Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2 stationer på Skagensbanen ved navn Rimmen? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/1 2012, 08:15 (4689 dage siden)

Har der været to stationer på Skagensbanen ved navn Rimmen?
Banen blev forlagt over flere kilometer ved ombygningen til normalspor i 1924 og derved blev Rimmen måske flyttet med?
Jeg har fået en forespørgsel på, hvilken gammel station, der ligger på adressen Kvisselvej 21, Strandby og det er en svær nød at knække. Mit første bud var Elling, der blev nedlagt i 1924 men den ligger flere kilometer mod syd.
Google Streetview ses en halvstor hvid bygning, der godt kunne ligne en stationsbygning. Den virker for stor til at være et ledvogterhus og ligger endvidere for langt fra vejen.
Skagensiden.dk har jeg fundet dette billede af Rimmen station:
[image]
Er det samme bygning som på Google Streetview?
I hæftet Skagensbanen 1890-1965 står følgende: Fra Frederikshavn og til Jerup, ialt 13 km, blev banen forlagt mod øst, hvorved Elling mistede sin holdeplads og pladsen i Rimmen flyttedes mod øst.
På Kort & Matrikelstyrelsens Målebordsblade 1842-1899 er banen indtegnet men uden stationer.
Hverken Wikipedia, Danskestationer.dk eller Danskejernbaner.dk nævner noget om to stationer.

--
[image]

2 stationer på Skagensbanen ved navn Rimmen?

af ivar, 25/1 2012, 08:55 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Prøv evt. denne mailadresse info@ellingarkiv.dk Arkivet dækker også landsbyen Nielstrup, hvor Rimmen station ligger.

mvh
-ivar

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/1 2012, 09:37 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Som bekendt ligger Rimmen Station lige nord for, hvor den nuværende normalsporede bane drejer væk fra smalsporstracéet, som den ligger på (indtil Chr. X's Vej i Skagen - herfra og helt ind til stationen blev banen også omlagt, i forbindelse med ombygningen til normalspor), og ind på den "nye" strækning ind til Strandby.
Så vidt jeg husker at have set/læst, så fortsatte banen i smalsporstiden ret ind til Elling og må givetvis have krydset Kvisselvej i Nielstrup.

Jeg har fri idag og skal ud på Bangsbo Museum's arkiv idag, dog i et andet ærinde (for at se om de har yderligere billeder af Frederikshavn Gl. Station).
Dér vil jeg spørge efter, om de har et kort, der viser den nøjagtige linieføring for den smalsporede FSJ, og eventuelt en oversigt over standsningssteder, der evt. viser, om der også var standsningssted i Nielstrup (ved Kvisselvej).

Skagenssiden er der desuden også en lille litteraturoversigt:

Literatur:
1.
Smalsporsbane til Skagen 1890: Birger Wilcke -
Jernbanehistorisk Årbog 1990 Side 28-35 : ill

2.
Huse i Skagen - Bind 1-2 Fredningsstyrelsen 1981-1982 : ill
Bind 2 - Kappelborg og Østerby, Side 251-255

3.
Skagensbanen gennem 100 år: Ole-Chr M. Plum: København:
Dansk Jernbaneklub 1990 - 124 Sider : ill

4.
Skagensbanen 1890-1990: - redigeret af Aage Jensen -
Skagen - Skagensbanen 1990 - 18 Sider : ill

5
Skagen på Postkort - Skagen Lokalhistoriske Forening 2003
112 sider - ISBN 87-88602-11-7, Side 43-44

Måske kunne svaret søges der også ?.

Jeg vender tilbage, hvis jeg finder ud af noget ude på arkivet idag.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Niels Munch, 25/1 2012, 10:22 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

I "Skagensbanen 1890-1965" (JS) står desuden om selve stationsbygningen i Rimmen:

"... i Rimmen, Jerup, Hulsig og Højen var holdepladser med læssespor og vogterhuse forsynet med ventesale."

I "Skagensbanen 1890 - 24. juli - 1965" af Thomassen & Wilcke (DJK nr. 12) står om beliggenheden:

"Næste station, Rimmen, var ligesom Elling oprindeligt uden større betydning; den lå 3 kilometer nordligere ved sidevejen fra landevejen mod syd til Kvissel. Der er ingen samlet bebyggelse i nærheden af den gamle Rimmen station, der hovedsagelig betjente nogle spredte fattige landejendomme i det flade terræn Råbjerg mose. Stationsbygningen var ganske lille, og der opførtes først varehus i 1902."

Så din pejling på beliggenheden af Rimmen gamle station er vel ikke helt ved siden af, Tommy, men om der er tale om samme bygning .....??

M.v.h.
Niels

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/1 2012, 13:45 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Har der været to stationer på Skagensbanen ved navn Rimmen?
Banen blev forlagt over flere kilometer ved ombygningen til normalspor i 1924 og >derved blev Rimmen måske flyttet med?

Danskestationer.dk nævner ikke noget om to stationer.

Det er ny viden for mig. Derfor intet på min hjemmeside.
Umiddelbart virker huset du linker til på GSV for stort til at være den gamle station.
Kvisselvej nr. 23 passer bedre i størrelsen.
Men nr. 21 kan jo være bygget om sidenhen.
Jeg vil også sige at huset med det røde tag, lidt inde ad Strandbyhedevej er en god kandidat.
Ser man på luftfoto fra 1960-64 på: http://geonord.flyfotoarkivet.dk/ så passer størrelsen og skorstenens placering, med den på billedet af Rimmen gamle station.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/1 2012, 13:58 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

På Kort & Matrikelstyrelsens Målebordsblade 1842-1899 er banen indtegnet men uden stationer.

Her et skan fra Generalstabens Kort Danmark i 1:160000 fra 1923:
[image]
Her kan man lige ane et "st" ved Strandbyhede/Rimmen.
Link til kortsiden i fuld størrelsen: http://dl.dropbox.com/u/3693907/side_45.jpg

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

HA på kort

af UTJ, 25/1 2012, 14:15 (4689 dage siden) @ T. Rithmester

[image]
Link til kortsiden i fuld størrelsen: http://dl.dropbox.com/u/3693907/side_45.jpg

Du slipper ikke for at vise blad 44, for vi vil gerne se resten af Hjørring-Aalbæk Jernbanes forløb. Det er ikke nok med strækningen mellem Altona og Aalbæk ;-)

HA på kort

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/1 2012, 14:50 (4689 dage siden) @ UTJ

[image]

Du slipper ikke for at vise blad 44, for vi vil gerne se resten af Hjørring-Aalbæk Jernbanes forløb. Det er ikke nok med strækningen mellem Altona og Aalbæk ;-)

Jamen den får I da lige her så:
[image]
Link til download af skan: http://dl.dropbox.com/u/3693907/side_44.jpg
Der er i øvrigt flere aldrig byggede baner afsat på kortet.
Nemlig banerne mellem Sdr. Omme og Ølgod, samt Ølgod og Lunde.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

HA på kort

af Carsten, 26/1 2012, 22:44 (4687 dage siden) @ T. Rithmester

Mergelbanen fra Maastrup til Gjøgsig er da også lidt sjov...

Med venlig hilsen

Carsten

HA på kort

af UTJ, 26/1 2012, 22:51 (4687 dage siden) @ Carsten

Mergelbanen fra Maastrup til Gjøgsig er da også lidt sjov...

Det er Eskjær-Slynge Mergelbane.

Tuen på Eskjær-Slynge mergelbane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/10 2013, 08:27 (4054 dage siden) @ Niels Munch

Nu har der i Danmark aldrig eksisteret en jernbanestation benævnt "Tuen" - i hvert fald ikke hvis man slår op i gamle publikumskøreplaner.

Så mon ikke dette postkort, der p.t. er til salg på QXL, er fra Tuen på Eskjær-Slynge mergelbane?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/jylland/nordjylland/vendsyssel-parti-fra-tuen-j...

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 25/1 2012, 15:58 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Iflg. BBR er nr. 21 på 103 m2 i stuen + 66 m2 1. sal og det er bygget i 1888.
Nr. 23 er derimod fra 1877

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/1 2012, 17:10 (4689 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Iflg. BBR er nr. 21 på 103 m2 i stuen + 66 m2 1. sal og det er bygget i 1888.

Og "min" Strandbyhedevej nr. 20 er først opført 1930, så den er hermed udelukket.
Så må det jo være nr. 21. 1888 passer vel meget godt åbningen af skagensbanen i 1890.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Erik Kjærgaard, 25/1 2012, 17:43 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

I bogen "Skagensbanen gennem 100 år" - DJK nr. 45 er der beskrevet 2 "Rimmen-stationer".

af Jacob Jørgensen @, Danmark, 26/1 2012, 13:24 (4688 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der er også en Rimmen midt i kvadrant B3...

af Elin Key @, Nielstrup., 18/6 2013, 10:14 (4179 dage siden) @ Tommy Nilsson

ang. Streetview, af kvisselvej 21, i Nielstrup og ikke i strandby eller Elling. Jeg bor på adressen, og kan fortælle, at huset/ stationen er bygget i 1888 og har været den første Rimmen station, huset har den tidligere ejer desværre malet hvidt, og bygget til, men det er skam Rimmen station, oprindeligt med gule sten, og ser man på det gamle foto er det stadig samme vinduer og propertioner som på det gamle foto. man kan også finde volde hvor banen gik før. og jeg fandt et meget gammelt kort hvorpå man kan se hvor den gamle bane gik nøjagtigt, og at selve området hed Rimmen.En ældre herre nede af vejen har lovet at vise mig resterne af bane skinner der stadig kan findes i nærheden. venligst Elin K

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak