Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Styrevognsstamme i IC-tog Sd 81. (Generelt)

af Søren Jakobsen, Randers, 27/1 2012, 19:52 (4686 dage siden)

Hej,

I forbindelse med indscanning af billeder til en historisk del på trainspotting.dk, stødte jeg på dette billede. Det viser MY 1103 + MX 1021 med nordgående IC-tog, i Skanderborg 12-7-81, men der er sat en Bns/bn stamme ind. Det må have været et yderst sjældent syn i Jylland på det tidspunkt!

[image]

Styrevognsstamme i IC-tog Sd 81.

af Erik H, Frederikssund, 27/1 2012, 20:11 (4686 dage siden) @ Søren Jakobsen

Ja så vidt jeg ved har Bn/Bns kun kørt øst for Store Bælt.
Der var dog også varianten af Bn, nemlig Bno, der havde styrekabler til litra MO, således disse kunne køre sammen. Det gjorde de på Frederikssundbanen i årene 1975 til 1978. Jeg mener ikke dette har forekommet andre steder end på denne bane.
Fra 1978 var der indsat MX Bn Bns på Frederikssundbanen, til dennes elektrificering i maj 1989.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Keld H. Mikkelsen, 27/1 2012, 21:31 (4686 dage siden) @ Erik H

Engang i slutningen af 80'erne kørte der faktisk hver weekend en Bn-stamme til Frederikshavn. Bns-vognen blev dog ikke brugt som styrevogn.

Bn-stammen kørte lørdag morgen i IC 105 og retur søndag aften i P 588.

af Hedegaard, 27/1 2012, 20:12 (4686 dage siden) @ Søren Jakobsen

Mvh.
Erik H

Bn og især BDan begyndte at dukke op vest for Storebælt i starten af 90'erne.

Det ser i øvrigt også ud som om at der indgår Bf vogne i stammen, som også hørte til de mere sjældne gæster på den østjyske længdebane.

Gad vide om det har været et lejrskoletog?.

af disavelo @, Herning, 27/1 2012, 20:49 (4686 dage siden) @ Hedegaard

I 1992-93 sad jeg jævnligt i en Bf i week-end IR tog mellem Odense og Århus.

Venlige hilsner
Søren

af Henrik H Nielsen @, 27/1 2012, 21:06 (4686 dage siden) @ disavelo

Måske tager jeg fejl, men hvis det er en nordgående stamme i Skanderborg, altså kører toget mod Århus fra Skanderborg, ja så vender styrevognen altså forkert.
De vender altid mod København og altså kører man så fra styrevognen når man kører fra Århus til Skanderborg og har vender den mod Århus...

Hilsen Henrik

af OD, Od ⌂, 27/1 2012, 21:08 (4686 dage siden) @ Henrik H Nielsen

Måske tager jeg fejl, men hvis det er en nordgående stamme i Skanderborg, altså kører toget mod Århus fra Skanderborg, ja så vender styrevognen altså forkert.
De vender altid mod København og altså kører man så fra styrevognen når man kører fra Århus til Skanderborg og har vender den mod Århus...

Hilsen Henrik

Men dengang var der færger...

af Poul Andersen @, 27/1 2012, 21:28 (4686 dage siden) @ OD, Od

Hilsen Henrik

Men dengang var der færger...

- lokomotiverne i vestområdet havde ikke ITC, hvorfor styrevognenes funktion ikke blev anvendt.

Forøvrigt blev Bn/Bns materiellet også på visse tidspunkter anvendt i militærsærtog fra Sjælland til Oksbøl Syd og retur.

Mvh.
Poul.

af jiko, 27/1 2012, 23:34 (4686 dage siden) @ Poul Andersen

De fleste lokomotivfører i Vest, havde heller ikke attest/uddannelse til styrevogn.

DSB MX1001Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak