Betjeningsvejledning for MH serie 300 og 400 (Generelt)
Dateret Juni 1963, tryk på papir med Frichs bomærke, er at finde her, inkl tegninger! http://www.trainspotting.dk/Photos/Denmark/mhvejledning/21210489_XDm3kM#!i=1688062648&a...
Dateret Juni 1963, tryk på papir med Frichs bomærke, er at finde her, inkl tegninger! http://www.trainspotting.dk/Photos/Denmark/mhvejledning/21210489_XDm3kM#!i=1688062648&a...
Nyt er det for mig at det ser ud til disse lokomotiver startes med en trykluftsmotor? Er det sådan for de fleste lokomotiver eller er det unikt for disse/Frichsmotorer? Måske har jeg mislæst vejledningen. Spændende/sjov læsning, utroligt så ufleksibelt det var dengang, ikke noget med bare at starte ved at dreje på en knap og så derudaf, altid checke tusind ting og smøre og gøre ved, så start, vent til motor er varm og først da kan man bruge det.
Nyt er det for mig at det ser ud til disse lokomotiver startes med en trykluftsmotor? Er det sådan for de fleste lokomotiver eller er det unikt for disse/Frichsmotorer? Måske har jeg mislæst vejledningen. Spændende/sjov læsning, utroligt så ufleksibelt det var dengang, ikke noget med bare at starte ved at dreje på en knap og så derudaf, altid checke tusind ting og smøre og gøre ved, så start, vent til motor er varm og først da kan man bruge det.
For god ordens skyld er det en M.A.N. motor der ligger i MH lokomotiverne.
Mvh.
Poul.
Det er ikke helt usædvanligt at starte motorer med trykluft. Indenfor luftfart har man brugt "starterpatroner" til både stempel- og jetmotorer, og i det hele taget startes en jetmotor ved hjælp af trykluft.
--
Bjarne Larsen
moderator
Dateret Juni 1963, tryk på papir med Frichs bomærke, er at finde her, inkl tegninger! http://www.trainspotting.dk/Photos/Denmark/mhvejledning/21210489_XDm3kM#!i=1688062648&a...
Er nu at finde her http://www.trainspotting.dk/Other/APOPrototypelyn-instruktion/21212555_TPcgfG#!i=168824... !!!
Hvis der er nogle der har et par billeder af prototypelyntoget, der må komme på siden. Er de meget velkommen til at henvende sig på togfoto@gmail.com. Der oplyses naturligvis fotografens navn ved offentliggørrelse!
Ligger du også inde med lignende tegninger over MR, MF osv.?
Ligger du også inde med lignende tegninger over MR, MF osv.?
Nej desværre. Jeg har ikke rigtigt mere, men vil prøve at se om jeg kan skaffe noget!
Det er faktisk ret smart. Selvfølgelig trækker luften sig lidt sammen i stærk kulde, men sammenlignet med hvor ringe et batteri bliver bare ved lidt minusgrader, må trykluft holde meget bedre på energien i frostvejr?
Det er faktisk ret smart. Selvfølgelig trækker luften sig lidt sammen i stærk kulde, men sammenlignet med hvor ringe et batteri bliver bare ved lidt minusgrader, må trykluft holde meget bedre på energien i frostvejr?
Jeg har scannet "Værstedsvejledning for M.A.N. motorer i MH Serie 300 & 400" http://www.trainspotting.dk/Other/Værstedsvejledning-for-MAN/21221813_trTwFR#!i=1689154...
Der er finurlige billeder og tegninger i, og er et godt supplement til betjeningsvejledningen, mht info om MH!
..... den generelle - skal I da også liiiige ha' med:
Duk & væk
Niels
Hej
er kommet i forbindelse med en der mener han har/kan få det meste - måske endda på pdf eller som skrift - så får vi at se - så hvis nogen vil være med på at scanne ind - såfremt det bliver på gammeldaws papir - ville det være en hjælp - men I hører nærmere - når jeg får videre svar
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Færre tog og længere rejsetid mellem Aarhus H og Aalborg St. samt Aalborg Lufthavn til og med søndag
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn