Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LJ i foråret 1958 (Generelt)

af toylsbjerg, Rønnede, 19/1 2012, 15:10 (4779 dage siden)

Hej!
Efter lang tid, havde jeg fået overbevist JBP om at cyklen var det bedste
transportmiddel, når der skulle ses på jernbaner, så efter nogle småturer
NPMB, KB mv. besluttede vi os for en tur til Maribo!
Det var selvfølgelig heftig modvind, og byger blev vi heller ikke forskånet for!
det medførte,at vi måtte stå i læ ved en transformatorstation ved Guldborg;
ligesom der måtte påfyldes brændstof i Guldborg Konditori ( Lagkage og kakao )
Vi kom dog til Sakskøbing! og så enedes vi om at tage toget det sidste stykke
vej!
Der var enormt meget, at se i Maribo, men filmbudgettet var lille, så her er
næsten alt hvad der kom ud af det!
[image]
toget vi var kommet med fra Saks SM2
[image]
Sm 4 som Rødbytog
[image]
indkørsel Maribo fra vest, bemærk overdækket Pf vogn
[image]
den gamle Rødby stamme
[image]
vi kom tilbage til Saks med M32 og gennemgående DSB vogn
[image]
På hjemvejen var vi lige forbi sukkerfabrikken, og så var jeg solgt!!!
Resten af turen gik fint vinden i ryggen! ( medvind på cykelstierne )
mvh
Thyge

LJ i foråret 1958

af Jens Bruun-Petersen, 19/1 2012, 16:40 (4779 dage siden) @ toylsbjerg

Det forholder sig fuldstændig, som Thyge skriver. Undertegnede optræder på billedet af M 32 i Sakskøbing, samt på billedet af Rødbytoget. Den gamle Rødby-stamme bestod af Ec 89-Ca 16-Cc 57.

Vi gjorde en runde på de vældige sporarealer i den nordlige del af Maribo station og var overvældet af de mængder af godsvogne, der henstod dér. Min notesbog fra den dag er forbløffende tavs. Mit eneste foto fra Maribo den dag var tre DDSF ZE-vogne, der kom forbi Vordingborg i tog 2117 nogle dage før. Godsvognene fik vi først gravet os ned i ved senere besøg samme år.

Det første foto er nu nok fra vores tilbagetur til Sakskøbing, da det er taget fra den åbne endeperron på Cca-dobbeltvognen, der var sidste vogn i det tog. Vejret var klaret en del op på det tidspunkt.

I Sakskøbing rangerede LJ M 5 ex RGGJ M 2, en meget kort Triangel-vogn, som jeg først fik billeder af senere.

Mine notesbøger fra den tid er lidt uoverskuelige, da jeg administrerede med to parallelle eksemplarer - uden at være god til at skrive datoer nogen af stederne. Hvis jeg finder noget vender jeg tilbage!

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Sakskøbing Sukkerfabrik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2013, 12:38 (4391 dage siden) @ toylsbjerg

[image]
På hjemvejen var vi lige forbi sukkerfabrikken, og så var jeg solgt!!!
Resten af turen gik fint vinden i ryggen! ( medvind på cykelstierne )
mvh
Thyge

Disse postkort er p.t. til salg på QXL.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/lolland-falster-og-mn/saxkoebing-udsigt-fra-suk...
[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/lolland-falster-og-mn/saxkoebing-sukker-fabrik-...

Avatar

Sakskøbing Sukkerfabrik

af Jean Henrik ⌂, 10/2 2013, 13:14 (4391 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

her er et luft foto / 1954.

hilsen Jean henrik
[image]

LJ i foråret 1958

af gamle ole, 16/2 2013, 17:41 (4385 dage siden) @ toylsbjerg

Inspireret af fotos af skinnebusserne på Lolland, .
Nu havde jeg jo ikke min daglige gang på L/F og kom først derned i 69, men jeg har undret mig over at den ret trafikerede hovedstrækning på Lolland, altså LJ, ikke havde mere end 3 Sm. Var det fordi de egentlig var for små til denne strækning, hvor der kørte en del lokotrukne tog, eller blev de "lånt" ud til de øvrige baner på Lolland der måske var tyndere benyttet?
Og nu vi er i området, forekom at Rødby-Nakskovbanens tog enkelte gang blev ført videre fra Rødby af LJs spor til Rødby Havn?


Hilsen Ole

LJ i foråret 1958

af Anders Madsen, 18/2 2013, 00:22 (4383 dage siden) @ gamle ole

Som du er inde på i spørgsmålet benyttede LJ en del lokomotivtrukne tog i driften. Derudover anskaffede både NKJ og NRJ tilsvarende skinnebusser, som i den daglige drift blev blandet rundt på banerne, således at fx Lollandsbanens skinnebusser ofte kunne ses på Kragenæsbanen og omvendt.

Om enkelte NRJ-tog fortsatte til Rødby Havn er mere uklart. Ved enkelte tilfælde blev der benyttet lokomotiver fra Kragenæsbanen til fremførelse af NRJ-tog til Rødby. Som for eksempel da der opstod et mindre uheld med en motorvogn fra NRJ, der gik i stå ved Svingelsvej lige efter afgangen fra Nakskov station d. 14. juni 1929. Lokomotiv fra NKJ videreførte toget mod Rødby.

Så mon ikke det også er forekommet, at NRJ-tog enkelte gange er kørt videre til Rødby Havn fx på søn- og helligdage. Til sammenligning er det en kendt sag, at flere tog på Maribo-Torrig Jernbane blev videreført ad Kragenæsbanen til Nakskov og omvendt.

LJ i foråret 1958

af gamle ole, 18/2 2013, 12:26 (4383 dage siden) @ Anders Madsen

Tak. Men måske var det også det med kapaciteten i skinnebusserne simpelthen var for lille på "de tunge privatnanestrækninger" som LJs hovrdstrækning Nykøbing-Nakskov.?
Og det var vel et generelt problem ved andre tunge privatbaner som i nogen grad alle havde gennemgående tog fra Kbh i samarbejde med DSB og ogsp rimelig meget godstrafik. Baner som HFHJ, ØSJS, OHJ (Øst-Danmark)?


Ole

HectorrailSvenska-lok

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak