Gæt en kaserne (Billedegætterier)
Ja, gæt en kaserne.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 30/1 2012, 02:22 (4688 dage siden)
Ja, gæt en kaserne.
--
af John, 30/1 2012, 06:43 (4688 dage siden) @ Tommy Nilsson
Umiddelbart Sølvades kaserne, men noget er galt (selv om der skete ombygninger efter militæret forlod den). Bygningen til højre passer ikke ind, med mindre den er revet og erstattet af en parallel bygning. I så fald er billedet taget fra den gamle badebygning og langs det der er bagsiden af "voldfløjen".
af Ekaeli007, 30/1 2012, 09:10 (4688 dage siden) @ Tommy Nilsson
Sølvgades kaserne, det er Statens museum for kunst man kan se i baggrunden, udenfor porten forstås.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
PS Sølvgade har i mange år haft øgenavnet nulenergihuset (til dem der ikke ved det)
af Søndenfjords, 30/1 2012, 09:34 (4687 dage siden) @ Ekaeli007
Sølvgades kaserne, det er Statens museum for kunst man kan se i baggrunden
Det er nu nok snarere Geologisk Museum.
Det oprindelige jernbanemuseum lå (så vidt jeg husker) oppe på loftet over bygningen til venstre i billedet, helt henne ved porten ud mod krydset Sølvgade/Øster Voldgade.
af John, 30/1 2012, 09:47 (4687 dage siden) @ Søndenfjords
Parbøls og Danckers jernbanemuseum lå under taget med adgang fra opgang F i Voldfløjen. Hvis billedet er taget inde i Sølvgades gård - hvad jeg tvivler på - er Voldfløjen bygningen i baggrunden til højre og det, der blev opgang F er i den vinkel af bygningen, der er uden for billedet (til højre).
Jeg mener ikke at hverken Geologisk Museum eller Statens Museum for Kunst ville kunne ses på et billede taget inde fra gården som dette. Porten er helt forkert (ligger ikke mo Georg Brandes Plads)ligner i høj grad den der findes nede i Sølvgade for enden af Sølvfløjen. En tilsvarende fandtes - hvor der i dag er gitterport - på "bagsiden af voldfløjen ud mod Østervold.
af Georg Schmidt, 30/1 2012, 11:36 (4687 dage siden) @ John
Museet lå oppe på loftet midtfor i opgang F i den bygning til højre på Svends foto. Der var åbent på onsdage fra 12-16 og denne åbningstid holdt i mange år. Onsdag den 25/7 1956 var jeg på besøg og fik et nydeligt lille skrift på 20 sider om museet.
De mange spændende skilte jeg så i 56 var 14 år senere blevet til flere og især mange flotte lokomotivnummerplader.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 30/1 2012, 12:51 (4687 dage siden) @ Georg Schmidt
Lige lidt mere om Danckers museum i Sølvgade.
I lokalerne kunne ses følgende:
Lokale I: Broer, bygninger m m
- II: Spor, signal- og sikkerhedsvæsen
- III: Lokomotiver og vogne
- IV: Portrætter og lign
- V: Stationstjenesten i almindelighed
- VI: Færger og skibe
Materiel i 1:1 måtte vi jo drømme os til dengang, men vi var altså "nærmere på dokumenterne" . Allerede når man trådte ind ad døren havde Dancker næsten fundet tjenestekøreplanerne frem, han kunne simpelthen huske folks interesseområde.
Billederne viser lokalerne II og III i det gamle museum.
Mvh
Georg
af Svend, 30/1 2012, 09:57 (4687 dage siden) @ Ekaeli007
Sølvgades kaserne, det er Statens museum for kunst man kan se i baggrunden, udenfor porten forstås.
Netop. Sådan ser der ud i dag, bare set fra gadesiden (Øster Voldgade)
--
Svend
af John, 30/1 2012, 10:33 (4687 dage siden) @ Svend
Og kasernens badebygning ses i baggrunden.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/7 2014, 08:51 (3775 dage siden) @ Svend
Netop. Sådan ser der ud i dag, bare set fra gadesiden (Øster Voldgade)
Dette postkort er p.t. til salg på QXL. Det kunne vel godt vise midterpartiet af bagsiden af Sølvgades Kaserne?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/royale/vagtparaden-afmarcherer-1908/v/an806109372/
af Steff, 30/1 2012, 11:18 (4687 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg burde kende til kasernebyggeri i Danmark og denne kan KUN være Sølvgades kaserne set fra Øst mod vest ud mod det nuværende Statens museum for kunst og Øster Voldgade. Det er sidstnævntes højre sidefløj man kan se på skrå (når man ser på Statens museum for kunst forfra fra Sølvgade/Øster Voldgade indgangen). Det er altså BAGSIDEN af Sølvgades kaserne og IKKE gården.
Det der kan forvirre er bygningen til højre i billedet. Den er nu nedrevet – se det andet billede taget fra Øster Voldgade og IND (mød øst), hvor der nu ligger en gul bygning. Lidt ældre kan huske ”Dansk Signal industri” skiltet, der stod her.
Og da officererne holder deres sabel i højre hånd, kan billedet ikke være spejlvendt.
Ville lige se efter i Parbøls skriveri om kasernen for at finde et kort. Desværre uden kort, men det var jo også en discount-udgave udgivet dengang. Men teksten fejler til gengæld ikke noget.
Nå, skal ned og købe "Streusaltz", det er jo lidt hvidt nogen steder.
--
Steffen Dresler
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2012, 11:39 (4687 dage siden) @ Steff
Det er altså BAGSIDEN af Sølvgades kaserne og IKKE gården.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Tommy Nilsson , Ringsted, 30/1 2012, 12:59 (4687 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er et billede til fra samme kaserne. Begge billeder er gamle postkort, så jeg har ingen oplysninger på dem. Hvornår kan de være optaget?
Jeg har Googlet lidt og er nået frem til, at kasernen blev opført i 1765-71 og overtaget af DSB i 1926.
kulturarv.dk
--
af ivar, 30/1 2012, 14:25 (4687 dage siden) @ Tommy Nilsson
Før 1, april 1911, hvor regimentsmusikkorpsene blev skåret ned fra 18-20 mand til 9-12 mand
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/2 2012, 11:13 (4681 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det der kan forvirre er bygningen til højre i billedet. Den er nu nedrevet
Den omtalte og nu nedrevne bygning kan vi se til venstre på dette gamle postkort, der p.t. er til salg på QXL. Postkortet er afsendt 18. november 1908.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen