Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl. (Generelt)

af Niekind, 27/1 2012, 20:11 (4692 dage siden)

Jeg ved godt jeg allerede har efterspurgt billeder af Storebæltsfærgerne herinde... og jeg er virkelig imporenret over hvor mange billeder mange af jer ligger inde med. Både dem I selv har taget og dem I har fået af anden vej. Det er en tid jeg virkelig savner. Storebæltsfærgerne var noget ganske ganske specielt. Det rød-hvide skorstensbånd, mågeskrig, den særlige Storebæltskaffe.... ja, det var en helt særlig stemning der herskede på Bæltet dengang. En stemning man på ingen måde kan finde i dag, hvor alting handler om effektivitet og konkurrencedygtighed.

Men minderne kan ingen tage fra os....

Er der nogen der har billeder af "Sprogø" og "Knudshoved" som jernbanefærger?

IC-færgerne, da de var ganske nye, dvs. "Dronning Ingrid", "Prins Joachim" og "Kronprins Frederik".

og andre billeder fra dengang...

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 27/1 2012, 23:32 (4692 dage siden) @ Niekind

Jeg har et billede af Kronprins Frederik fra Juni 1983.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 1/2 2012, 13:21 (4687 dage siden) @ Henrik Thomsen

Herligt billede med flot blå himmel og hav. Er du selv fotografen?

Hvornår og hvor blev kommandobroerne ombygget? Blev man træt af at manøvrere udendørs siden de blev lukket? :-)

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 4/10 2012, 09:07 (4442 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det er helt unik billede "Frede" Henrik... smuk blå himmel og hav og uden den frygtelig udsigt til den faste forbindelse som jo dannede baggrund på lagt de fleste billeder fra Storebæltsoverfarten i de sidste 10 år før færgerne måtte give fortabt.

Har du flere billeder fra den dag, hvis ellers det var dig der stod bag kameraet? ;-)

Jeg synes IC-færgerne var en milepæl for DSB's færger. Først og fremmest gik man bort fra de 17,70 m i bredden, som jo havde været standard i mange mange år og færgerne fik dermed en lang større kapacitet.
Sammenlignet med de første IC-færger var der jo også tale om en revolution med de to store gennemgående salondæk med et færgetorv i midten i to plan og så ellers fyldt op med herligt dansk design fra dengang 70'erne blev til 80'erne.

Er det iøvrigt rigtig husket at det var "Dronning Ingrid", der tog sig af de natlige afgange, mens "børnebørnene" hvilede sig i hhv. Korsør og Nyborg? Jeg kan huske at have set "Prins Joachim" ligge ved en af de gamle lejer længere inde mod stationbygningen.

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Allan Eriksen, 4/10 2012, 10:45 (4441 dage siden) @ Niekind

Jeg tror ikke du har ret i at det var altid Dronning Ingrid der tog sig af natafgangene, der har sikkert været en eller anden turnusordning ligesom med mennesker et antal natvagter o.s.v.Men det var jo ikke sådan meningen at nu skulle den have lavet det og det, Der var jo tilstrækkelig motorkapacitet at man kunne lave mange ting medens de sejlede og såvidt jeg husker var det ekstraordinært at nu måtte den ligge stille for at lave de reparationer.

Man havde jo brug for alle tre færger om dagen, når der var afgang hver time fra henholdsvis Korsør og Nyborg.

En ting der så har undret mig mange gange at det ikke var fem eller sekssporede færger man valgte, jeg tænker på at var det ikke i begyndelsen af 1990erne at Trelleborg Sassnitz fik femsporede færger, men modsat i Danmark havde man jo ikke her ret mange overførselsvogne til passagerer. Der var der brug for stor kapacitet til godsvogne. Ligeledes Trelleborg Rostock der var brug for stort antal lastmeter til lastbiler og jernbanegodsvogne.

Venlig hilsen

Allan

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 4/10 2012, 17:30 (4441 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg ved ikke hvor jeg har det fra, at det lige var "Dronning Ingrid", der tog sig af natten, men jeg kan bare huske jeg har fået det fortalt, men historien kan vel have fyldt mig med løgn, for hvorfor skulle man slide mere på "Dronning Ingrid".

Jeg synes også at erindre at det primært være "Arveprins Knud", der tog sig af de natlige ture på Halsskov-Knudshoved.

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/2 2013, 17:41 (4303 dage siden) @ Niekind

Jeg ved ikke hvor jeg har det fra, at det lige var "Dronning Ingrid", der tog sig af natten, men jeg kan bare huske jeg har fået det fortalt, men historien kan vel have fyldt mig med løgn, for hvorfor skulle man slide mere på "Dronning Ingrid".

Jeg synes også at erindre at det primært være "Arveprins Knud", der tog sig af de natlige ture på Halsskov-Knudshoved.

Jeg kan da huske flere natlige afgange ( 2.18 fra Korsør med tog 595 på dækket) med Kronprins Frederik. Jeg husker det fordi der på en af "baderingene" stod Kronprins Fede. Det var så i starten af firserne.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Har du flere Henrik???

af Niekind, 19/2 2013, 16:11 (4303 dage siden) @ Henrik Thomsen

Har du flere billeder fra den fantastiske tur over Storebælt?? :-)

Avatar

Har du flere Henrik???

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/2 2013, 17:35 (4303 dage siden) @ Niekind

Nej, ikke fra den tur. Jeg kan i øvrigt ikke loade op mere. Efter jeg har fået Windows 8, bliver jeg smidt af når jeg trykker på opload.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Har du flere Henrik???

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/2 2013, 22:06 (4303 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nej, ikke fra den tur. Jeg kan i øvrigt ikke loade op mere. Efter jeg har fået Windows 8, bliver jeg smidt af når jeg trykker på opload.

Slet din browsercache (midlertidige internet filer)

--
[image]

Avatar

Har du flere Henrik???

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/2 2013, 22:26 (4303 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er gjort, men uden virkning. Efter billedet er fundet via "Gennemse" og jeg trykker upload, står der i feltet: "Siden er ikke fundet"

Hilsen
Henrik

--
[image]

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 27/1 2012, 23:57 (4692 dage siden) @ Niekind

"Sprogø" i dok hos Helsingør Reparationsværft i 1986.
[image]
Hilsen Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 1/2 2012, 13:22 (4687 dage siden) @ Georg Schmidt

Var det blot almindelig vedlighold der blev udført der? Sjovt og usædvanligt billede af den smukke gamle bilfærge. Det var altid en fornøjelse at sejle med den. Nogen der har billeder fra saloner, broen og vogndækket?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Dennis Lyng Desezar, 1/2 2012, 22:16 (4687 dage siden) @ Niekind

M/F Sprogø var ikke en bilfærge, men derimod en jernbanefærge

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af steen møller jensen, 1/2 2012, 22:36 (4687 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

M/F sprogø var primært en bilfærge som dog også havde den mulighed at den kunne sejle som jernbane færge . det kan bla ses ved at stopbommen i midtersporet var det vi kaldte en sommerfulg . som kunne lægges ned i dækket og den blev hejst op ved hjælp af trykluft . , det forklares jo bla også ved at der var et øverste bildæk:-D den sejlede primært som 5 bilfærge på halvskov-knudshoved i de sidste mange år der var færger på storebælt . dog blev den da lodbrog kom op de sidste år inden det lukkede lagt op som 6 bilfærge dvs reserve m.m den sejlede så i perioder godsvogne om natten når behovet var for det , og jeg har også været med til at vi var inde og sejle afløsning for ic færgerne .og dertil kom at vi havde fornøjelsen af at hvergang der havde været landskamp i parken og dsb havde kørt roligan ekspressen med glade roligan . gennem jylland og ind til kbh .. der havde vi på sprogø altid forøjelsen af at sejle den hjem igen .. det var absolut ikke kedeligt:-D :-D :-D fordelen ved sprogø var at på trods af at det var en forholdsvis lille færge var de faktisk godkendt til at kunne tage 1200 passagerer . men jeg vil så sige at så var det absolut ikke sjovt at være ombord. jeg var selv skibassistent/matros på sprogø i ca 2,5 år og derudover sejlede jeg som afløser i knudshoved,prinsesse annemarie, og romsø .. . men igen M/f sprogø var primært bilfærge . hvilket den indre kontruktion også tydeligt viser .

mvh steen

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 2/2 2012, 14:22 (4686 dage siden) @ steen møller jensen

Så har du jo haft den helt rigtige Storebæltsstemning helt ind under huden må man sige. :-)
Hvor lå mandskabsrummene på "Sprogø" og "Knudshoved"?
Var "Romsø" en mere moderne færge at komme over på, eller var den lidt i samme stil?
Var du så med til at vinke biler ombord på færgerne? Jeg kan nemlig huske de her grøn og røde lamper, der styrede trafikken, men jeg kan ikke huske om de alle havde det? Altså i Mercandia-færgerne, men de gamle "klassiske bilfærger". De blev da ikke brugt de sidste år inden broen kom.

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Ekaeli007, 2/2 2012, 14:42 (4686 dage siden) @ Niekind

johh var Arveprins Knud og Romsø ikke med til det sidste, arveprinsen vil jeg da regne med til en klassisk bilfærge!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af steen møller jensen, 2/2 2012, 21:14 (4686 dage siden) @ Niekind

jamen kan kun sige at jo jeg har været en af de der små tykke mænd i blåt tøj med reflekser der stod på vogndækket og spjættede:-P :-D :-D men både på sprogø og kudshoved lå mandskabs messen for matroserne under dækket i styrbods side ca ca 1/3 del inde af skibets længde fra stævnen af. . jeg huskder det dårligt på romsø men mener at den lå under dækket også ude agter i styrbords side. og har også stået og trykket på de grønne og røde lamper på vogndækket:-D ... romsø var lidt mere modere at være på men omvendt var sprogø en rigtig hyggelig færge at være på i forhold til romsø .. knudshoved kunne jeg perosnligt rigtig godt li at være på da den var på det tekniske en del mere opdateret end sprogø bla med selvstyrer. men jeg hørte til fast i sprogø .så på troda af at man dengang godt kunne bande det langt væk er det idag nu alligevel rart nok at kunne sige man har været en del af

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 2/2 2012, 22:52 (4686 dage siden) @ steen møller jensen

jamen kan kun sige at jo jeg har været en af de der små tykke mænd i blåt tøj med reflekser der stod på vogndækket og spjættede:-P :-D :-D

Det nogle ville kalde en "Kombardo-mand" ;-) :-P :-D

--
[image][image][image]

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 3/2 2012, 14:20 (4685 dage siden) @ steen møller jensen

Hvis jeg kunne udpege en af færgerne der skulle have været bevaret skulle det også være "Sprogø". Jeg synes også hun var en hyggelig færge, da jo var lidt mindre end de store tredækkere "Arveprinsen" og "Romsø". Mercandia-færgerne synes jeg var kedelige og uden sjæl. Det var noget andet når man kørte ombord på "Sprogø". :-)

Hvordan arbejdede man ombord? Hvordan lå vagterne for jer matroser og hvordan med officerne? Var officerne også knyttet til en fast færge? krævede nogen af dem speciel uddannelse? Jeg mener kunne en styrmand på "Romsø" uden videre sejle "Kronprins Frederik"?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af steen møller jensen, 3/2 2012, 18:30 (4685 dage siden) @ Niekind

ja romsø og "arvesnud" som den hed i daglig tale der, blev jo gerne stillet om til 3 dækkere når der var run på .. som ofte torsdag eftermiddag og fredag efermiddag og søndag. lørdag var generelt en stille dag når først vi havde rundet middag . hvilket også gjorde at lige netop sprogø lagde op lørdag ved 14-15 tiden husker det ikke helt nøjagtig og søndag startede vi op sådan først på formiddagen . hvad angår besætningerne så var man delt op i hold på sprogø havde vi eks hold 16,17.18 0g 19 og så var der det som hed 19+ sidstævnte var et "proformahold" og dækkede over de afløsere der var .. da jeg stoppede dernede(1/6-97/ da tunnelen åbnede) var jeg 4 skibsassitent på hold 19 dvs min daglige opgave var lastning af øverste vogndæk det var fordelt på den måde at 1-2 skibass. var rorgængere . 3 skibass. billetør og tallymand på nederste vogndæk (dvs han holdte tal på hvad der kom ombord på nederste ) og ha billeterede også evt gående passagerer .4-5 skibass stod for øverste vogndæk. lastning passager tælling m.m og 6 skibsass var det man kaldte lampe mand . han sørgede for lamper der skulle skiftets rundt omkring og var ham der kom hvis toiletter var stoppet eller afløb osv. disse hold var selvfølelig alle incl dæksofficerer og maskinpersonale .. . hvad angår vores vagt turnuser var det jo lidt forskelligt da sprogø jo ofte sejlede gods om natten så var det en vagtplan vi sejlede efter der hed dag,nat, hvil , fri fri .. der var vores vagter 12 timer .. dog var der e anden faktor der så gik ind og talte for weekenden da de jo ikke sejlede nat i weekenden .. .når vi ikke sejlede gods om natte var vagternne delt op i formiddag/eftermiddags vagter hvor de var ca 8-9 timer for hver vagt .. jeg husker desværre ikke helt turnus systemt .. .
men det var såda i grove træk det fungerede.
¨håber det kunne bruges
steen

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 1/2 2012, 23:01 (4687 dage siden) @ Georg Schmidt

Et par billeder mere fra Helsingør med "Sprogø" i dok på reparationsværftet.
[image]
I baggrunden til venstre for hallen skimtes "Sprogø".
[image]
[image]
[image]
Så kom der lige en færge.:-)
[image]
De små færger sejlede hver 12. minut der i 1985-86.
[image]
Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Jens MO-Møller @, 2/2 2012, 00:18 (4687 dage siden) @ Georg Schmidt

Flotte og stemningsfulde billeder fra Sundbyen. På det næstsidste billede ses både en masse skumsprøjt, men tillige også M/F Helsingborg, som har en særlig interesse for mig. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se billeder fra maskinrummet på lige netop denne færge, der jo var udstyret med ikke mindre end 9 Frichs-motorer!

Venlig hilsen

Jens Møller

"Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/2 2012, 20:33 (4679 dage siden) @ Jens MO-Møller

I mangel af bedre kan jeg da springe til med 6 stk B&W motorer ;-)

Så kan vi jo altid lave en lille off-topic gætteleg om hvor de mon sidder, hvis nogen tør.
Ingen specifikationer (endnu), men helt off-topic er det nok alligevel ikke, da de fra tid til anden har berørt emner her på siden.

[image]
[image]
[image]

--
[image][image][image]

"Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af Niels Munch, 9/2 2012, 22:24 (4679 dage siden) @ K.B.Andreasen

I mangel af bedre kan jeg da springe til med 6 stk B&W motorer ;-)

Så kan vi jo altid lave en lille off-topic gætteleg om hvor de mon sidder, hvis nogen tør.
Ingen specifikationer (endnu), men helt off-topic er det nok alligevel ikke, da de fra tid til anden har berørt emner her på siden.

Måske tør jeg ;-) :

De tre store IC-færger, Dronning Ingrid og Prins Joachim fra 1980 og Kronprins Frederik fra 1981 blev bestilt og leveret med hver 6 stk. 16-cylindrede B&W-Holeby-motorer, teknisk identisk med de fire, Prins Henrik har, som er 12-cylindrede.

M.v.h.
Niels

Gætte "Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 13/2 2012, 14:59 (4675 dage siden) @ Niels Munch

Måske tør jeg ;-) :

De tre store IC-færger, Dronning Ingrid og Prins Joachim fra 1980 og Kronprins Frederik fra 1981 blev bestilt og leveret med hver 6 stk. 16-cylindrede B&W-Holeby-motorer, teknisk identisk med de fire, Prins Henrik har, som er 12-cylindrede.


Nej dog ikke, men vi er trods alt i statslig regi ;-)
Pågældende skib har dog også et søsterskib og begge har med sikkerhed, fra tid til anden, besejlet samme farvande som ovennævnte færger :-)

Men kom frisk med gæt. Ingen grund til at få kolde fødder :-P

--
[image][image][image]

Gætte "Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af Ekaeli007, 13/2 2012, 15:02 (4675 dage siden) @ K.B.Andreasen

ISbryderne Danbjørn og Thorbjørn

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Gætte "Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af 605, 13/2 2012, 15:29 (4675 dage siden) @ Ekaeli007

isbryderne danbjørn og isbjørn har holeby 26cm i boring hvor de andre har de nyere 28ere

B&W motor på Statsisbryderen Isbjørn.. ;o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 13/2 2012, 17:42 (4675 dage siden) @ Ekaeli007

ISbryderne Danbjørn og Thorbjørn

Både ja og nej ;-)
Det er motorrummet på Isbjørn vi her ser. I øvrigt med alle 6 motorer kørende på tidspunktet, hvor billedet blev taget. Pragtfuld larm.. :-D :-D
Isbjørn er søsterskib til Danbjørn og bygget i 1966 på Lindø. Thorbjørn er noget yngre og anderledes (kort fortalt) ;-)

--
[image][image][image]

Gætte "Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o)

af ivar, 13/2 2012, 15:39 (4675 dage siden) @ K.B.Andreasen

Der kan ikke være så meget at skyde på, så ...

enten miljøskibene Thorstensen og Seidenfaden

enller inspektionsskibene Nordsøen og Vestkysten

"Ukendt" B&W TrøsteMOtor.. ;o) Alpha - ikke Holeby

af Ole Stuhr Hansen, 21/3 2012, 20:58 (4638 dage siden) @ Niels Munch

I mangel af bedre kan jeg da springe til med 6 stk B&W motorer ;-)

Så kan vi jo altid lave en lille off-topic gætteleg om hvor de mon sidder, hvis nogen tør.
Ingen specifikationer (endnu), men helt off-topic er det nok alligevel ikke, da de fra tid til anden har berørt emner her på siden.


Måske tør jeg ;-) :

De tre store IC-færger, Dronning Ingrid og Prins Joachim fra 1980 og Kronprins Frederik fra 1981 blev bestilt og leveret med hver 6 stk. 16-cylindrede B&W-Holeby-motorer, teknisk identisk med de fire, Prins Henrik har, som er 12-cylindrede.

M.v.h.
Niels

De store IC-færger var ganske rigtigt forsynet med seks B&W-motorer, men jeg det var Alpha 16U28LU, ikke Holeby.

Bornholmerfærgerne Povl Anker og Jens Kofoed havde samme motortype, men kun fire af slagsen.

Kilder: Færgejournalen.dk, kwmoesgaard.dk

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 2/2 2012, 14:18 (4686 dage siden) @ Georg Schmidt

Herlige billeder igen Georg. Det må have været rigtig sjovt at tage billeder dengang midt i firserne med så mange DSB-færger rundt omkring i landet. :-)

Det var da også noget af en omgang "Sprogø" gik igennem. Er skorstenen ikke halvt afmonteret? Blev alle DSB-færger repareret i Helsingør dengang eller var det tilfældigt? Jeg kan huske i de sidste år så jeg "Sprogø" ligge i Fredericia. Det kunne være et flot syn af have set hende sejle nord om Fyn og ind i Lillebælt.

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 2/2 2012, 21:26 (4686 dage siden) @ Niekind

Hej Niekind

Jeg tror det var normalt, at eftersyn af statens skibe blev jævnt fordelt rundt på værfterne. Jeg husker Prs Elisabeth har været i Svendborg engang, det må have set flot ud i de smalle stræder dernede. Det var jo lotteri lige at være på stederne på det rette tidspunkt og få taget billedet.
[image]
Her et billede af ror- og propelarrangementet på "Prins Joachim" under et ophold på Dannebrog Værft i Århus ca 1983. Det var en søndag og jeg fik lov af vagthavende styrmand at gå lidt rundt dernede - helt for mig selv.:-)
Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 3/2 2012, 14:23 (4685 dage siden) @ Georg Schmidt

Det må godt nok have været en spændende oplevelse at se den fra bunden. Man kan også fornemme hvor store skruer og ror er udfra dit billed.

Fedt du også har fanget Storebæltsfærgerne på værft. :-)

Ja, nu er det jo snart slut med "Prins Joachim" på Gedser-Rostock. Gad vide hvad de vil med den. Var det ikke noget med at "Kronprins Frederik" skulle være reserve?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Ekaeli007, 10/2 2012, 01:55 (4679 dage siden) @ Niekind

Jeg hørte for nylig fra en jeg kender der nu sejler på Gedser Rostock, måske er det bare en and som han siger, men mercy lines der har Dronning Ingrid skulle være stærkt interesseret i Prins Joachim og måske kommer Kronprins Frederik til at sejle som godsfærge (lastbiler) Rødby Puttgarden
og samtidig være reservefærge for København og Berlin der skal sejle Gedser Rostock fra april maj måned cirka, der var vist bare lige noget der skulle laves ved København inden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 3/2 2012, 20:08 (4685 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Niekind og jer der holder af færger.
Lidt mere fra min tur i dokken på Dannebrog Værft.
[image]
Bagbord ror og drivskrue på M/F Prins Joachim.
[image]
Stævnen med de to bovpropeller.
[image]
[image]
[image]
Stævnroret med amningsmærkerne(dybdemærker)øverste forreste hjørne af roret var udfor 4,6 meter.
[image]
Der var en særegen stilhed hernede i dokken med tusinder af tons over en kun stående på en smal række klodser og lidt støtte i siderne. Min onkel der stod for doksætningerne i gamle dage på Århus Flydedok har fortalt hvor vigtigt det var at få færgen reuleret ind så den stod nøjagtigt "når den tog ved i bunden". Til at kontrollere om den stod lige brugte de en almindelig lodsnor.
[image]
Her ses M/F Prs Elisabeth i den lille dok i Århus februar 1988. I forbindelse med sejlads på Helsingør-Helsingborg fik begge prinsessefærgerne nye spaderor i stedet for enkeltroret i midten og 2 drivskruer med stilbare blade i stedet for de gamle faste skruer. Denne ændrig blev foretaget hos et værft i Tyskland.
Mvh
Georg

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Morten Beck, Græsted, 4/2 2012, 11:24 (4684 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Det er nogle gode billeder fra dokken i Århus. -Var der ikke noget med at de tre store IC færger blev leveret uden Jastramroret i stævnen?. Og at det ret hurtigt efter levering blev monteret?.

Mine yndlinge fra DSB rederi, har altid været de 2 prinsesser på hurtigruten. De har efter min ringe mening altid været noget helt særligt, især pga. deres voldsomme motorkraft. 11200 hk er rigtig meget for en DSB færge i den størrelse 104 m. lang og 17,70 m. bred. På dette tidspunkt var det vel kun Kongen som var i nærheden hk mæssigt, med 9200 hk.

Jeg mener at have læst et sted, at prinsesserne fik droslet deres 11200 hk ned til ca. 8000 hk da de blev sat ind på HH. Det må være sket samtidig med at deres gamle ror blev skiftet til spaderor og fik stilbare propellere. Det foregik forøvrigt på HDW i Kiel..

Men fik Prinsesse Anne Marie stillet sine maskiner op igen, da den blev sat ind på Køge Riga ruten, og fik lukket agterskibet?.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af steen møller jensen, 5/2 2012, 15:02 (4683 dage siden) @ Morten Beck

kan ikke helt huske hvor mange hk de havde .. men jeg har på storebælt været med til lige netop med anne marie i perioden 94-96 hvor den var nede og sejle 6 bilfærge på storebælt . men der har vi gået over fra knudshoved til halvskov på lige under 35 minutter .. og som mange sikkert husker så var normal overfarts tid 1 time :-D så der var rigeligt maskin kraft .. til sammenligning var den der ellers kunne gøre det hurtigst sprogø det var ca 42 minutter . :-D

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Morten Beck, Græsted, 5/2 2012, 15:22 (4683 dage siden) @ steen møller jensen

Hej Steen.

Jeg har ikke umiddelbart noget at have det i, men jeg kunne godt forestille mig at Hurtig Marie fik stillet sine maskiner op igen. Da man indsatte hende på Rigaruten, der blev agterskibet samtidig lukket. Men hvor det skete, ved jeg ikke lige.

Jeg må sige jeg er lidt overrasket over at Sprogøe var så rap, men der er selvfølgelig kommet mange rappe sager fra Helsingør værft gennem tiden:-D

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

j"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af steen møller jensen, 5/2 2012, 15:54 (4683 dage siden) @ Morten Beck

jamen både sprogø og knudshoved skulle man ikke gå fejl af .. knudshoved var dog lidte mere gumpetung som jeg husker det en sprogø men tilgengæld var knudshoved lidt mere retnings stabil og lidt mere medgørlig for en rorgænger. hvorimod sprogø var en gyngehest af de anden verden at styre:-D :-D har været rorgænger selv på alle 2 nævnte færger

j"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 5/2 2012, 20:59 (4683 dage siden) @ steen møller jensen

Det er virkeligt herligt med alt de insider historier fra bæltet, noget man som almindelig passager aldrig oplevede. Jeg vidste f.eks. ikke at færgerne kunne nå over bæltet på så kort tid og at "Sprogø" var en gyngehest. :-)

Nogle herlige historier Steen... :-)

Hvad med "Arveprins Knud". Den var jo ikke mere en 1 år ældre end "Sprogø". Adskilte den sig meget fra de to andre ("Knudshoved" og "Sprogø"), udover Størrelsen? Maskineriet og teknikken var vel den samme....

Georg... kan du klare et billede af "Arveprinsen" før den blev ombygget, altså da den havde soldæk mellem salonerne som "Knudshoved" og "Sprogø"?

Var "Halsskov", "Knudshoved" og "Sprogø" i virkeligheden for små siden man gik helt "amok" med en tredækkerfærge i "Arveprins Knud" allerede året efter?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 5/2 2012, 17:13 (4683 dage siden) @ Morten Beck
redigeret af Georg Schmidt, 5/2 2012, 17:25

Hej Morten
Ja prinsessefærgerne havde alt hvad et rigtigt skib skulle have. Jeg har besøgt maskinrummene flere gange og en fornøjelse hver gang. Fik desværre ikke taget nogle billeder dernede. Her var det de rå hestekræfter der regerede, ikke noget med mange motorer og stilbare blade.:-D
Ingen storm eller is kunne stoppe de to. Ved vesten storm kunne man komme ud for, at de bakkede helt ud i Kalundborg Fjord inden vendingen, det gjorde blot turen endnu sjovere idet kaskaderne jo stod ind agter. En anden speciel oplevelse kunne være et ophold i hvilekahytten agter en dag med is, men kunne så ligge og høre hvordan skruen kværnede ismasserne, der lød nogle ordentlige brag en gang imellem, der blev ikke sovet meget på den tur. Et andet sted man kunne snige sig hen på en overfart, ja, man kunne sogar smutte derned uden at blive opdaget, nemlig ned til styremaskinen agter. Her kunne man se hvordan kvadranten drejede sig når slaget lød, altså når rorgængeren drejede lidt derude foran.:-)
[image]
Her Prs Elisabeth øst for Samsø i "Helsingør look" på afløsning i 1991. Den hvid-sorte linie går her "gennem ankeret", foto taget fra "Niels Klim".
[image]
Denne udgave 1970 hvor "knækket" i den sort-hvide linie er væk synes jeg er ret vellykket, også vinduerne på vogndækket er ikke blændet endnu en flot og harmonisk fremtoning.
[image]
Efter en sejlads i frostvejr.
[image]
Den sort hvide linie "knækker" her lidt mærkeligt efter navnet.
[image]
Færgen kon til at virke "lidt for høj" efter hængedækkets indbygning.
[image]
Her ses færgen i "original" udførelse som jeg bedst kan lide, men nødvendige ombygninger kan jo ikke undgås.
Mvh
Georg

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Morten Beck, Græsted, 5/2 2012, 17:45 (4683 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

det er nogle rigtig gode billeder af Prs Elisabeth, jeg synes faktisk ikke det gjorde noget at vinduerne på vogndækket blev blændet af, men det er jo smag og behag.;-)
-Med hensyn til den ekstra 1/2 meter efter hængedækket blev monteret, ja hvis man virkelig vil pege fingre af noget, så kan man da finde det. Om ikke andet.;-)

Jeg synes nu generelt at de to færger altid har været meget vellykket i deres design, også efter at man gik væk fra den gamle kantede linie. Har altid godt kunne lide den skrå linie, den indgyder fart over feltet.:-P

Jeg kan godt forestille mig hvordan det har lydt når de er gået gennem isen, men tror ikke det har været noget for menigmand.

Steen.

Det glæder mig at høre at der trods alt har været lidt forskel på Knudshoved og Sprogøe, men Knudshoved blev jo også ombygget flere gange.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Ekaeli007, 5/2 2012, 23:08 (4683 dage siden) @ Morten Beck

Jeg vil helt klart gerne høre dem når de sejlede i is, hvis ikke man skulle ligge og hvile.

Der er desværre næsten ikke nogen ordentlige færger i DK mere.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Gadstrup

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 5/2 2012, 21:03 (4683 dage siden) @ Georg Schmidt

Fantastiske billeder!!! :-) Hvor var det nu du havde alt den viden fra Prinsessernes liv fra? Du må da have billeder af dem i tonsvis... :-)

Overvejede man ar indsætte dem på Storebælt dengang "Peder Paars" og "Niels Klim" kom til, eller var der kun tale om HH?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 14/2 2012, 12:15 (4674 dage siden) @ Niekind

Georg havde du også billeder af "Sprogø" i Århus? (undskyld Aarhus :-))

Nåede "Dronning Margrethe II" også at sejle på Aarhus-Kalundborg?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 14/2 2012, 12:31 (4674 dage siden) @ Niekind

Nej ikke "Sprogø", men jeg har en lille serie med "Kongen" og vist også med DRM2 i Århus når jeg når så langt.:-D

Hilsen Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 20/3 2012, 21:45 (4639 dage siden) @ Georg Schmidt

Den glæder vi os til... :-)

Nåede "Sprogø" også på Østersøen eller var det kun dens søster?

Har du flere af "Sprogø" fra hendes egentlige job som bilfærge på Halsskov-Knudshoved?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 20/3 2012, 23:30 (4639 dage siden) @ Niekind

Det er ved at være slut med billeder af "Sprogø", men så er der jo så mange andre.:-D
Om "Sprogø" har være på Østersøen kan jeg ikke lige klare, der er jo det med forretningen og det toldfrie, denne indretning havde "Knudshoved" vistnok.
[image]
[image]
"Sprogø" i Halsskov marts 1988.
Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 21/3 2012, 20:08 (4638 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg tror heller ikke hun nåede at sejle på Østersøen, men kom pludselig i tvivl.

Nu siger du selv der er flere andre. Har du nogen af "Arveprins Knud" og "Romsø" fra den tid også? og gerne nogle havnebilleder fra Knudshoved og Halsskov.

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Ekaeli007, 21/3 2012, 20:12 (4638 dage siden) @ Niekind

Jeg er næsten 100% sikker at han aldrig sejlede på Østersøen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Jens MO-Møller @, 21/3 2012, 23:56 (4638 dage siden) @ Ekaeli007

Husk nu lige, at skibe er hunkøn!!

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niels Munch, 22/3 2012, 08:46 (4638 dage siden) @ Jens MO-Møller
redigeret af Niels Munch, 22/3 2012, 09:04

Husk nu lige, at skibe er hunkøn!!

Mor'n MO'Møller,

Jeg må tilstå, at "det skurrer lidt i mine øren", når færgeskribenter her på forum skriver "hun" om færgerne.

Jeg skal på ingen måde gøre mig til ekspert på færger og færgefart heller, men min "børnelærdom" støtter jeg på Carlo Andersen's fine bog "Fra Damphest til Lyntog", udgivet i 1947 i anledning af jernbanens 100-års jubilæum (Carl Allers Bogforlag i samarbejde med Statsbanerne).

Bagerst i bogen er en ordliste over "Jernbane-Udtryk", og herfra har jeg sakset følgende om stedordet "han":

[image]

Det kan næppe være grebet ud af luften? Det hører med til helheden, at ordlisten intet indeholder om stedordet "hun".

Hvad mener "forums samlede videnskab" derom ;-) ?

M.v.h.
Niels

Avatar

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/3 2012, 09:08 (4638 dage siden) @ Niels Munch

Jeg må tilstå, at "det skurrer lidt i mine øren", når færgeskribenter her på forum skriver "hun" om færgerne.


Rosita
Jeg ku' hoppe 100 meter
hvis jeg ku' gå ombord i dig
helt op i himmelen, til Sankt Peter
hvis du gik fra kaj.

Jeg syn's du lugter af sydhavsfrugter
og så har du en sund kulør
la dolche vita, med Rosita
Rosita fra Skælskør.

Og du har de skønneste planker
men det skider mågerne på
og hvis jeg måtte så ville jeg kaste anker
i dine øjne så blå
la' os ta' til fremmede lande
båret frem af en varm tyfon
du vil altid være oven vande
når jeg står på broen.

Jeg vil tømme dine laster
åh, Rosita, hvis jeg får lov
klatre rundt som 100 gaster
på dit smukke skrog

Tekst og musik: Shu-Bi-Dua 1980

--
[image]

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niels Munch, 22/3 2012, 09:24 (4637 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er skam ingen skam at sige "hun" om en skude :-D !

Tak for sangen
Niels

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af OJK37, 22/3 2012, 09:09 (4638 dage siden) @ Niels Munch

Kan ikke være mere enig!!! Jeg udtaler mig som maskinmester i årene 1971-73 på bl.a. på DSB's færger (på Storebælts-, Rødby- og Gedseroverfarterne) og skibe på Øresund (M/S ABSALON og M/S ØRNEN).
Ole-Jørn

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 22/3 2012, 10:07 (4637 dage siden) @ OJK37

Selvfølgelig er skibe hunkøn... men hvad med M/F "Kronprins Frederik" og M/F "Prins Joachim"? :-)

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Ekaeli007, 22/3 2012, 10:16 (4637 dage siden) @ Niekind

Det er rigtigt skibe er hunkøn, men ligeså lang tid jeg kan huske tilbage, lige fra overfarter på storebælt har man sagt han om færger jeg lagde mærke til det når besætningsmedlemmer stod og talte sammen.

Ligesåvel som man ustraffet kan sige hun er en stor skude.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

" Derfor siger man "hun" om et skib"

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 22/3 2012, 17:04 (4637 dage siden) @ Niels Munch

" Derfor siger man "hun" om et skib" :-D

1 Skal styres af en mand.
2 I ubevogtede øjeblikke tager hun magten.
3 Tåler ikke overbelastning.
4 Skifter navn, når hun skifter ejer.
5 Er i almindelighed dyr at rigge til.
6 Koster mere i underhold, end ejeren havde tænkt sig.
7 Kan trække en mand med sig i dybet.
8 Skal males og rigges til, inden hun går ud.
9 Bliver med årene besværlig og vanskelig at håndtere.

Et lille tidligt god weekend til jer alle fra havnen ;-)

Klaus

--
[image][image][image]

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 30/9 2012, 14:17 (4445 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg.... har du "ombordbilleder" fra "Sprogø" og "Knudshoved" i dit enorme ariv, gerne fra vogndæk og solandæk...

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 2/10 2012, 23:14 (4443 dage siden) @ Niekind

Hej Niekind
Nej ikke nogle ombordbilleder fra Sprogø eller Knudshoved, men lidt udefra er der dog.
[image]
På afløsning Kalundborg-Aarhus 1976.
[image]
Landgang afprøves, der var altid et eller andet der ikke passede. Man gik ind på bildækket og via trapper op i salonerne.
[image]
Kongen var på prøvesejlads i september 1974 på Kb-Ar og ligger her fortøjet over for færgepieren.
[image]
[image]
[image]
Kongen prøver færgeleje i Aarhus september 1974.
[image]
Det ser ud til at leje og færge passer sammen.
[image]
[image]
Landgangen passede ikke helt.
[image]
Prøvesejladsen viste, at Kongen kunne holde sejlplanen ved normale vejr- og strømforhold.
[image]
Prs. Anne-Marie fotograferet ved Samsø fra "Kalundborg" (Broen). Det var fantastiske skibe de to prinsesser, de bragede gennem selv den værste storm med 18-20 knob så det kunne være svært for en Storebæltsfærge at leve op til det. Kongen klarede det ganske godt.

Hilsen Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 3/10 2012, 07:49 (4443 dage siden) @ Georg Schmidt

Sikke nogle herlige billeder igen. Du var god til at fange stemninerne dengang.
Lidt sjovt man konstrurede alle færgerne til at kunne afløse hinanden rundt omkring på de mange ruter, men ikke lige landgangen. :-)

Var det primært "Knudshoved" og "Kongen", der afløste på Kalundborg-Århus op igennem 70'erne?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 11/2 2013, 12:32 (4311 dage siden) @ Niekind

Hej Niekind

Lige et par "søstykker".
[image]
Morgenstemning i Halsskov 1987.
[image]
Prs Elisabeth mellem Samsø og Tunø 1974. I september oktober 1975 blev ruten lagt øst om Samsø og blev derved 3 sømil kortere. Den kortere rute havde den fordel, at afløserfærgerne lettere kunne overholde fartplanen. "Kongen" der netop afløste sept-okt 1975 havde fordel af denne ruteomlægning.
[image]
Stadig i "original" facon, senere blev den ligesom lidt for høj med hængedækket. Der blev også i tidens løb ændret på redningsudstyret.
[image]
Her set fra Prs Anne-Marie hvor vi drejer ved lystønden ved Tunø.

Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 11/2 2013, 13:01 (4311 dage siden) @ Georg Schmidt

Herlige herlige billeder af de hurtige søstre og ikke mindst "Halsskov". Jeg har vredet hjernen med hvilken færge billeder er taget fra, men synes ikke rigtig jeg kan finde hoved og hale i det. :-) For den ligger jo med snuden ind i lejet, da det er Halsskov, så vil umiddelbart sige "Sprogø", men anordningen i højre side forvirrer mig....

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 11/2 2013, 13:08 (4311 dage siden) @ Niekind

Tænker lidt over det, der var en bænk og et bord.:-D
[image]
Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 11/2 2013, 13:24 (4311 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niekind, 11/2 2013, 14:10

Nårhhh.... det var "Arveprinsen"... den lå selvfølgelig også i leje 3.

Svajer den løs udenfor Halsskov Færgehavn på billedet?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Georg Schmidt, 11/2 2013, 16:24 (4311 dage siden) @ Niekind

Foto af Arveprinsen må være ud for Halsskov, men jeg kommer i tvivl om "Halsskov" ikke ligger i Knudshoved.:-D
Hermed et par billeder mere, der står Korsør på redningsbåden så der har jo nok stået et navn i den anden ende.
[image]
[image]

Mvh
Georg

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af OJK37, 11/2 2013, 16:37 (4311 dage siden) @ Georg Schmidt

Ha - det er go'e gamle KORSØR eller M/F Raketten - et øgenavn den fik med de nye hovedmotorer. Den sejlede ofte som "assistancefærge" (eller "3. dæk") på biloverfarten.
Ole-Jørn

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 12/2 2013, 08:45 (4311 dage siden) @ Georg Schmidt

Så er det da "Sprogø" hvorfra billedene af "Halsskov" i Halssov er taget!!?? :-) Du har stået ude i agter ved bagerste kommandobro? "Arveprinsen" havde jo fået lukket "hullet" mellem forreste og agterste salon og sammenligner man den højde du står i med "Halsskov", så er det heller ikke "Knudshoved", så havde du stået højere oppe pga. den voldsomme tilbygning den fik i agter da den skulle sejle med øl og spiritus på Østersøen.... Så det må være "Sprogø"!!! :-)

Har "Halsskov" ligget stille siden porten til øverste vogndøk er lukket?

"Sprogø" som jernbanefærge m.fl.

af Niekind, 19/2 2013, 11:30 (4303 dage siden) @ Georg Schmidt

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=5141029&lang=en

Nederste billede viser at hun ligesom alle de andre skal vi kalde dem "klassiske bilfærger" lagde til med rumpen i Knudshoved...

Mercandiafærgerne byttede rundt, så de skubbede rumpen ind i Sjælland istedet?? Nogen der ved hvorfor, for så skulle de jo svaje udfor Knudshoved... nogen der ved hvorfor man valgte dette?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak