Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber? (Generelt)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 25/1 2012, 18:25 (4692 dage siden)

Jeg arbejder som industri-elektronik tekniker, og har for nyligt fået en kolega, som jeg skal oplærer. Herligt er det at denne kolega er jernbane og modeljernbane enthusiast ligesom jeg.

Idag skulle jeg lærer ham en vigtig lugt. Lugten af kobber der har været for varmt.
I vores fag er det vigtigt hurtigt at kunne konstatere om en transformator eller elektromotor er brændt sammen, og det kan blandt andet lugtes på kobberen.

Da jeg udsatte ham for en transformator der var brændt sammen, sagde han at han bestemt kunne kende den lugt, og mente at han kendte den fra et helt andet sted. Efter kort brainstorming, kom han frem til at det var duften af damplokomotiv.
Det gik op for mig, at det var derfor den lugt også virkede bekændt for mig, da jeg for lang tid siden blev lært om lugten af varmt kobber.

Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/1 2012, 18:36 (4692 dage siden) @ Rasmus Arndal

Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

På nogle damplokomotiver er fyrkassen lavet af kobber, og eftersom at det er dér at forbrændingen foregår, så må materialet jo ligesom blive lidt varmt.
Desuden er nogle af rørene på ydersiden af kedlen på nogle damplokomotiver også af kobber.
Så der kan sikkert nok være tale om et vist sammenfald.

I de tilfælde hvor det f.eks. er motoren i et lokomotiv på modeljernbane (eller andre elmotorer), der brænder af, så "dufter" der vel som oftest af brændt lak ?. (Når kobbertrådenes isolerende lak brænder af).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen