Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-tog indvendig (Generelt)

af Leif Nilsen, 24/1 2012, 10:42 (4752 dage siden)

Goddag.

Er der nogen derligger inde med billeder,der er taget indvendig i diverse Y-tog. Jeg er bare lidt nysgerrig for at se, hvor store forskelle de foreskellige baner havde i deres y-tog.

Y-toget er for mig et rigtig privatbane-tog. Og ikke de blik/plastic tog man nu om dage kører rundt med. Men sådan er det jo, det jo udviklingen.

Blik og plastic

af UTJ, 24/1 2012, 10:50 (4752 dage siden) @ Leif Nilsen

Y-toget er for mig et rigtig privatbane-tog. Og ikke de blik/plastic tog man nu om dage kører rundt med. Men sådan er det jo, det jo udviklingen.

Ikke for noget, men et Y-tog er vel en kasse, der med lidt god vilje er at sammenligne med det "blikdåse", du nævner. En stor én, ganske vist. Og indvendig var togene beklædt med formicaplader eller tilsvarende, så meget af inventaret var også plastic.

Dermed ikke sagt at det ikke er et 'rigtigt' privatbanetog, men Y-toget er nu engang et produkt af "plasticalderen" og endda fra 1960'erne hvor der rigtig blev eksperimenteret med alle slags plasticmaterialer.

Blik og plastic

af Niels Munch, 24/1 2012, 12:13 (4752 dage siden) @ UTJ

men Y-toget er nu engang et produkt af "plasticalderen" og endda fra 1960'erne hvor der rigtig blev eksperimenteret med alle slags plasticmaterialer.

Mnjaeeh, jeg vil nu hævde, at der i de nye generationer af lette motortog (RegioSprinter, Desiro og LINT m.fl.) nok er mere plastic, end der var i Y-togene.

Den indvendige beklædning i Y-togene var "møbelplade" (hård masonite) lamineret med "kunstigt træ" (i busbranchen benævnt "bornholmsk åndenød"). Lofter var beklædt med "lydplade" (lakeret, perforeret hård masonite). Gulvet var vandfast krydsfinér pålagt linoleum, senere mipolam, evt. i skridsikker udførelse.

I f.m. levetidsforlængelsen blev vægpladerne ofte udskiftet til etronit-alunit, en kombination af højtrykslaminat (etronit) og aluminium, der forener lav vægt, stor mekanisk styrke og brandhæmmende egenskaber med de øvrige egenskaber ved et højtrykslaminat, herunder dekorativ og rengøringsvenlig overflade ("kunstigt træ" eller ensfarvet).

Loftsbuen over bagagehylderne blev også, hvor de ikke i forvejen var det, krumvalset, ensfarvet alu-plade, da bagagehjørner ofte slog hul i masoniten.

Mest markant var vel de polyesterstøbte, lakerede vinduesrammer samt fra serie-7 de plaststøbte og gennemfarvede rygskåle på sæderne.

Kunststof i sædebetræk, gulvløbere og evt. gardiner forsvandt i reglen med udskiftning til naturprodukter.

Så egentlig blev der vel ikke plast-eksperimenteret ret meget i Y-togene; der var vel højst tale om en (forsigtig) evolution fra 50-ernes vognbyggeri .....

Vi skal nok frem til 90'erne, for vi i bus-, sporvogns- og togproduktionen ser konstruktive elementer, herunder også udvendige, fremstillet i armerede plastmaterialer i større skala.

M.v.h.
Niels

Blik og masonite

af UTJ, 24/1 2012, 14:25 (4752 dage siden) @ Niels Munch

Jamen det er godt med oplysning. Y-togene er altså en blikkasse beklædt med masonite. Det undrer mig i øvrigt at der ikke blev sprøjtet godt med asbest op i taget som på DSB's samtidige vogne. Du har nok ret i at en hel del er overlevering fra 1950'erne og at de konstruktive indretningselementer i Y-togene sådan set var ganske gennemprøvede på fabrikationstidspunktet.

Pyt med det, men mon NM har et billede i skuffen liggende af den typiske ur-indretning på GDS/HFHJ og HHGB med de grønne sæder og de fine hvide nakkestøtter med vingehjul?

Stål og masonite

af Niels Munch, 24/1 2012, 16:34 (4752 dage siden) @ UTJ

Hehe, Ulrik, om 2 - 2,5 mm karosseriplade er "blik", beror vel på temperamentet - eller måske på det rent sproglige, jf. det engelske "tin-helmet" for "stålhjelm".

I øvrigt blev indersiden af vognkassen påsprøjtet en korrosionsbeskyttende "lempning", der samtidig var støjdæmpende. Den indeholdt heldigvis ikke asbest. Eneste asbestproblem knytter sig til isoleringen af varmekanalerne i de første, luftopvarmede Y-togsserier. Men det blev bortsaneret i f.m. ombygning til varmtvands-varmeanlæg, hvor vi på Østbanen anvendte Stroco-oliefyr. Og så ophørte banerne selvfølgelig også at anvende asbestholdige bremseklodser.

M.h.t. interieurfotos, så har jeg da nogle fra forskellige baner; men alle er taget efter levetidsforlængelse og som inspiration for vort levetidsforlængelses-projekt på Østbanen.

Såfremt det er det, trådens "ur-spørger" efterlyser, skal jeg gerne grave dem frem og få dem scannet.

Trist, Jens Gadmar ikke er blandt os mere; det var ellers præcis sådanne spørgsmål, hans møjsommeligt indsamlede dokumentation ville indeholde svar på - og meget mere.

Gad i øvrigt vide, om Jens også var vidende om Østbanens inspiratoriske samarbejde med HTs ReBUS-fabrik i Frederikssund?

Bedste hilsener
Niels

Y-tog interiør Billeder

af Hedegaard, 25/1 2012, 22:48 (4751 dage siden) @ Minoque

Har vist et billede liggende et eller andet sted med det brun/grå interiør, som bla LilleNord og HHGB havde.
Skal se om jeg kan finde det frem :-)

Avatar

Y-tog interiør Billeder

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 26/1 2012, 01:50 (4751 dage siden) @ Minoque

Jeg fandt også en stribe:

[image]
HFHJ Ym 7

[image]
HFHJ Ym 14

[image]
OHJ Ym 57

[image]
OHJ Ym 57

[image]
OHJ Ym 59 (tidl SB-vogn)

[image]
OHJ Ys 259 (tidl SB-vogn)

[image]
OHJ Ym 54

Hilsen
Henrik

--
[image]

Y-tog interiør Billeder

af Minoque, 26/1 2012, 02:09 (4751 dage siden) @ Henrik Thomsen

Her er lidt mere fra diverse y-tog
HHGB
[image]
[image]
[image]
[image]

ØSJS
[image]
[image]

HHJ
[image]
[image]
[image]
[image]

Y-tog interiør Billeder

af QpoX ⌂, 26/1 2012, 03:24 (4750 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]
OHJ Ym 57

Var en tur med et MR tog igår og dette billede fik mig til at tænke på om der var Y-Tog, hvor der blev bygget toilettank på, ligsom der blev på MR togene...
LemvigBanen valgte at afspærre deres, men der er jo heller ikke plads under YM vognen til en tank.

Y-tog interiør Billeder

af Anders Madsen, 26/1 2012, 11:34 (4750 dage siden) @ Minoque

Billede fra LJ Y-tog i forbindelse med skrotningen.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak