Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 4 fotos) (Billedegætterier)

af Niels Munch, 29/1 2012, 14:56 (4681 dage siden) @ John Hansen

Kære John,

Det er ganske rigtigt fra Montreal, hvor vi besøgte metroens vedligeholdelsescenter dagen før VIA Rail Canada:

[image]
Metro Montreal 12.08.2011 (nm).

Montreal's metro er en "gummi-metro", ganske som vi finder det på visse linier i Paris.

[image]
Metro Montreal boggie, 11.08.2011 (nm).

[image]
Principskitse for "gummi-metro".

[image]
Metro Montreal boggier, 11.08.2011 (nm).

Metro-togene holdes i sporet dels af stålflangerne på jernbanehjulene bag gummuhjulene, dels af vandrette støttehjul. Styreskinnen, som de vandrette støttehjul kører imod, er samtidig strømførende.

Da MSV-køretøjerne er dieseldrevne og ikke beregnet for de høje hastigheder, guides de alene af de små jernbanehjul.

[image]
Montreal Metro MSV 91-753, 11.08.2011 (nm).

Jeg har ingen indikation af, at MSV (Metro Service Vehicle) køretøjerne skulle være to-vejs; men jeg vil ikke udelukke, at de kan "køres af sporet" for parkering etc.

MSV-køretøjerne er fremstillet af R.P.M. Tech Inc. i Canada i 2000, og Metro Montreal har i alt 7 stk. med numrene 91-753 til 91-755 samt 91-757 og 91-758.

Se leverandørens website her: http://www.grouperpmtech.com/rpm_rail_metro_equipment.html , hvor også MSV beskrives.

Bedste hilsener & tak for deltagelsen
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak