Særprægede jernbanekøretøjer (+ 4 fotos) (Billedegætterier)
Kære John,
Det er ganske rigtigt fra Montreal, hvor vi besøgte metroens vedligeholdelsescenter dagen før VIA Rail Canada:
Metro Montreal 12.08.2011 (nm).
Montreal's metro er en "gummi-metro", ganske som vi finder det på visse linier i Paris.
Metro Montreal boggie, 11.08.2011 (nm).
Principskitse for "gummi-metro".
Metro Montreal boggier, 11.08.2011 (nm).
Metro-togene holdes i sporet dels af stålflangerne på jernbanehjulene bag gummuhjulene, dels af vandrette støttehjul. Styreskinnen, som de vandrette støttehjul kører imod, er samtidig strømførende.
Da MSV-køretøjerne er dieseldrevne og ikke beregnet for de høje hastigheder, guides de alene af de små jernbanehjul.
Montreal Metro MSV 91-753, 11.08.2011 (nm).
Jeg har ingen indikation af, at MSV (Metro Service Vehicle) køretøjerne skulle være to-vejs; men jeg vil ikke udelukke, at de kan "køres af sporet" for parkering etc.
MSV-køretøjerne er fremstillet af R.P.M. Tech Inc. i Canada i 2000, og Metro Montreal har i alt 7 stk. med numrene 91-753 til 91-755 samt 91-757 og 91-758.
Se leverandørens website her: http://www.grouperpmtech.com/rpm_rail_metro_equipment.html , hvor også MSV beskrives.
Bedste hilsener & tak for deltagelsen
Niels