Korsør og ikke Halskov (Billedegætterier)
Dette postkort er p.t. til salg på QXL.
Vi er vel enige om, at vi ikke er i Halskov eller hur?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2012, 21:03 (4686 dage siden)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af tøf tøf, 28/1 2012, 22:02 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg ved nuikke hvorfor du vil have det til at være ikke-halskov.. bemærk, i ca 1990 blev Halskov ændret til Halsskov..
Som barn (1980-1990) legede vi på en nærliggende tofte, denne blev senere bebygget (rækkehuse på Bragesvej), dtte udstykkede område blev på den nordlige side afgrænset af et nedlagt spor, dette benævnt "revsporet", da den oprindelige føring gik helt ud på revet, som var der, man overførte postbåde på isen i de hårde vintre langt tilbage i tiden.(tør ikke sætte årstål på,men fra ca 1880 og frem til ca 1940)
Sporstrengen førte oprindeligt til remiseområdet ved Halskov, og der var tilslutning på denne streng til (har jeg hørt) Korsør margarine og teglværket.. teglværket er nedlagt, til en ikke-opdyrket jord(dette kaldes en tofte) og i 70érne blev opført rækkehusene "tegltoften" og parcellen "teglmarken") Margarinefabrikken blev til et trykkeri, pakko-tryk.
"revsporet" blev en cykel og gangsti, både til revet, men også som forbindelse for børn til den nærliggende Birkemoseskole, nu kaldet Broskolen, idet der ingen trafik var. Sporet var på den tid afkortet lige op til den daværende Shell-tank, som var, for nogle, første stop efter at have forladt bilfærgen.
Til billedet: Jeg kan sagtens forestille mig dette gamle revsporet forlænget til de daværende lejer´s opmarchbane.
Jeg kan forestille mig, ud over evt post, at der også blev bragt brændstof frem til færgerne ad sporene..
Senerehen blev der nedgrávet nogle kæmpe tanke netop til færgerne i området langs revsporet på den nordlige side, samt et kæme hul, som skulle have været vanddepot til evt brandsliukning..
Jorden fra disse udgravninger blev bl.a. benyttet til en nærliggende banke ( nord for byggeriet Fasanhaven), ivrigt benyttet af kælkende børn i snesæsonen..rester af
Banken ses i dag, når man forlader betalingsområdet for broen i retning mod kbh, lige inde til højre, som det eneste område med træer, kort inden den bro, der fører over motorvejen..
Det afrettede område, hvor der har ligget spor, ses også bag den Q8 tank, der er på højre hånd efter betalingsanlægget.
Tankene blev fjernet ca samtidig med at Storebæltsbroen åbnede..
Vandhullet tror jeg stadig eksisterer.., har ikke "genset" mit barndomsland de sidste 25 år....
af ottoemil , Rødovre, 28/1 2012, 22:30 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej i forummet
Uden at have gravet i nogen dokumentation vil jeg mene, at dette billede er fra færgelejerne i Korsør - men de lå jo i den del af byen, som hedder Halsskov.
v.h.
Ottoemil
af Flemming, knivkær Strand, 28/1 2012, 23:19 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Næh det er vi faktisk ikke, for det er det færgeleje der er(var) nærmest Halsskov bydel, umiddelbart bag lejet ligger Strandvejen. På stykket mellem lejet og Strandvejen anlagde man senere "Brandholmen" (en større samling "magasin" spor) noget senere kom så leje 3 og meget senere leje 4, sidst byggede man nogle dyre ejerlejligheder som det kniber med at få afsat - så jo "vi" er i Halskov.
Gode hilsner
Flemming
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2012, 23:23 (4686 dage siden) @ Flemming
Næh det er vi faktisk ikke, for det er det færgeleje der er(var) nærmest Halsskov bydel, umiddelbart bag lejet ligger Strandvejen. På stykket mellem lejet og Strandvejen anlagde man senere "Brandholmen" (en større samling "magasin" spor) noget senere kom så leje 3 og meget senere leje 4, sidst byggede man nogle dyre ejerlejligheder som det kniber med at få afsat - så jo "vi" er i Halskov.
Kære Flemming
Tak for glimrende dokumentation. Det lurede mig nok, at der var tale om "sammensmeltning" af to lokaliteter.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Flemming, knivkær Strand, 28/1 2012, 23:55 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Da' Thomas, forum!
Det færgeleje der vises på "dit" postkort er faktisk (det senere) leje 3 godt nok er der kun to lejer på postkortet, da man så byggede det 3. leje - var det der blev leje 1. (det er da næsten ikke forvirrende - vel?)
Sten, det område du fortæller om i dit indlæg og meget mere kan altsammen ses på vedhæftede postkort.
Revsporet og Korsør margarinefabrik
Herlige hilsner
Flemming
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/1 2012, 00:14 (4686 dage siden) @ Flemming
Da' Thomas, forum!
Det færgeleje der vises på "dit" postkort er faktisk (det senere) leje 3 godt nok er der kun to lejer på postkortet, da man så byggede det 3. leje - var det der blev leje 1. (det er da næsten ikke forvirrende - vel?)
Sten, det område du fortæller om i dit indlæg og meget mere kan altsammen ses på vedhæftede postkort.Revsporet og Korsør margarinefabrik
Herlige hilsnerFlemming
Kære Flemming
Når "man" nu har udnævnt sig selv til webmaster af www.havnebaner.dk og har været så optimistisk at lave en underside hertil benævnt "Halsskov" og bemeldte underside indtil videre er "gabende tom" er det mere end nærliggende at spørge: Må jeg vise dit fine luftfoto af revsporet og sidesporet til Margarinefabrikken på hjemmesiden?
Med venlig hilsen
Thomas Boberh Nielsen
af Flemming, knivkær Strand, 29/1 2012, 00:44 (4686 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Kære Thomas
Selvfølgelig må du det, jeg burde jo have tænkt på det selv, send mig en mail så kan jeg sende dig noget når og hvis der dukker noget op i gemmerne.
Gode hilsner
Flemming
af tøf tøf, 29/1 2012, 11:15 (4685 dage siden) @ Flemming
Hej Flemming..
Tak for foto og info..., jeg skal love for, det seranderledes ud i dag..
Dog ses "begyndelsen" af nuværende Birkemosevej svagt i venstre side, samt de fire markante bygninger lige ved sporet, også på venstre side, er der stadig i dag, men ellers er alt vist jeævnet med jorden og nyt genopført..
Billedet viser også,at der på tiden for dette, ikke er anlagt færgelejer i rev-området, hvilket jeg troede det første billede ville have været oplagt til at vise..
Derved er selve Halskovhavn fremkommet på et senere tidspunkt, netop til udelukende biltrafik, men jeg ved, der også i ny og næ,kom jernbanevogne derud.. Faktisk stod der i 1980´erne 2 gamle G eller H vogne og rådnede op for enden af dette spor.
Mvh Steen
af tøf tøf, 29/1 2012, 11:19 (4685 dage siden) @ tøf tøf
Hej Flemming..
Jeg har nu nærstuderet dine 2 fotos, og sjovt nok, det lille hvide hus på strandvejen, som gemmer sig bag et rødt, samt den store firkantet bolig på Lygtebakken, begge steder har jeg/har jeg haft bekendte boende.. kan du evt skaffe noget årstal for disse fotos??
Mvh Steen
af Poul Erik Bjerre, 29/1 2012, 16:33 (4685 dage siden) @ Flemming
Hej.
Er der nogen, der kan bestemme færgerne på billederne?
Ja, på billede 2 er det tydeligvist "Storebælt" i forgrunden. Som det ses på billedet, har den forlænget inderskorsten - altså forsnævres skorstenen ovenfor skorstensbåndene. Det har ingen af færgerne på billede 1 (så vidt jeg kan se). Derfor kan "Storebælt" udelukkes fra billede 1. Ligeledes "Kjøbenhavn", som KUNNE være på afløsning på Storebælt fra København-Malmö overfarten. Den har også forlænget inderskorsten. Tilbage er "Korsør", "Nyborg" og "Sjælland". Disse 3 færger er bygget korteren end "Storebælt" og "Kjøbenhavn" - men "Sjælland" er på et tidspunkt forlænget til ca. samme længde som de 2 lange færger. Jeg synes den bagerste færge på billede 2 ser kort ud - men på den anden side set ligner alle de synlige detaljer dem på "Storebælt". Det kunne tyde på, at færgen i baggrunden er "Sjælland" i forlænget tilstand?
Det er værre med billede 1 - de 2 færger må være 2 ud af "Korsør", "Nyborg" og "Sjælland" - men hvilke 2?
Nogen, der kan løse den gåde?
M.v.h. Poul Erik.
af h087 , køge, 29/1 2012, 18:23 (4685 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej
til understøtning af jeres foto - så her nogle sporplaner
Korsør Banegård 1887
og revsporet ca 1960
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af tøf tøf, 29/1 2012, 18:36 (4685 dage siden) @ h087
Takker til H087...
Fordi lige dér ses det nemlig, at da man flyttede remisen til Halsskov(som jeg kalder det), opstod der 2 drejeskiver ved siden af hinanden...Det ses også, at de har forskellig længde... Mange husker ringremissen som een stor, men udefra gadesiden ses det som en sammenbygget remise..
Vi har i vores klub stadig ikkenået til enighed om der skal være en eller 2 drejeskiver på modelbaneanlægget..
Ho87.. Har du flere tegninger af korsør banegård, korsør godsopmarch, og den gamle station ved Amerikakajen?, gerne i tiden fra 1940 til 1960, som er den vi gerne vil eftergive i model..
Mvh Steen
P.s. Jeg skal muligvis til Vanløse i morgen mandag ved middag, hvis der er tid i overskud, kigger jeg evt ind.. ringer inden
af h087 , køge, 29/1 2012, 18:48 (4685 dage siden) @ tøf tøf
Hej Steen
vi har den komplette sporplan (også Havnen) i meget stor størrelse ( original ) fra 1960 + lidt flere af sporombygningerne undervejs - bla af ny godsrist - tårnborgdepotet mm, ja og hvis i også har brug for befæstigelsetegning af kummer på retirader - ja - så kan vi også klare en sådan - + en stor del af bygningstegningerne - så hvis du får tid i morgen - så ring - så er kaffen klar - og vi finder ud af noget - vi ses - mein junge
mvh
henning h087
PS: mig kaffe til brød - dig brød til kaffe - wasdas
--
med venlig hilsen
af h087 , køge, 29/1 2012, 23:48 (4685 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 30/1 2012, 00:24
Hej
og så her lidt foto og sporplaner af Korsør havn
Korsør lidt fra oven i tresserne
foto: Torben Baldslev
DSB kulkran og kulbane til maskindepotet
lokalhistorisk arkiv
og broen mellem Korsør/Halskov og Korsør 1925
lokalhistorisk arkiv
og der var forskel på om man boede på den ene side af broen eller den anden - boede selv i Korsør i 10 år, hvoraf de 8 på "den rigtige side"
og så sporplaner
og her link til lidt mere og pdf
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=455
mvh
h087
ps - thomas - du bruger bare eller kontakt mig
--
med venlig hilsen