Endnu et ukendt billede.mere + en lille rejse. (Billedegætterier)
Vi kan jo foretage en rejse fra dengang, her omkring det forrige århundredeskifte.
Vores rejse starter ved Københavns station eller mere korrekt Københavns Hovedbanegård, der blev åbnet i 1863/64. Den var delt op i flere mindre banegårde foruden den store for Vest- og Sydbanen, nemlig Nordbanegården, Holtebanegården og Klampenborg.
Her et kort over det gamle jernbaneområde så man kan følge lidt med.
Vi starter ud oppe ved det der i dag hedder Gyldenløvsgade /H.C. Andersens Boulevard, hvor vi stiger ind i et Klampenborg tog.
Klampenborgbanegården, overfor ligger i dag Grevinden Dannerstiftelsen.
Går vi op i en af posterne og ser mod øst, ser det således ud. Vi har Sankt Jørgens sø til venstre og Søpavillionen skjult til højre bag træerne.
Vores tog med en litra O, en 1&2 klassesvogn, to-etagers vogne, åbne skovvogne og endelig rystevogne kørere ud fra Klampenborgbanegården og over dæmningen, hvor Peblingesøen ligger til venstre bag træerne. Billedet fra ca. 1917.
Vi er nu kommet over søen og passerer de første husrækker og vi kan ane at banen deler sig i det fjerne. I forgrunden Vodrufsvej/Evaldsgade overkørslen på tværs af banen. Et tog fra Klampenborg kommer imod os. Vores tog svinger mod højre. Ude af billedet til højre ligger Ladegården med Ladegårdsåen.
Vi er nu kommet på Nørrebro og banen skærer her Ranzausgade med Brorsonskirken. Godstoget med en litra G kommer fra Frederiksberg station og skal sikkert til Nørrebro station.
Nørrebro stationsareal, der hvor i dag Nørrebroparken ligger.
Toget fortsætter fra Nørrebrostation og fortsætter over Nørrebrogade. Til højre i billedet ligger i dag de gamle sporvognsremiser.
Da jeg er en rigtig skransknægt springer jeg af toget her og løber ned og besøger ”Ole bommand”, der passer bommene ved Hillerødgade.
--
Steffen Dresler