Gammel vogn i Gedser (Generelt)
At december 2009 I saw this old railwaycoach in Gedser. Does anyone have some information about this coach, like who owned it in 2009, and to whom it belonged in the past?
Niels Karsdorp
af Niels Karsdorp, 29/1 2012, 13:24 (4685 dage siden)
At december 2009 I saw this old railwaycoach in Gedser. Does anyone have some information about this coach, like who owned it in 2009, and to whom it belonged in the past?
Niels Karsdorp
af Tommy Nilsson , Ringsted, 29/1 2012, 13:38 (4685 dage siden) @ Niels Karsdorp
af Peter Roland Hansen, 29/1 2012, 13:41 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson
OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)
af Tommy Nilsson , Ringsted, 29/1 2012, 13:47 (4685 dage siden) @ Peter Roland Hansen
OMB B 7 + CR undervognen den står på er indgået i en byttehandel med DJK. Dette betyder bl.a at GDS P 211 kommer tilbage til Nordsjælland ( som udsílling i GræstedO)
Ha - jeg slog jer med flere minutter.
Til gengæld vil jeg gerne høre mere om den byttehandel - er der mere materiel, der skifter ejer?
(Ifølge Jernbanen.dk blev GDS P 211 ophugget i 1942).
--
af Peter Roland Hansen, 29/1 2012, 13:52 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy
Måske tager jeg fejl, men det vi taler om er den 3 akslede åbne godsvogne fra DJK (P209 måske)
Der foregår i øjeblikket en storoprydning på cvk, og hvordan det hele ender er ikke helt klart lige nu, men jeg vil tro at inden for 1 mdr vil hjemmesiden kunne give et retvisende billede
af Cfandersen, 29/1 2012, 16:08 (4685 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hejsa
Der er planer om at transporterer BE 7 til VtV
Vi kan bruge visse dele af vognen.
af Henrik Winther Andersen , 29/1 2012, 16:17 (4685 dage siden) @ Peter Roland Hansen
nej, ikke C 211. GDS C 206
af Henrik Winther Andersen , 29/1 2012, 16:21 (4685 dage siden) @ Henrik Winther Andersen
P 206
1
af Jens Bruun-Petersen, 29/1 2012, 21:11 (4684 dage siden) @ Henrik Winther Andersen
Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.
P 209's nuværende tilstand kan ses på et par billeder:
GDS P 209 Gedser 18. november 2011 JBP
GDS P 209. Bogierammen skimtes under gavlen. Gedser 18. november 2011 JBP
Træværket er meget mørnet, da vognen har stået udendørs i nogle år. En rekonstruktion af vognen vil sikkert kræve udskiftning af træværket.
Inde i Gedser Remise gemmer sig også vognkassen til den ene af GDS's to første personvogne. Den er uden hjul, da den i mange år stod som sommerhus for banens medarbejdere.
Venlige hilsener
Jens
af re20000, 29/1 2012, 21:49 (4684 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Vognen er GDS P 209 og den eneste tilbageværende af Gribskovbanens første vognmasteriel på egne hjul. Undervognen hviler på tre enakslede bogier, der er indbyrdes forbundet, således at de styrer hinanden gennem kurver. Arrangementet kaldes "Cleminson-systemet" og har i Danmark kun været brugt på Gribskovbanen.
Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!
Nold
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/1 2014, 11:59 (3958 dage siden) @ re20000
Den er da godt nok speciel. Selvom der ikke er meget tilbage håber jeg virkelig, der er kræfter til at rekonstruere sådan en perle!
Den har jeg lovet mig selv at ville være projektleder på at få genskabt.
Bortset fra selve rammen, der består af noget u jern, er alle "fittings" bestemt i brugbar stand. Alt træ skal imidlertid udskiftes, men der er tilstrækkeligt til at man kan se hvordan det skal se ud.
Hvad der så skal ske med den bagefter ved jeg ikke.
Den er jo ikke umiddelbart til at indsætte idrift og NSJK driver jo ikke museum, men måske den kunne lånes ud til udstilling på Teknisk Museum i Helsingør (på et stykke originalt grydespor!) for nu at blive i Nordsjælland eller evt. Jernbanemuseet i Odense.
(Bemærk iøvrigt min vignet herunder )
--
Venligst
Michael Deichmann
af UTJ, 25/1 2014, 12:07 (3958 dage siden) @ Michael Deichmann
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix
af Gjæst, 25/1 2014, 12:53 (3958 dage siden) @ UTJ
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier
Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?
af UTJ, 25/1 2014, 15:50 (3958 dage siden) @ Gjæst
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier
Jeg tror ikke P 209 har behov for nye bogier, og hvorfor fra SFJ?
Jeg kludrer Jeg blander to køretøjer sammen...................
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/1 2014, 18:29 (3957 dage siden) @ UTJ
Du skal selvfølgelig bruge vognens oprindelige jernramme og med nybyggede SFJ-bogier - så bliver vognen så tæt på det orignale udseende, alt andet bliver noget juks hvis man bruger 1 mio. på at genskabe vognkassen. Man skal nemlig lige huske på at kompromisser også koster og får det endelige resultat til at ligne noget som kunne være samlet af dele fra Jem & Fix
Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:
Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.
--
Venligst
Michael Deichmann
af esni, Frederikssund, 26/1 2014, 00:46 (3957 dage siden) @ Michael Deichmann
Det var nyt for mig at der stadig var bevaret en af de oprindelige 3-akslede GDS godsvogne.
Jeg søgte derfor i Tommys database for at få fornemmelse af de andre af slagsen.
Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953'
Er der bare dårlig datakvalitet i Tommys kilder eller er der en mere spidsfindig forklaring?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/1 2014, 01:25 (3957 dage siden) @ esni
Det overrasker mig så at der står 2 ophugningsårstal for de fleste, ' fx ophugget 1942/1953
Det betyder, at vognen er ophugget mellem 1942 og 1953.
--
af UTJ, 26/1 2014, 08:00 (3957 dage siden) @ Michael Deichmann
Ulrich, jeg talte om GDS C4 - og der er altså ikke ret meget tilbage af rammen:
Men som jeg skriver er de fleste fittings ikke tæret væk på samme måde.
Det er jeg med på - kender også tilstanden.
af erik andersen , 29/1 2012, 13:40 (4685 dage siden) @ Niels Karsdorp
Kan det være OKMJ Be 12 ?
af opdate, 29/1 2012, 13:56 (4685 dage siden) @ erik andersen
Kan det være OKMJ Be 12 ?
Nej den er i maribo
af Tommy Nilsson , Ringsted, 30/1 2012, 01:38 (4684 dage siden) @ Niels Karsdorp
Her er et billede af OMB BE 7 inden den blev til dommertårn på Fangelbanen.
--
af Lillefut, 25/1 2014, 11:31 (3958 dage siden) @ Tommy Nilsson
Mon nogen skulle kende nummeret på den tidligere DSB Specialvogn (Langskinnevogn ex CRM), som BE 7 er læsset op på?
I det seneste stormvejr er vognen for øvrigt af sig selv (vognen har rullelejer) kørt et stykke nordpå fra Gedser, men blev stoppet af en gitterlåge ud mod den nye Færgeterminal.
af Anders Madsen, 25/1 2014, 15:04 (3958 dage siden) @ Lillefut
Når nu der køre en tråd, der hedder "Gammel vogn i Gedser", så stod der en vogn, der tilhørte en børnehave på Skovgårdsstien i Gedser frem til 2007-08. Mon nogen skulle kende til vognen, eller andre oplysninger om den?
Gedser d. 8. august 2007. (AM)
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere