Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Korsør og ikke Halskov (Billedegætterier)

af tøf tøf, 28/1 2012, 22:02 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved nuikke hvorfor du vil have det til at være ikke-halskov.. bemærk, i ca 1990 blev Halskov ændret til Halsskov..

Som barn (1980-1990) legede vi på en nærliggende tofte, denne blev senere bebygget (rækkehuse på Bragesvej), dtte udstykkede område blev på den nordlige side afgrænset af et nedlagt spor, dette benævnt "revsporet", da den oprindelige føring gik helt ud på revet, som var der, man overførte postbåde på isen i de hårde vintre langt tilbage i tiden.(tør ikke sætte årstål på,men fra ca 1880 og frem til ca 1940)
Sporstrengen førte oprindeligt til remiseområdet ved Halskov, og der var tilslutning på denne streng til (har jeg hørt) Korsør margarine og teglværket.. teglværket er nedlagt, til en ikke-opdyrket jord(dette kaldes en tofte) og i 70érne blev opført rækkehusene "tegltoften" og parcellen "teglmarken") Margarinefabrikken blev til et trykkeri, pakko-tryk.
"revsporet" blev en cykel og gangsti, både til revet, men også som forbindelse for børn til den nærliggende Birkemoseskole, nu kaldet Broskolen, idet der ingen trafik var. Sporet var på den tid afkortet lige op til den daværende Shell-tank, som var, for nogle, første stop efter at have forladt bilfærgen.

Til billedet: Jeg kan sagtens forestille mig dette gamle revsporet forlænget til de daværende lejer´s opmarchbane.

Jeg kan forestille mig, ud over evt post, at der også blev bragt brændstof frem til færgerne ad sporene..

Senerehen blev der nedgrávet nogle kæmpe tanke netop til færgerne i området langs revsporet på den nordlige side, samt et kæme hul, som skulle have været vanddepot til evt brandsliukning..
Jorden fra disse udgravninger blev bl.a. benyttet til en nærliggende banke ( nord for byggeriet Fasanhaven), ivrigt benyttet af kælkende børn i snesæsonen..rester af

Banken ses i dag, når man forlader betalingsområdet for broen i retning mod kbh, lige inde til højre, som det eneste område med træer, kort inden den bro, der fører over motorvejen..
Det afrettede område, hvor der har ligget spor, ses også bag den Q8 tank, der er på højre hånd efter betalingsanlægget.

Tankene blev fjernet ca samtidig med at Storebæltsbroen åbnede..
Vandhullet tror jeg stadig eksisterer.., har ikke "genset" mit barndomsland de sidste 25 år....

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak