Gammel vogn i Gedser (Generelt)
At december 2009 I saw this old railwaycoach in Gedser. Does anyone have some information about this coach, like who owned it in 2009, and to whom it belonged in the past?
Niels Karsdorp
At december 2009 I saw this old railwaycoach in Gedser. Does anyone have some information about this coach, like who owned it in 2009, and to whom it belonged in the past?
Niels Karsdorp
Kan det være OKMJ Be 12 ?
OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)
OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)
Ha - jeg slog jer med flere minutter.
Til gengæld vil jeg gerne høre mere om den byttehandel - er der mere materiel, der skifter ejer?
(Ifølge Jernbanen.dk blev GDS P 211 ophugget i 1942).
--
Hej Tommy
Måske tager jeg fejl, men det vi taler om er den 3 akslede åbne godsvogne fra DJK (P209 måske)
Der foregår i øjeblikket en storoprydning på cvk, og hvordan det hele ender er ikke helt klart lige nu, men jeg vil tro at inden for 1 mdr vil hjemmesiden kunne give et retvisende billede
Kan det være OKMJ Be 12 ?
Nej den er i maribo
Hejsa
Der er planer om at transporterer BE 7 til VtV
Vi kan bruge visse dele af vognen.
nej, ikke C 211. GDS C 206
P 206
1
Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.
P 209's nuværende tilstand kan ses på et par billeder:
GDS P 209 Gedser 18. november 2011 JBP
GDS P 209. Bogierammen skimtes under gavlen. Gedser 18. november 2011 JBP
Træværket er meget mørnet, da vognen har stået udendørs i nogle år. En rekonstruktion af vognen vil sikkert kræve udskiftning af træværket.
Inde i Gedser Remise gemmer sig også vognkassen til den ene af GDS's to første personvogne. Den er uden hjul, da den i mange år stod som sommerhus for banens medarbejdere.
Venlige hilsener
Jens
Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.
Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!
Nold
Her er et billede af OMB BE 7 inden den blev til dommertårn på Fangelbanen.
--
Mon nogen skulle kende nummeret på den tidligere DSB Specialvogn (Langskinnevogn ex CRM), som BE 7 er læsset op på?
I det seneste stormvejr er vognen for øvrigt af sig selv (vognen har rullelejer) kørt et stykke nordpå fra Gedser, men blev stoppet af en gitterlåge ud mod den nye Færgeterminal.
Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!
Den har jeg lovet mig selv at ville være projektleder på at få genskabt.
Bortset fra selve rammen, der består af noget u jern, er alle "fittings" bestemt i brugbar stand. Alt træ skal imidlertid udskiftes, men der er tilstrækkeligt til at man kan se hvordan det skal se ud.
Hvad der så skal ske med den bagefter ved jeg ikke.
Den er jo ikke umiddelbart til at indsætte idrift og NSJK driver jo ikke museum, men måske den kunne lånes ud til udstilling på Teknisk Museum i Helsingør (på et stykke originalt grydespor!) for nu at blive i Nordsjælland eller evt. Jernbanemuseet i Odense.
(Bemærk iøvrigt min vignet herunder )
--
Venligst
Michael Deichmann
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier
Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?
Når nu der køre en tråd, der hedder "Gammel vogn i Gedser", så stod der en vogn, der tilhørte en børnehave på Skovgårdsstien i Gedser frem til 2007-08. Mon nogen skulle kende til vognen, eller andre oplysninger om den?
Gedser d. 8. august 2007. (AM)
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier
Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?
Jeg kludrer Jeg blander to køretøjer sammen...................
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix
Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:
Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.
--
Venligst
Michael Deichmann
Det var nyt for mig at der stadig var bevaret en af de oprindelige 3-akslede GDS godsvogne.
Jeg søgte derfor i Tommys database for at få fornemmelse af de andre af slagsen.
Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953'
Er der bare dårlig datakvalitet i Tommys kilder eller er der en mere spidsfindig forklaring?
Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953
Det betyder, at vognen er ophugget mellem 1942 og 1953.
--
Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:
Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.
Det er jeg med på - kender også tilstanden.