Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber? (Generelt)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 25/1 2012, 18:25 (4692 dage siden)

Jeg arbejder som industri-elektronik tekniker, og har for nyligt fået en kolega, som jeg skal oplærer. Herligt er det at denne kolega er jernbane og modeljernbane enthusiast ligesom jeg.

Idag skulle jeg lærer ham en vigtig lugt. Lugten af kobber der har været for varmt.
I vores fag er det vigtigt hurtigt at kunne konstatere om en transformator eller elektromotor er brændt sammen, og det kan blandt andet lugtes på kobberen.

Da jeg udsatte ham for en transformator der var brændt sammen, sagde han at han bestemt kunne kende den lugt, og mente at han kendte den fra et helt andet sted. Efter kort brainstorming, kom han frem til at det var duften af damplokomotiv.
Det gik op for mig, at det var derfor den lugt også virkede bekændt for mig, da jeg for lang tid siden blev lært om lugten af varmt kobber.


Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

Avatar

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/1 2012, 18:36 (4692 dage siden) @ Rasmus Arndal

Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

På nogle damplokomotiver er fyrkassen lavet af kobber, og eftersom at det er dér at forbrændingen foregår, så må materialet jo ligesom blive lidt varmt.
Desuden er nogle af rørene på ydersiden af kedlen på nogle damplokomotiver også af kobber.
Så der kan sikkert nok være tale om et vist sammenfald.

I de tilfælde hvor det f.eks. er motoren i et lokomotiv på modeljernbane (eller andre elmotorer), der brænder af, så "dufter" der vel som oftest af brændt lak ?. (Når kobbertrådenes isolerende lak brænder af).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 25/1 2012, 19:37 (4692 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg ved ikke om det er lak eller kobber der lugter når motorer og transformatore brænder af.
Men, jeg ved at lugten er speciel, og det er samme lugt om det er en motor fra 1970 eller fra 2010, og den samme om den er amerikansk eller japansk. Og man kunne vel forvente at formlen for lakken variere over tid og geografi?
En modeljernbanelokomotivmotor har jeg aldrig prøvet at brænde af, så jeg skal ikke kunne udtale mig om lugten af en sådanne.

p.s. Det er oftest vores kunder der brænder motorer og transformatore af, det er sjællendt os selv.

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af KimC, 25/1 2012, 21:40 (4692 dage siden) @ Rasmus Arndal


Er her andre der har lagt mærke til det sammenfald? Og i så fald, hvad skyldes det? Vores teori er at kedlen i et damplokomotiv må være lavet af kobber.

Det der lugter når en elmotor eller transformer brænder af, er lakken.
Kobber lugter også lidt når man udgløder det, men det er en hel anden lugt, og den er ikke så markant.
Det hører til mit fag at stifte bekendskab med afbrændt elektronik, og jeg synes helt ærligt ikke at lugten af afbrændt transformer eller elmotor associerer ret meget til damplokomotiv.
Fyrkassen i et damplokomotiv er af kobber, resten af kedlen er af jern. Fyrkassen skulle nødigt blive så varm at man kan lugte den.
Det der lugter mest ved et damplokomotiv, er kullenes forbrændingsgasser, og tildels også smøreolie der bliver "fordampet" med når det blandes med damp, feks fra cylindersmøring.

Avatar

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af Futfar, Kajerød, 25/1 2012, 22:39 (4692 dage siden) @ KimC

Njaah, jeg skal ikke bestride at det du beskriver kan være rigtigt, men måske er der en mulighed.

Da jeg var dreng, for ca. 50 år siden, var det jo spændende at køre med elektrisk tog. Det synes jeg stadigvæk, men nu hedder det jo modeltog. Min viden om det elektriske kunne ligge på et meget lille sted, og jeg husker at det var meget spændende at kortslutte midterskinne/punktkontakter med køreskinnerne; det kunne godt trække et par gnister, og den lugt som disse gnister afgav har jeg stadig i helt frisk erindring. I midten af 70'erne befandt jeg mig et sted i troperne, hvor et voldsomt tordenvejr var på programmet i lidt mere end 12 timer i træk, og lugten fra de ufattelig mange lyn, var fuldstændig den samme som ovennævnte modelbane kortslutninger!! Langt senere var der en kløgtig mand der kunne fortælle mig at der i ovennævnte situationer blev frigivet O3 (ozon), og at det var det der lugtede sådan! I disse digitale tider sidder man jo ikke og laver bevidste kortslutninger, men når en sådan opstår, genkender jeg lugten lige med det samme!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af KimC, 26/1 2012, 11:15 (4691 dage siden) @ Futfar

Njaah, jeg skal ikke bestride at det du beskriver kan være rigtigt, men måske er der en mulighed.

.............

Langt senere var der en kløgtig mand der kunne fortælle mig at der i ovennævnte situationer blev frigivet O3 (ozon), og at det var det der lugtede sådan! I disse digitale tider sidder man jo ikke og laver bevidste kortslutninger, men når en sådan opstår, genkender jeg lugten lige med det samme!

Om der dannes ozon afhænger helt af hvordan den pågældende transformer/motor ar brændt af. Hvis afbrændingen skyldes dårlig køling eller overbelastning er det lakken der smelter, og viklingerne kortslutter, hvorved der gerne skulle springe en sikring. Egentlig skulle et motorværn gerne have kunnet forhindre dette i at ske, men det er ikke altid at de virker, eller er rigtig indstillet. For asynkronmotorer og lavspændingstranspformere er det den hyppigste "døds"årsag. Her dannes der næppe meget ozon.
Jævnstrømsmotorer (og universalmotorer), repulsionsstartere, samt transformere til højspænding kan danne lysbuer hvorved der udvikles ozon. Det er ikke altid ensbetydende med at pågældende enhed brænder af. På jævnstræmsmotorer kan der ske en kommutatoreksplosion hvorved støv af motorkul antændes og forbrænder. Ofte kan motoren overleve dette, men det lugter ganske rigtigt af tordenvejr - og af brændt kul, hvilket kan være associationen til damplokomotivet. Men her har vi ikke noget med selve kobberet at gøre.
Om der ved afbrænding af dampkul kan dannes ozon skal jeg ikke kunne sige.

I Holger F. Sørensens erindringer beskriver han hvordan han er på vej fra Kh med et internationalt tog til Rf. Omkring Hta sker der noget som han først antager at være en kommutatoreksplotion i en banemotor (han kører i en MZ), og beskriver fænomenet. Men det viser sig at det også kan skyldes at en af togpersonalet har brugt talestedet i en af de udenlandske vogne som var tilsluttet UIC kablet. Det måtte man åbenbart ikke, det var kun talestedet i de danske vogne der måtte bruges.

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 26/1 2012, 18:02 (4691 dage siden) @ KimC

Det er bestemt ikke duften af Ozon. Ozon duften kender jeg mest fra store gamle fotokopimaskiner (fra lidt før 1990).

Om det er lakken eller kobberen, det ved jeg ikke. De sammenbrændendinger jeg kender til er grundet længere tids overtemperatur. I tilfælde af motore, har det mest været asyncom og syncrom motore (servomotore), hvorfor frekvensomformere eller servodrev ikke har kunnet nå at stoppe ved jeg ikke. Men, nogle af vores kunder kan sagtens finde på at boycotte sikkerhedsmekanismer i deres apparater, hvis det giver dem mulighed for at producere lidt mere. Ofte forstår de ikke det fulde omfang af sikkerhedsmekanismerne, andre gange er det pine død nødvendigt for dem at nå en bestemt levering, og så løber de gerne den riciko.
I tilfælde af transformatore, er det ofte en lille kortslutning mellem et par vindinger der til at starte med bare virker som et induktions-komfur, altså producere lidt varme, som så varmer hele transformatoren op. Mit gæt er at sikringerne foran sådanne transformatore nogle gange er lige vel rigeligt store, eller at situiationen måske kommer snigende, hvor apparatet bag transformatoren ikke bruger så meget som den kunne tillade sig at gøre.

Jeg er selv engang kommet til at varme en asyncrom motor lidt vel meget op, skulle kalibrere en frekvensomformer op mod en motor, og i den forbindelse skulle den udmåle vindingerne, jeg havde desværrer glemt at gemme den nye parameter om motorstrømmen i drevet, så drevet troede den skulle måle vindingerne på en 5 ampæres motor, hvor det i virkeligheden kun var en 0,7A motor.

Men, hvis det er lakken der lugter, undre det mig, at det er en ens lugt fra motor til motor (uanset land eller årstal), og at det lugter som et damplokomotiv.


Den beretning du skriver om, hvor kan den læses i sin helhed?

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af KimC, 26/1 2012, 18:50 (4691 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det er bestemt ikke duften af Ozon. Ozon duften kender jeg mest fra store gamle fotokopimaskiner (fra lidt før 1990).

Lugten af ozonkender jeg også, og den kan jeg heller ikke umiddelbart associere til damplokomotiver. Det skal nævnes at min lugtesants er elendig...

Men, hvis det er lakken der lugter, undre det mig, at det er en ens lugt fra motor til motor (uanset land eller årstal), og at det lugter som et damplokomotiv.

Ligesom benzin købt wed Shell, HydroTexaco, OK etc også lugter ens. Der er vel i virkeligheden ikke så mange måder at lave lakken på, og ingredienserne er sikkert langt hen ad vejen de samme.

Den beretning du skriver om, hvor kan den læses i sin helhed?

Jeg er ret sikker på at det må være bogen 45 år med Damp og Diesel af Holger F. Sørensen, men har den ikke i huset.

Duften af damplokomotiv, eller af varmt kobber?

af re20000, 27/1 2012, 19:32 (4690 dage siden) @ KimC


Jeg er ret sikker på at det må være bogen 45 år med Damp og Diesel af Holger F. Sørensen, men har den ikke i huset.

Det er det .Fra Banebøgers serie Jernbaneliv nr IV udkommet i 2000.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak