eks. Jernbanemuseet som operatør/materielforvalter, eventuelt i samme kategori som Øvrige/privatbaner ?.
Det er mest af alt for at kunne følge et stykke materiels historik "til dørs", for i f.eks. B 2000's tilfælde slutter den blot med bemærkningen "Udr. 1993 og overdraget til Jernbanemuseet som B 2000" uden et link til den nye ejers materieloversigt, som det ellers er tilfældet, hvis den nye ejer var en privatbane eller en privat operatør.
Det åbner naturligvis op for en bredere diskussion om ikke der burde oprettes en hel kategori, ligesom DSB Vogne, DSB Rangertraktorer eller Øvrige/privatbaner, som så i dette tilfælde kunne hedde Veteranbaner eller Veteranoperatører eller lignende.
I den kategori ville der således kunne fås et overblik over, hvilket materiel som f.eks. MHVJ, Nordsjællands Veterantog eller JBM råder over eller ejer.
Samtidig ville man også kunne følge materiellets skæbne efter udrangeringen fra driften hos den oprindelige ejer, for noget af materiellet er jo blevet byttet indbyrdes klubberne imellem, og andet med tiden ophugget eller bygget sammen med noget andet (undervogn fra én vogn og vognkasse fra en anden vogn, etc.), eller at klubber er lukket eller fusioneret og materiellet overdraget til nye ejere/operatører.
Noget materiel er også kommet i drift hos en operatør igen igen, efter at have været ejet af en veteranbane, ligesom tilfældet er for Traktor 119.
Med veteranbaner/veteranoperatører som kategori ville man kunne følge hele materiellets historik via links.
Det var blot en strøtanke/idé - velvidende, at det ville være et større arbejde at rede trådene ud. Dog står mange af oplysningerne allerede i databasen og skal "kun" laves til links til veteran-kategorien.
Den videre historik, nylige byttehandler, etc. vil de meget engagerede forumbrugere uden tvivl kunne forsyne Tommy med (idet det sandsynligvis ville være Tommy der skulle oprette kategorierne og samle trådene, hvis såfremt ifald).
Og skulle ophugget materiellet "følges helt til dørs", så kunne der slutteligt linkes til en liste over ophuggere, med en oversigt over, hvilke stykker materiel, som de enkelte ophuggere har taget sig "kærligt" af (gad vide om Henriksen har ført lister til sit regnskab, hvad angår hvilke stykker materiel, han har købt til ophugning ?). Ophugningslisterne vil med tiden kunne udbygges, efterhånden som oplysninger/billeder dukker op. Og hvad der skete med metallerne bagefter - om de blev til Gilette barberblade, Skoda 105'ere eller til armering i Storebæltsbro, behøver vi ikke at "følge til dørs" - dér går grænsen alligevel!.
Hvad synes I ?. Og især Tommy ?.