Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Særprægede jernbanekøretøjer (1 foto) (Billedegætterier)

af Niels Munch, 28/1 2012, 00:15 (4683 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 28/1 2012, 00:32

Lige et godnatbillede til forum:

[image]
Foto 11.08.2011 (nm).

God fornøjelse & god nat
Niels

Særprægede jernbanekøretøjer (1 foto)

af TeamBaumann, Hjordkær, 28/1 2012, 10:00 (4683 dage siden) @ Niels Munch

Man kan se at det drejer sig om 2-vejs køretøjer, ses også medMSV id'et
Mehrweg Schienenverkehr?
Man måske forestile at disse MSV-traktorer skal kunne bruges som rangering af godsvogne? eller som arbejdstrolje.
Jeg har lidt af en andelse at man er ved et Transport- / Transitmesse i Tyskland,
med mindre at det er fabriksbesøg, hvor disse fartøjer kommer fra.

Særprægede jernbanekøretøjer (1 foto)

af KimC, 28/1 2012, 13:20 (4683 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg har lidt af en andelse at man er ved et Transport- / Transitmesse i Tyskland,
med mindre at det er fabriksbesøg, hvor disse fartøjer kommer fra.

Prøv at se på området langs sporene - "dæksporene". Det ser ud til at disse fartøjer færdes der regelmæssigt.

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Niels Munch, 28/1 2012, 17:30 (4682 dage siden) @ TeamBaumann

@ Baumann: Du har ret i, at køretøjerne anvendes til rangering, bugsering og arbejdskørsel.

@ KimC: Du skrev: "Prøv at se på området langs sporene - "dæksporene". Det ser ud til at disse fartøjer færdes der regelmæssigt."

Det er nemlig rigtigt, og da jeg vendte mig 180 grader, kunne jeg fotografere dette:

[image]
Foto 11.08.2011 (nm).

Vi er på et operativt banesystem; men på de viste billeder mangler en ikke uvæsentlig "installation", der er karakteristisk, og hvis fravær her nødvendiggør anvendelse af MSV.

Fortsat god fornøjelse
Niels

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Peter M. Thomsen, 28/1 2012, 17:59 (4682 dage siden) @ Niels Munch

Køreledninger til pantografer, tænker på at MSV'erne er forsynet med automatkoblinger, Måske Siemens fabrik der laver IC-3 tog.
Peter

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Niels Munch, 28/1 2012, 18:21 (4682 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Når du nævner Siemens, går jeg ud fra, du mener ICE-3 tog.

Vi er på et vedligeholdelsescenter for et operativt togsystem (ikke en fabrik), og det, der mangler på mine fotos fra bagsiden af hallen, findes på forsiden. Men køreledninger er der altså ingen af ;-) .

M.v.h.
Niels

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Hedegaard, 28/1 2012, 19:34 (4682 dage siden) @ Niels Munch

Det skulle vel ikke være vedligeholdelses centret for den franske metro?

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Niels Munch, 28/1 2012, 20:32 (4682 dage siden) @ Hedegaard

Det skulle vel ikke være vedligeholdelses centret for den franske metro?

På en eller anden måde "snerper det"; men vi er nu ikke i Frankrig!

M.v.h.
Niels

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af re20000, 28/1 2012, 21:36 (4682 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke køreledninger,men måske noget mere jordnært med en tilsvarende virkning?

Nold

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 1 foto)

af Niels Munch, 28/1 2012, 22:44 (4682 dage siden) @ re20000

[image]

Yes, 750 V DC Nold, og ........ ???

Særprægede jernbanekøretøjer

af John Hansen ⌂, Od, 29/1 2012, 13:49 (4681 dage siden) @ Niels Munch

Datoen og dine billeder fra tidligere på ugen kunne indikere, at det er Canada. Måske Montreal Metro?

Men de her tovejes-køretøjer på billedet kan jeg ikke Google mig frem til noget om...


Mvh. John

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Særprægede jernbanekøretøjer (+ 4 fotos)

af Niels Munch, 29/1 2012, 14:56 (4681 dage siden) @ John Hansen

Kære John,

Det er ganske rigtigt fra Montreal, hvor vi besøgte metroens vedligeholdelsescenter dagen før VIA Rail Canada:

[image]
Metro Montreal 12.08.2011 (nm).

Montreal's metro er en "gummi-metro", ganske som vi finder det på visse linier i Paris.

[image]
Metro Montreal boggie, 11.08.2011 (nm).

[image]
Principskitse for "gummi-metro".

[image]
Metro Montreal boggier, 11.08.2011 (nm).

Metro-togene holdes i sporet dels af stålflangerne på jernbanehjulene bag gummuhjulene, dels af vandrette støttehjul. Styreskinnen, som de vandrette støttehjul kører imod, er samtidig strømførende.

Da MSV-køretøjerne er dieseldrevne og ikke beregnet for de høje hastigheder, guides de alene af de små jernbanehjul.

[image]
Montreal Metro MSV 91-753, 11.08.2011 (nm).

Jeg har ingen indikation af, at MSV (Metro Service Vehicle) køretøjerne skulle være to-vejs; men jeg vil ikke udelukke, at de kan "køres af sporet" for parkering etc.

MSV-køretøjerne er fremstillet af R.P.M. Tech Inc. i Canada i 2000, og Metro Montreal har i alt 7 stk. med numrene 91-753 til 91-755 samt 91-757 og 91-758.

Se leverandørens website her: http://www.grouperpmtech.com/rpm_rail_metro_equipment.html , hvor også MSV beskrives.

Bedste hilsener & tak for deltagelsen
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak