Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gammel vogn i Gedser (Generelt)

af Niels Karsdorp, 29/1 2012, 13:24 (4685 dage siden)

[image]
At december 2009 I saw this old railwaycoach in Gedser. Does anyone have some information about this coach, like who owned it in 2009, and to whom it belonged in the past?

Niels Karsdorp

Gammel vogn i Gedser

af Peter Roland Hansen, 29/1 2012, 13:41 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson

OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)

Gammel vogn i Gedser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/1 2012, 13:47 (4685 dage siden) @ Peter Roland Hansen

OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)

Ha - jeg slog jer med flere minutter. :-D
Til gengæld vil jeg gerne høre mere om den byttehandel - er der mere materiel, der skifter ejer?
(Ifølge Jernbanen.dk blev GDS P 211 ophugget i 1942).

--
[image]

Gammel vogn i Gedser

af Peter Roland Hansen, 29/1 2012, 13:52 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Måske tager jeg fejl, men det vi taler om er den 3 akslede åbne godsvogne fra DJK (P209 måske)

Der foregår i øjeblikket en storoprydning på cvk, og hvordan det hele ender er ikke helt klart lige nu, men jeg vil tro at inden for 1 mdr vil hjemmesiden kunne give et retvisende billede

Gammel vogn i Gedser

af Cfandersen, 29/1 2012, 16:08 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hejsa

Der er planer om at transporterer BE 7 til VtV
Vi kan bruge visse dele af vognen.

Gammel vogn i Gedser

af Henrik Winther Andersen @, 29/1 2012, 16:17 (4685 dage siden) @ Peter Roland Hansen

nej, ikke C 211. GDS C 206

Gammel vogn i Gedser

af Jens Bruun-Petersen, 29/1 2012, 21:11 (4684 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.

P 209's nuværende tilstand kan ses på et par billeder:

[image]

GDS P 209 Gedser 18. november 2011 JBP

[image]

GDS P 209. Bogierammen skimtes under gavlen. Gedser 18. november 2011 JBP

Træværket er meget mørnet, da vognen har stået udendørs i nogle år. En rekonstruktion af vognen vil sikkert kræve udskiftning af træværket.

Inde i Gedser Remise gemmer sig også vognkassen til den ene af GDS's to første personvogne. Den er uden hjul, da den i mange år stod som sommerhus for banens medarbejdere.

Venlige hilsener

Jens

Gammel vogn i Gedser

af re20000, 29/1 2012, 21:49 (4684 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.

Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!

Nold

Gammel vogn i Gedser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/1 2014, 11:59 (3958 dage siden) @ re20000

Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!

Den har jeg lovet mig selv at ville være projektleder på at få genskabt.
Bortset fra selve rammen, der består af noget u jern, er alle "fittings" bestemt i brugbar stand. Alt træ skal imidlertid udskiftes, men der er tilstrækkeligt til at man kan se hvordan det skal se ud.

Hvad der så skal ske med den bagefter ved jeg ikke.

Den er jo ikke umiddelbart til at indsætte idrift og NSJK driver jo ikke museum, men måske den kunne lånes ud til udstilling på Teknisk Museum i Helsingør (på et stykke originalt grydespor!) for nu at blive i Nordsjælland eller evt. Jernbanemuseet i Odense.

(Bemærk iøvrigt min vignet herunder :-) )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gammel vogn i Gedser

af UTJ, 25/1 2014, 12:07 (3958 dage siden) @ Michael Deichmann

Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix :-(

Gammel vogn i Gedser

af Gjæst, 25/1 2014, 12:53 (3958 dage siden) @ UTJ

Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier

Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?

Gammel vogn i Gedser

af UTJ, 25/1 2014, 15:50 (3958 dage siden) @ Gjæst

Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier

Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?

Jeg kludrer ;-) Jeg blander to køretøjer sammen...................

Gammel vogn i Gedser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/1 2014, 18:29 (3957 dage siden) @ UTJ

Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix :-(

Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:
[image]
Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gammel vogn i Gedser -delvist OT spørgsmål

af esni, Frederikssund, 26/1 2014, 00:46 (3957 dage siden) @ Michael Deichmann

Det var nyt for mig at der stadig var bevaret en af de oprindelige 3-akslede GDS godsvogne.

Jeg søgte derfor i Tommys database for at få fornemmelse af de andre af slagsen.

Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953'

Er der bare dårlig datakvalitet i Tommys kilder eller er der en mere spidsfindig forklaring?

Gammel vogn i Gedser -delvist OT spørgsmål

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/1 2014, 01:25 (3957 dage siden) @ esni

Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953

Det betyder, at vognen er ophugget mellem 1942 og 1953.

--
[image]

Gammel vogn i Gedser

af UTJ, 26/1 2014, 08:00 (3957 dage siden) @ Michael Deichmann

Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:

[image]

Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.

Det er jeg med på - kender også tilstanden. ;-)

Gammel vogn i Gedser

af erik andersen @, 29/1 2012, 13:40 (4685 dage siden) @ Niels Karsdorp

Kan det være OKMJ Be 12 ?

Gammel vogn i Gedser

af opdate, 29/1 2012, 13:56 (4685 dage siden) @ erik andersen

Kan det være OKMJ Be 12 ?

Nej den er i maribo

Gammel vogn i Gedser - OMB BE 7

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/1 2012, 01:38 (4684 dage siden) @ Niels Karsdorp

Her er et billede af OMB BE 7 inden den blev til dommertårn på Fangelbanen.

[image]

--
[image]

Gammel vogn i Gedser - OMB BE 7

af Lillefut, 25/1 2014, 11:31 (3958 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mon nogen skulle kende nummeret på den tidligere DSB Specialvogn (Langskinnevogn ex CRM), som BE 7 er læsset op på?
I det seneste stormvejr er vognen for øvrigt af sig selv (vognen har rullelejer) kørt et stykke nordpå fra Gedser, men blev stoppet af en gitterlåge ud mod den nye Færgeterminal.

Gammel vogn i Gedser

af Anders Madsen, 25/1 2014, 15:04 (3958 dage siden) @ Lillefut

Når nu der køre en tråd, der hedder "Gammel vogn i Gedser", så stod der en vogn, der tilhørte en børnehave på Skovgårdsstien i Gedser frem til 2007-08. Mon nogen skulle kende til vognen, eller andre oplysninger om den?

[image]
Gedser d. 8. august 2007. (AM)

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

DSB MX1015

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak