Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 13:33 (4692 dage siden)

Jeg har set at HFHJ´s strækning mellem Hillerød og Frederiksværk tidligere blev ført over bla. Harløse.
Siden blev strækningen ført over Brødeskov (Nørre Herlev) og Gørløse.
Strækningen fra lidt før Brødeskov Station, og til Hillerød Station løber banen på et stykke af dæmningen til den aldrig færdigbyggede Sjællandske Midtbane, mellem Frederikssund og Hillerød.
Kan nogen oplyse om hvorfor jernbaneforbindelsen mellem Hillerød og Frederiksværk blev ændret. Måske pga. for lille passagertal? - eller......

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/1 2012, 13:51 (4692 dage siden) @ Erik H

Jeg har set at HFHJ´s strækning mellem Hillerød og Frederiksværk tidligere blev ført over bla. Harløse.
Siden blev strækningen ført over Brødeskov (Nørre Herlev) og Gørløse.
Strækningen fra lidt før Brødeskov Station, og til Hillerød Station løber banen på et stykke af dæmningen til den aldrig færdigbyggede Sjællandske Midtbane, mellem Frederikssund og Hillerød.
Kan nogen oplyse om hvorfor jernbaneforbindelsen mellem Hillerød og Frederiksværk blev ændret. Måske pga. for lille passagertal? - eller......

Kære Erik

I følge afskriften af Peer Thomassens bog var begrundelsen følgende:

"I 1939 var vejspørgsmålet i Hillerød blevet brændende, og HFHJs forbindelse mellem DSBs station og HFHJs lokalstation i Hillerød var til stor gene for byens udvikling, trafikken og HFHJ selv."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Niels Munch, 25/1 2012, 14:07 (4692 dage siden) @ Erik H
redigeret af Niels Munch, 25/1 2012, 14:24

Birger Wilcke skriver meget udførligt om forlægningen i "Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane 1897-1947" (DJK udgivelse nr. 32, 1972).

M.v.h.
Niels

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af gamle ole, 25/1 2012, 14:39 (4692 dage siden) @ Erik H

Mener af en af grundene var en skarp kurve og stigning mellem Hillerød St og lokalstationen, som man så kom udenom. Måske var den nye rute også mere optimal mht. til kundedækning?


Hilsen Ole

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Kim3390, Frederiksværk, 25/1 2012, 15:26 (4692 dage siden) @ gamle ole

De var en række årsager der tilsammen gjorde, at man omlagde banen.

1) Som nævnt blev udviklingen af Hillerød by hæmmet af banens daværende linjeførein

2) Den skarpe kurve mellem Hillerød Lokal og Hillerød Statsbanestation

3) Stigningen mellem Harløse og Hillerød gjorde, at man ofte var nødsaget til at dele godstogene i Harløse, for så at kører en halv stamme til til Hillerød Lokal, for derefter at lade lok. kører tomt tilbage til Harløse for at hente resten af stammen.

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 16:16 (4692 dage siden) @ Kim3390

Jeg takker for svarene, angående omlægningen af HFHJ Hillerød - Frederiksværkbanen Jeg tankte nok der var nogle derude der kunne svare på mit spørgsmål:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Peter Roland Hansen, 25/1 2012, 20:00 (4692 dage siden) @ Erik H

Der findes også et lille hæfte der hedder

Baneforlægningen Hillerød - Skævinge i aarene 1942-50. Den er skrevet af banens daværende direktør, og bekræfter de teorier der har været fremme i tråden

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 20:11 (4692 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det lyder spændende med det hæfte om forlægningen af banen.
Mon det er muligt at få fat i det på biblioteket?
Det kunne være interessant at se.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af gamle ole, 26/1 2012, 11:59 (4691 dage siden) @ Erik H

Se evt ogs HHH-Politikken fra 1943, pp 409-10. Første gang/sted jeg læste om det.

Hilsen Ole

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af UTJ, 25/1 2012, 21:15 (4692 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Der findes også et lille hæfte der hedder

Baneforlægningen Hillerød - Skævinge i aarene 1942-50. Den er skrevet af banens daværende direktør, og bekræfter de teorier der har været fremme i tråden

Og det var i den grad direktørens eget projekt - bygningerne i Gørløse og Brødeskov er i øvrigt tegnet af Carl Lundquist som også tegnede bygningerne på Mariager-Faarup Jernbane.

Men Harløse eksisterer forresten i bedste velgående, ganske vist uden spor, til trods for at Frederiksværkbanens oprindelige bygninger ikke var særligt velbyggede (der var sparet i mange henseender, bl.a. på murværket). De oprindelige vogne var sådan set også noget "bras".......

[image]

[image]
Harlösa, marts 2011/UTJ

Man kan næsten forestille sig loko 9 komme kørende med de nye CL-kopier 60 og 61 i 1949, der hvor den lave hæk er i dag.......og jo, der har også kørt skinnebustog her i nogle få år.

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 22:01 (4692 dage siden) @ UTJ

Cl kopier. Menes der her at HFHJ fik lavet deres "egne CL vogne" 60 og 61?
Jeg mener at man i de senere år havde nogle gamle DSB CL-vogne kørende på strækningen, sammen med marcipanbrødene, men det kan da godt være at jeg teger fejl.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Futfar, Kajerød, 25/1 2012, 22:55 (4692 dage siden) @ Erik H

Ja, det betyder det. Ud over et antal tidligere DSB litra CL, fik banen leveret C 60 og C 61 i deres helt egen bemaling. Ud over at de kørte på privatbanens strækning, fandtes de ofte som gennemgående vogne Hundested - Hillerød - København H. og retur.

I et forbilledligt samarbejde mellem Hobbytrade og Kystbanen, findes de begge i model 1:87.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 23:21 (4692 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Blev HFHJ 60 og 61 bygget af Scandia, ligesom DSBs CL-vogne, men bare i HFHJs farver?
Og hvornår begyndte og sluuttede den gennemgående trafik mellem Hundested og København?
Det undrer mig også, at det kunne lade sig gøre, at DSB tillod at lade privatbanemateriel befare etatens spor. Der var i lang tid, såvidt jeg ved, ikke det bedste forhold mellem DSB og privatbanerne, der jo dybest set ikke er private.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Svend, 25/1 2012, 23:31 (4692 dage siden) @ Erik H

Man kan jo tænke, gætte og overveje alt det man lyster, men de tidligere omtalte bøger giver gode og fyldige svar på alle spørgsmål ;-)

At der skulle have været et misforhold mellem privatbanerne og DSB, er nyt for mig.

--
Svend

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Erik H, Frederikssund, 25/1 2012, 23:59 (4692 dage siden) @ Svend

Misforholdet har været beskrevet i forbindelse med Den Sjællandske Midtbanes vidrere forløb fra Slangerup til Hillerød, hvor der var problemer med at Slangerupbanen (KSB) og Den Sjællandske Midtbane (DSB) skulle benytte samme spor på en kort strækning øst for Slangerup.
Desværre husker jeg ikke hvor dette har været beskrevet.
Om dette misforhold også har været tilstede andre steder i Kongeriget Danmark, skal jeg ikke kunne sige, men muligheden ligger egentlig ikke så fjern.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Futfar, Kajerød, 26/1 2012, 00:16 (4692 dage siden) @ Erik H

Sådan som jeg lige husker det, nåede den sjællandske midtbane aldrig til Slangerup, ej heller til Hillerød. Planer var der mange af, og rester af tracheet(?) finder man flere steder øst for Frederikssund, men der blev, så vidt jeg lige her og nu husker det, aldrig lagt skinner på.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Niels Munch, 25/1 2012, 23:34 (4692 dage siden) @ Erik H

Og hvornår begyndte og sluttede den gennemgående trafik mellem Hundested og København?
Det undrer mig også, at det kunne lade sig gøre, at DSB tillod at lade privatbanemateriel befare etatens spor. Der var i lang tid, såvidt jeg ved, ikke det bedste forhold mellem DSB og privatbanerne, der jo dybest set ikke er private.

Kære Erik,

Myter er der mange af; men facts om gennemgående tog/vogne til/fra privatbanen findes i bane bøgers "Gennemgående Vogn til Privatbanen" af John Poulsen (ISBN 87 88632 86-5, 2001), som du om ikke andet sikkert kan få biblioteket til at skaffe.

M.v.h.
Niels

Avatar

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Futfar, Kajerød, 25/1 2012, 23:49 (4692 dage siden) @ Erik H

Jeg kan ikke tilføje yderligere:-)
Nåh ja, jeg har både C 60 og C 61 i model, og de er bare flotte!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (+2 billeder)

af Niels Munch, 25/1 2012, 23:45 (4692 dage siden) @ Erik H

Cl kopier. Menes der her at HFHJ fik lavet deres "egne CL vogne" 60 og 61?

Kære Erik,

Vi havde en lang tråd *her* netop om de CL-lignende vogne hos HFHJ og GDS. Det er såvel fotos som skitser af vognene at finde ned gennem tråden.

Desuden havde vi en anden tråd *her* om Frederiksværkbanens andre boggievogne.

Hvis du evt. måtte ønske at se mine vognfotos fra f.eks. HFHJ, som har været bragt her på forum, så skriv i søgefeltet "HFHJ (nm)".

Husk endelig også at kigge i vognfortegnelserne i Tommy's database!

M.v.h.
Niels

Omlægning af HFHJ - Latrinspor ved Freerslev Hegn?

af Søndenfjords, 26/1 2012, 08:08 (4691 dage siden) @ Niels Munch

På den oprindelige banestrækning lå der et trinbræt, Freerslev Hegn, mellem Hillerød Lokalstation og Harløse station.
Jeg jeg har ladet mig fortælle, at der blev kørt latrinvogne ud fra København til dette trinbræt, hvorefter indholdet blev hentet af de lokale bønder.
Er der nogle, der enten kan be- eller afkræfte det?
Og var der i givet fald et latrinspor på stedet?

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Ole Wedel Nielsen, 27/1 2012, 18:01 (4690 dage siden) @ Erik H

Hej Erik, du gamle, og i andre. Det er rigtigt at forbindelsen mellem Hillerød Lokal og DSB stationen var besværlig og nok også en årsag til omlægningen. Men en anden årsag åbnede 1942(mener jeg) i Frederiksværk! Nemlig DDS -Det Danske Stålvalseværk. Hfhj fik efter DDS´s åbning større og større godstransporter og DET gav problemer i den omtalte skarpe kurve. Så ønsket om en direkte forbindelse til statsbanestationen trængte sig mere og mere på. Pga krigen blev det først i 1950 at banen åbnede, som omtalt på en del af anlægget til den aldrig fuldførte midtbane. Det største problem var at skaffe skinner! Efter krigen var forsyningen ikke den bedste, men Carl Kuhlmann fik dog efter sigende skrabet en del sammen. I Gørløse måtte der graves ud af en skrænt, og det blev udført med skovle og trillebøre! C 60 og C 61 blev ganske rigtigt i 80erne afløst af brugte CL vogne. De forsvandt dog endeligt i 1989.
Senere blev også indkøbt brugte BN og Bg vogne, de kom dog aldrig i anvendelse, men det er en anden historie...

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Hedegaard, 27/1 2012, 19:54 (4690 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Ex-DSB vognene BLEV så vidt jeg ved brugt. Det varede dog kun nogle ganske få måneder, hvorefter de kun stod som reserve-reserve stamme i Hundested.

Nu hvor vi er ved emnet.
Er der nogen som ved om banen havde spor ud til mejeriproduktionerne i Meløse?
På en af villa-vejene i Meløse står der nemlig et gammelt skilt plantet ved enden af vejen med teksten "Pas på gennemkørende tog"
Den dag i dag har jeg stadig ikke kunne finde ud af om skiltet er blevet placeret der som en spøg, eller om der har været spor gennem området.

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af erik andersen @, 27/1 2012, 23:51 (4690 dage siden) @ Hedegaard

Det er en privat mand der bor der

Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk

af Flemming Jakielski, Rødovre, 1/2 2012, 16:14 (4685 dage siden) @ Erik H

Jeg har set at HFHJ´s strækning mellem Hillerød og Frederiksværk tidligere blev ført over bla. Harløse.
Siden blev strækningen ført over Brødeskov (Nørre Herlev) og Gørløse.
Strækningen fra lidt før Brødeskov Station, og til Hillerød Station løber banen på et stykke af dæmningen til den aldrig færdigbyggede Sjællandske Midtbane, mellem Frederikssund og Hillerød.
Kan nogen oplyse om hvorfor jernbaneforbindelsen mellem Hillerød og Frederiksværk blev ændret. Måske pga. for lille passagertal? - eller......

mvh.
Erik H

Prøv at kigge her : http://www.jernbanen.dk/Tekster/HFHJ.pdf

Det er banens officielle beskrivelse, udarbejdet af Kuhlmann selv. Dette kun for at understøtte de mange gode indlæg i dette emne

V.H.

Flemming J

Omlægning af HFHJ - ny station i Hillerød Syd

af Niels Munch, 7/2 2012, 17:55 (4679 dage siden) @ Flemming Jakielski

Omlægningen af HFHJ efter 2. verdenskrig til Midtsjællandsbanens tracé mellem Brødeskov og Hillerød:

[image]
(Kilde: HFHJ)

muliggør, at det nye station ved Overdrevsvejen mellem Allerød og Hillerød:

[image]
(Kilde: Transportministeriet)

bliver fælles for Frederiksværkbanen og S-banen og derved bliver en fiksere omstigningsmulighed for rejsende mellem de 2 strækninger.

Den politiske aftale om den nye station kan ses direkte her:

http://trm.dk/~/media/Files/Publication/2012/Elektificeringsaftale%20070212/Faktaark%20... .

M.v.h.
Niels

Omlægning af HFHJ - ny station i Hillerød Syd

af UTJ, 7/2 2012, 18:03 (4679 dage siden) @ Niels Munch

Omlægningen af HFHJ efter 2. verdenskrig til Midtsjællandsbanens tracé mellem Brødeskov og Hillerød:

[image]
(Kilde: HFHJ)

muliggør, at det nye station ved Overdrevsvejen mellem Allerød og Hillerød:

[image]
(Kilde: Transportministeriet)

bliver fælles for Frederiksværkbanen og S-banen og derved bliver en fiksere omstigningsmulighed for rejsende mellem de 2 strækninger.

Den politiske aftale om den nye station kan ses direkte her:

http://trm.dk/~/media/Files/Publication/2012/Elektificeringsaftale%20070212/Faktaark%20... .

Sørgeligt at mine DJØF-kolleger ikke engang kan stave:
"Staten finansiere 46,5 mio. kr. til undersøgelser og anlægsprojekt."
:-(

Svenska-lok

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak