Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver (Generelt)

af KimC, 29/1 2012, 18:42 (4685 dage siden)

Det er som der er en magisk grænse ved 5 koblede aksler på damplokomotiver, klart at det ikke er sagen med længere stive enheder i kurver. Akselrækkefølge x-E-x er ikke usædvanlig, faktisk ganske hyppig endda, men har der eksisteret damplokomotiver ude i verden med akselrækkefølge x-F-x eller endda x-G-x ? Mallet og Garrat lokomotiver er snyd, de tæller ikke med her...

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af Poul Erik Bjerre, 29/1 2012, 18:54 (4685 dage siden) @ KimC

Hej.

Ja, der var i hvert fald Württembergische Staatsbahn's litra K, som blev overtaget af DRG (Deutsche Reichsbahn) omkring 1925, hvor alle de såkaldte "Länderbahnen" med deres materiel blev overtaget af DRG. Hos DRG kom det til at hedde BR 59.0. Dette godstogslokomotiv, som var specielt beregnet på de bjergrige forhold i Württemberg havde akselrækkefølgen 1F. Der er ovenikøbet skrevet en grundig bog om dette lokomotiv (og dets forgængere): "Die Baureihe 59.0. Württembergs Güterzuggigant und seine Vorgänger" udgivet af EK-verlag, ISBN 978-388255-159-4.

M.v.h. Poul Erik.

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af h087 ⌂, køge, 29/1 2012, 18:55 (4685 dage siden) @ KimC

hej

jeps - der har været rumænsk og russisk 1-F koblede maskiner - så vi må ud og lede på nettet - hvis ingen på forum har nogle - men min husker vil ikke genkende om der har været G koblede
mvh
henning h087

hov - der har også været DB BR 59 også - var det Wütt K den hed før - brugt især på Geisslinge steige -

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af Steff, 29/1 2012, 20:49 (4684 dage siden) @ marrix

Hvor stort antal driv- og kobbelhjul kan et lokomotiv have!
Ja, det er faktisk et godt spørgsmål og lige netop det viste sovjetiske lokomotiv fra 1934 af type 2´-G-2`h2T3´+3´ er jo nok eksemplet på, hvordan det ikke kan/skulle gøres. Men dette lokomotiv var jo også et tidstypisk produkt, på det til tider vanvittige udslag af ”monstre”, der skulle vise sovjetstatens tekniske overlegenhed, selvom lokomotivet var konstrueret til ”svag” overbygning med et akseltryk på maksimalt 20 tons! (Unødig viden: alle sovjetiske lokomotiver frem til 1990´erne have et VL foran deres nummer. VL= Vladimir Lenin).
Problemet med et lokomotiv af denne størrelse er jo dets mere eller mindre faste akselafstand, herunder taget hensyn til akslers sideforskydelighed og dermed også driv- og kobbelstængernes. Yderligere mindre eller de helt manglende hjulflanger på de tre i midten placerede driv- og kobbelhjul. Det viste lokomotiv var jo et i princippet ”lige ud lokomotiv”! De kurver, der skulle befares, MÅTTE være af en så stor radius, at det faktisk ikke var realiserbart . Og ”hænger” et eller flere driv- og kobbelhjul bare lidt ud i en svag kurve, nedsættes adhæsionen jo betydeligt. Og så var ideen med de mange driv- og kobbelhjulsaksler gået af fløjten.
I resten af verdenen løste man problemerne med leddelte (engelsk articulated) lokomotiver af enten Mallet- eller Garret- typerne. Mallet lokomotiverne blev hovedsageligt anvendt i USA, f. eks. Challenger og Big Boy typerne, selvom UP havde et kæmpelokomotiv med to dampmaskiner(2´-Bh2-Bh2-2´), der ikke var leddelt. Garret typerne blev hovedsageligt anvendt i bl.a. Indien, Sydafrika og Rhodesia, hvor lokomotivlængden ikke var afgørende. I Afrika kørte de oven i købet på Kap-spor.
Selvfølgelig havde de leddelte Mallet- og Garret type lokomotiver deres problemer, specielt kraftdamptilførelsen til dampmaskinen på den eller de bevægelige rammer, hvor der ofte var tale om et damptryk på 20 atm. Det krævede sit af kugleled og pakninger.
Uden at skulle kunne give et svar – det har jeg ingen teknisk forudsætning for – så tror jeg at det vi ser/så udviklet i USA og Europa før og efter den anden verdenskrig giver svaret afhængig af anvendelsesområde og overbygning. Altså akselrækkefølge E i Europa og Mallet D+D i USA og endelig Garret D+C i Afrika.
Men der er sikkert lavet forsøg med andre typer, der ikke er blevet materialiseredes.

--
Steffen Dresler

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af Dampfmeisteren ⌂, 29/1 2012, 22:36 (4684 dage siden) @ h087

Selv på Java har man haft 6-koblede damplokomotiver på 1067 mm sporvidde.

Her er et billede fra jernbanemuseet Ambarawa nær øens midte af F1002, som er koblet 1-F-1h2.

[image]

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af Jesper Reinfeldt, 30/1 2012, 00:50 (4684 dage siden) @ Steff

Og så er der lige denne 4-12-2 fra Union Pacific[image]
Hilsen
Jesper

Avatar

Maks antal koblede aksler på damplokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/1 2012, 02:27 (4684 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Der er ovenikøbet skrevet en grundig bog om dette lokomotiv (og dets forgængere): "Die Baureihe 59.0. Württembergs Güterzuggigant und seine Vorgänger" udgivet af EK-verlag, ISBN 978-388255-159-4.

Som kan fås her:
[image]
Die Baureihe 59

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak