Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er dette :-) (Billedegætterier)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/1 2012, 00:26 (4692 dage siden)

Der kan gemme sig mangt og meget i et gammelt negativalbum, --som f. eks. dette foto:

[image]
Min negativ-optegnelse er kort: Børneoptog. Buddinge. Maj 1958.

At der skjuler sig en landbrugstraktor under "forklædningen" er vist åbenbart, --men hvad var det ellers for et optog / hvilken anledning.

Denne sides (nm), Niels Munch også kaldet, skulle måske være "på hjemmebane" her ???

Der kunne måske også være andre lokale seere, der har kendskab til husene, og dermed den nøjagtige beliggenhed i Buddinge / Lyngby ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

.

NB: I fortsættelse af en tidligere debat her på Forum: Der skal være "Kaptajn Vom-skæg" på et rigtigt lokomotiv". ;-)

.

Hvad er dette :-)

af Niels Munch, 23/1 2012, 11:04 (4691 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Denne sides (nm), Niels Munch også kaldet, skulle måske være "på hjemmebane" her ???

Tjae Erik, jeg må tilstå, at det ser bekendt ud, uden at jeg dog kan stedfæste det. En meget stor andel af Buddinges parcelhuse er "bungalows" i den viste byggestil. Patriciervillaen er mere markant, men ....

Gravko m.v. tyder på anlægsaktivitet; og da du givet har befundet dig i nærheden af Farumbanen - måske oven i købet Buddinge Station - vil jeg skyde på Buddingevej, der netop i 1958 var under ombygning og udvidelse, jf. f.eks. mit indlæg *her*.

Dit traktorlokomotiv er vel på vej til eller fra et børneoptog (der jo mangler på billedet)? Da det er optaget i maj, kunne anledningen være "Børnehjælpsdagen".

Måske Hans-Henrik Landsvig, der også læser med her, kan bidrage nærmere?

Bedste hilsener
Niels

af Niels Munch, 23/1 2012, 12:30 (4691 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det må være her, Erik:

http://gladsaxebilleder.gladsaxe.dk:8080/erez4/erez?tmp=default&vtl=TrigonoV3%2fvie...

Bygning af overføringen over Buddingevej, her set i retning Buddinge Torv - modsat din synsretning. Gravkoen er der endnu - foran villaen og bungalowen. Gladsaxe Billeder angiver årstallet 1954, hvilket notorisk er forkert.

Den høje skorsten er hos N.L. Dehn's Dampvaskeri. Foran ses trælasten.

Bedste hilsener
Niels

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/1 2012, 13:51 (4691 dage siden) @ Niels Munch

Det må være her, Erik:

http://gladsaxebilleder.gladsaxe.dk:8080/erez4/erez?tmp=default&vtl=TrigonoV3%2fvie...

Bygning af overføringen over Buddingevej, her set i retning Buddinge Torv - modsat din synsretning. Gravkoen er der endnu - foran villaen og bungalowen. Gladsaxe Billeder angiver årstallet 1954, hvilket notorisk er forkert.

Den høje skorsten er hos N.L. Dehn's Dampvaskeri. Foran ses trælasten.

Bedste hilsener
Niels

-------------------

Hej Niels.

Tak -- det var stedet.

Jeg "zoomede" lidt ind på det lille navn i går, --men fik ikke skrevet resultatet. Der står "DLA" på siden af "kedlen".

I formiddag prøvede jeg at skrive til Gladsaxe Lokalhistoriske Forening, dels fordi de måske vidste noget, dels kunne være interesseret i en scanning. De har -af gode grunde- ikke svaret endnu. Nu kan jeg så meddele dem, at stedet er klaret.

Der er vel også den mulighed, at "lokomotivet" blot har haft "to grønne" / været på gennemkørsel gennem bydelen og ikke direkte har noget med Buddinge at gøre. Jeg husker ikke, om eller hvor meget "optog", der var bagved -der er jo ikke meget at se.

"Gladsaxe-Billeder" kendte jeg ikke. Jeg har derfor efterfølgende tilskrevet dem, og forhørt mig om muligheden for en lille "billedudveksling", --evt yderligere oplysninger.

Hilsen og tak,
Erik V.

af Ove, Struer, 23/1 2012, 15:27 (4691 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er i hvert fald fra den tid hvor man havde tid/gad at gøre noget ud af en byfest. :-) Jeg har en diasserie fra Struer i midt 60erne og det er fantastisk at se de pyntede vogne. I dag gider de ikke engang LAVE en byfest.....

S-tog linie G

af Niels Munch, 23/1 2012, 16:20 (4691 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Søger man på "Børnehjælpsdag" på Gladsaxe Billeder, får man en bunke hits, bl.a. af en regnvåd - som på dit foto - udateret dag samt tillige dette, også med jernbanerelevans:

[image]
Gladsaxe Byarkiv: KFUM-Spejderne - Søborg Gruppe laver optog ved Børnehjælpsdagen i slutningen af 1950'erne.

Det næste foto i sekvensen afslører ægte Flintstone-Traktion :-D .

M.v.h.
Niels

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 23/1 2012, 17:54 (4691 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg ser, at i hvert fald en del af problemet er løst, inden jeg kom på banen.

Stedet er der ingen tvivl om. Husene og vaskeriet forsvandt for mange år siden - muligvis i 80erne. I dag ligger PETs hovedkvarter på området.

Anledningen til traktorens opdukken tør jeg ikke gætte på, men jeg har adviseret Jørgen Olsen, som er mangeårig lokaljournalist og bestyrelsessuppleant i Gladsaxe Lokalhistoriske Forening.

Hvis nogen kan huske situationen, er det ham.

Noget helt andet er, at jeg normalt ikke kan udstå tingester på gummihjul, som forsøger at ligne jernbanetog. Denneher finder jeg dog en smule charmerende, og den ser ud til at være designet af nogen, som godt ved, hvordan et damplokomotiv er indrettet.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/1 2012, 20:21 (4691 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Jeg ser, at i hvert fald en del af problemet er løst, inden jeg kom på banen.

Stedet er der ingen tvivl om. Husene og vaskeriet forsvandt for mange år siden - muligvis i 80erne. I dag ligger PETs hovedkvarter på området.

Anledningen til traktorens opdukken tør jeg ikke gætte på, men jeg har adviseret Jørgen Olsen, som er mangeårig lokaljournalist og bestyrelsessuppleant i Gladsaxe Lokalhistoriske Forening.

Hvis nogen kan huske situationen, er det ham.

Noget helt andet er, at jeg normalt ikke kan udstå tingester på gummihjul, som forsøger at ligne jernbanetog. Denneher finder jeg dog en smule charmerende, og den ser ud til at være designet af nogen, som godt ved, hvordan et damplokomotiv er indrettet.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

--------------------

Hej Hans-Henrik og Niels.

Tak til Jer begge for indsats og svar.

Jeg nåede lige inden fyraften at få svar fra Gladsaxe Byarkiv, --de har også underrettet Jørgen Olsen, så vi får se.

------------

Jeg kan sagtens følge dig med hensyn til dit syn på "gummitog" m.v. Problemet er vel nok også lidt anledningen, og hvor højt de går op i det. Man kan se nogle ganske "rædselsfulde" professionelle eksemplarer, selvom de er udført håndværksmæssigt korrekt, og andre "håbløse amatørarbejder", som er herlige, fordi de udstråler en ægte livsglæde og glæde ved fremstillingen (dette "loko" er et sådant eksempel).

Hvis jeg lige i farten må nævne den lille "barne-færge" "GRØNÆRT" ("Barn" af Grønsund-færgerne "IDA" og "GRØNSUND" (Bogø-Stubbekøbing-overfarten). Den er da også herlig.

Måske ved nogle i Forum, om den eksisterer endnu ???

For maaaaange år siden, tog jeg et billede eller to af et fartøj nogle (sø-)spejdere havde bygget og sejlede med på Lyngby sø. Også ren livsglæde - herligt.

Erik V. Pedersen.

af re20000, 24/1 2012, 08:48 (4690 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt at høre, så den for et åt siden, der så den ud til at være smidt i en skrotbunke og lignede også noget der ikke var bedre værd.

Nold

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/1 2012, 19:26 (4690 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej Hans-Henrik og Niels Munch.

Endnu en gang tak for Jeres interesse og medvirken. Stedet blev jo hurtigt klaret -godt med lokale seere på Forum- og anledningen undersøges nu af en af Gladsaxe Byarkivs fremmeste medarbejdere.

Årstiden taget i betragtning lyder et Børnehjælpsarrangement som et godt bud.

Tiden vil vise, om det lykkes.

Tak,
Erik V. Pedersen.

ContecRailVeterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak