Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er dette et billede af? (Generelt)

af QpoX ⌂, 25/1 2012, 00:00 (4689 dage siden)

Nogen der kan gætte den her?
Den er gjort lidt svær, men syntes heller ikke den skulle være nem :)
[image]

Hvad er dette et billede af?

af Jens MO-Møller @, 25/1 2012, 00:07 (4689 dage siden) @ QpoX

Det er taget set indefra i et jernbanekøretøj, som er oversprøjtet med asbest! Jeg vil tro, at det er en vogn af Y-togs stammen; formentlig een af de første fra tredserne.

Venlig hilsen

Jens Møller

af QpoX ⌂, 25/1 2012, 00:16 (4689 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er taget set indefra i et jernbanekøretøj, som er oversprøjtet med asbest! Jeg vil tro, at det er en vogn af Y-togs stammen; formentlig een af de første fra tredserne.

Venlig hilsen

Jens Møller

asbest - nej
y-tog - korrekt
tredserne - nej

Kan du gætte hvilket y-tog? :)

af Niels Munch, 25/1 2012, 00:18 (4689 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er et Y-togs tag indefra; nærmest ses installation for højttaler. Desuden bemærkes, at loftet er påsprøjtet "antidrønmiddel", der tillige er korrosionsbeskyttende, og ikke nødvendigvis indeholder asbest. Det var ikke tilfældet for de serier, Østbanen havde.

M.v.h.
Niels

af Jens MO-Møller @, 25/1 2012, 00:25 (4689 dage siden) @ Niels Munch

Jeg troede i min naivitet, at man brugte bitumen som antidrønmiddel. Det samme materiale som på denne Y-togs vogn ligner grangiveligt dèt, som BHS-vognene også havde i taget, men i disse vogne siges det fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at det indeholder asbest!

Venlig hilsen

Jens Møller

af Niels Munch, 25/1 2012, 00:29 (4689 dage siden) @ QpoX

En af VLTJs ??

Stemmer meget godt med tagventilationen, hvor der dels er en kuck-kuck, dels en større taglem, hvori der (vist) er monteret elektrisk ventilator ("paddehat" set udefra).

M.v.h.
Niels

af QpoX ⌂, 25/1 2012, 00:42 (4689 dage siden) @ Niels Munch

En af VLTJs ??

Stemmer meget godt med tagventilationen, hvor der dels er en kuck-kuck, dels en større taglem, hvori der (vist) er monteret elektrisk ventilator ("paddehat" set udefra).

M.v.h.
Niels

Jeps det er VLTJ YS12 som blev påkørt 30. august 2010.
Den blev så erstattet af VL YS257.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

af Niels Munch, 25/1 2012, 00:48 (4689 dage siden) @ QpoX

Ups, den ser noget værre ud end Østbanens Ys 16, der blev dømt totalskadet efter en overkørselsulykke i St. Linde i marts 2005.

M.v.h. og tak for billederne
Niels

af Jens MO-Møller @, 25/1 2012, 01:00 (4689 dage siden) @ Niels Munch

God aften Niels Munch!

Et måske lidt naivt spørgsmål, som vistnok har været luftet før. Hvorfor blev toplanternen udskiftet med en billignende type på mange Y-togsfronter? Var den originale lanterne af dårlig kvalitet? Den originale lanterne var ellers virkelig med til at understrege helhedsindtrykket på disse fronter. Så vidt jeg ved var der i de originale toplanterner monteret en meget kraftig halogènlampe.

Venlig hilsen

Jens Møller

af QpoX ⌂, 25/1 2012, 01:01 (4689 dage siden) @ Niels Munch

Hov må nok lige hellere tilføje så at slaget i taget er fra skrothandleren! :)
Men selve toget fik tæsk foran, så puffere og førerkabine blev trykket tilbage.
Malingen ved side ruden, sprang ved dette.

af Niels Munch, 25/1 2012, 09:31 (4689 dage siden) @ Jens MO-Møller

God morgen Jens MO,

Så vidt jeg husker fra Østbanen, så var serie-5 togene leveret med en toplanterne, der lyste kraftigere end de øvrige frontlanterner. På serie-7, derimod, lyste alle 3 frontlanterner lige kraftigt, idet "triangellyset" da havde holdt sit indtog.

Derfor var det naturligt under levetidsforlængelsen at standardisere alle 3 frontlanterner.

Den store toplanterne kunne ikke længere fås som reservedele, og vi vurderede, det var billigere at indkøbe standardkomponenter frem for evt. at renovere de "slidte" toplanterner, herunder lade reflektorerne højglansforkrome.

Det skal i parentes bemærkes, at vi lod nogle af Mx-reflektorerne højglansforkrome (i mangel af "bedre"), og det var - efter privatbanemålestok - ikke en helt billig omgang.

Håber det dækkede?

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak