Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roebanelokomotiver (11 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 17/1 2012, 15:39 (4702 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/1 2012, 15:55

Kære alle,

Dér - især tilbage i første del af tresserne - blev det nærmest en tradition at besøge JB-P og hans gæstfrie familie i Vordingborg i påskeferierne. Herfra kunne vi så besøge privatbaner i Sydsjælland og på Lolland-Falster.

Vi fornemmede, at roebanerne sang på sidste vers, og da vi havde nogenlunde "ryddet op" f.s.v.a. områdets privatbaner, satte vi fokus på Sakskøbing Sukkerfabrik.

I påsken 1965 tilbød JB-Ps fader, som selv var tandlæge, at køre os til Sakskøbing for at hilse på tandlæge Jørgen Hammer, der havde roebaner såvel i model som i skala 1:1.

[image]
ADdS Højbygaard B 3 (Krauss 6801/1913), "SUKKERGRIS" i Jørgen Hammers have i Sakskøbing, 17.04.1965 (nm).

Herfra gik turen videre til sukkerfabrikken:

[image]
ADdS B 1 (O&K 10597/1923) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 17.04.1965 (nm).

[image]
ADdS Da 1 (Henschel 10686/1911) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 17.04.1965 (nm).

[image]
ADdS Da 4 (Henschel 10689/1911) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 17.04.1965 (nm).

[image]
ADdS Da 7 (Henschel 1921/18449) og Da 2 (Henschel 10687/1911) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 17.04.1965 (nm).

[image]
ADdS Gørlev nr. 4 (Jung 1796/1912) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 17.04.1965 (nm).

Roekampagnen 1965/66 blev den sidste, hvor roebanerne omkring Sakskøbing var i drift. Inden det blev for sent, aflagde vi sukkerfabrikken yderligere et besøg, nu med tog fra Vordingborg, og JB-P og jeg havde på denne snevejrsdag suppleret os med TT-P.

[image]
ADdS B 1 (O&K 10597/1923) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 22.01.1966 (nm).

[image]
ADdS B 2 "Lange Maren" (O&K 11420/1927) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 22.01.1966 (nm).

[image]
ADdS B 3 (O&K 9350/1920) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 22.01.1966 (nm).

[image]
ADdS Gørlev nr. 4 (Jung 1796/1912) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 22.01.1966 (nm).

[image]
ADdS Nakskov nr. 5 (Henschel 12321/1913) på Sakskøbing Sukkerfabrik, 22.01.1966 (nm).

TT-P har *her* så levende bl.a. berettet om, hvorfor Gørlev nr. 4 snart havde skorsten, snart ikke.

I billedteksterne har jeg indbygget links til oplysninger f.s.v.a. de lokomotiver, der "overlevede".

For yderligere lokomotivdata se: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/dds_sxd.htm

..... som er en underside i dette glimrende website: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/side2.htm .

Se selvfølgelig også: http://evp.dk/index.php?page=sakskobing-sukkerfabrik .

Andre relevante links: http://blovstrodbanen.dk/banen/?page_id=51 og http://www.ibk.dk/Driftsmateriel.htm .


Bedste hilsener
Niels

Roebanelokomotiver (+ 5 fotos)

af Niels Munch, 17/1 2012, 16:11 (4702 dage siden) @ Niels Munch

Lidt fra eftertiden:

Familien kom en overgang i Assens, hvor der i Byparken var opstillet dette "Denkmal":

[image]

[image]
ADdS Assens nr. 3 (Henschel 9997/1910) i Assens, marts 1989 (nm).

I Hedeland kan man fornøje sig med:

[image]
HVB/ADdS Da 7 i Hedeland 17.08.1997 (nm).

Og endelig til den normalsporede afdeling:

[image]

[image]
DDS ex KFA 1 i Sydhavnen, 28.05.1986 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Roebanelokomotiver (+ 5 fotos)

af TeamBaumann, Hjordkær, 17/1 2012, 16:21 (4702 dage siden) @ Niels Munch

Denne "Denkmal" ADds Assens 3, hvor længde har den stået i byparken og hvad var
dens skæbne senere?

Roebanelokomotiver (+ 5 fotos)

af Anders ⌂, Copenhagen, 17/1 2012, 16:25 (4702 dage siden) @ TeamBaumann

Se smalspor.dk for yderligere

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Roebanelokomotiver (+ 5 fotos)

af Niels Munch, 17/1 2012, 16:30 (4702 dage siden) @ TeamBaumann

Denne "Denkmal" ADdS Assens 3, hvor længde har den stået i byparken og hvad var
dens skæbne senere?

Jf. Per Topp Nielsen (link i mit første bidrag) blev lokomotivet udrangeret i 1961 og i 196? opstillet som mindesmærke i Assens. Jf. www.smalspor.dk kom det i 1992 til Hedeland.

M.v.h.
Niels

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af UTJ, 17/1 2012, 16:54 (4702 dage siden) @ Niels Munch

I påsken 1965 tilbød JB-Ps fader, som selv var tandlæge, at køre os til Sakskøbing for at hilse på tandlæge Jørgen Hammer, der havde roebaner såvel i model som i skala 1:1.

[image]
ADdS Højbygaard B 3 (Krauss 6801/1913), "SUKKERGRIS" i Jørgen Hammers have i Sakskøbing, 17.04.1965 (nm).

Hvad er der blevet af tandlægens sukkerlokomotiv?

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Niels Munch, 17/1 2012, 17:03 (4702 dage siden) @ UTJ

1973 Aalholm Automobilmuseum. Tilgået Hedeland 1993 (jf. indbygget link ;-) ).

M.v.h.
Niels

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Carsten, 17/1 2012, 17:10 (4702 dage siden) @ UTJ

Det kom til Ålholm hvor man gik i gang med en ombygning som (heldigvis) aldrig blev afsluttet. Førerhustoppen og vandkasserne blev fjernet og man indledte en kedelreparation. Det var formentlig meningen at ombygge lokomotivet lidt i samme stil som museets andet roebanedamplokomotiv "Odin". På grund af økonomiske vanskeligheder blev lokomotivet i 1992/93 solgt til nogle medlemmer af Industribaneklubben og det befinder sig i dag i Hedehusene i urestaureret tilstand.

Med venlig hilsen

Carsten Hansen

Roebanelokomotiver (+ 5 fotos)

af Carsten, 17/1 2012, 17:16 (4702 dage siden) @ TeamBaumann

Industribaneklubben førte i en længere årrække forhandlinger med Assens kommune om overtagelse af lokomotivet, de førte først til et resultat efter 30 års opstilling i det fri. Desværre er lokomotivets tilstand derfor meget dårlig, en istandsættelse ligger ikke lige henne om hjørnet.

Med venlig hilsen

Carsten

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af UTJ, 17/1 2012, 17:18 (4702 dage siden) @ Carsten

Det kom til Ålholm hvor man gik i gang med en ombygning som (heldigvis) aldrig blev afsluttet. Førerhustoppen og vandkasserne blev fjernet og man indledte en kedelreparation. Det var formentlig meningen at ombygge lokomotivet lidt i samme stil som museets andet roebanedamplokomotiv "Odin". På grund af økonomiske vanskeligheder blev lokomotivet i 1992/93 solgt til nogle medlemmer af Industribaneklubben og det befinder sig i dag i Hedehusene i urestaureret tilstand.

Hvor meget eksisterer så nu. Findes både førerhus og vandkasser eller skal det hele rekonstrueres, hvis der skal komme et lokomotiv ud af det?

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Carsten, 17/1 2012, 17:30 (4702 dage siden) @ UTJ

Førerhustoppen og vandkasserne var desværre destrueret, så det bliver en rekontruktion. En spændende opgave venter!

Med venlig hilsen

Carsten

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Peter Roland Hansen, 17/1 2012, 17:32 (4702 dage siden) @ Carsten

Når vi nu er ved Ålholm. Er der så nogen der ved hvad der er blevet af Ålholms "Odin" samt de åbne godsvogne fra DBJ.

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af toylsbjerg, Rønnede, 17/1 2012, 17:32 (4702 dage siden) @ UTJ

Hej!
Dejligt at se Niels Roebanebilleder! Fantastisk flotte!
mine er noget mere uldne i kanten!
Et spørgsmål! Er der nogle der ved, hvad der blev af B1?
Per Topp angiver at den blev solgt til en Inst. P.H.Nissen Kbh V.
fra anden side har jeg hørt at den skulle være hugget op i 1973-74,
men er der nogle der ved ,hvad der er sket?
I få lige et billede, det har sagt Klik-Klik;:-D Niels stod lige ved siden af!
[image]
mvh
Thyge

Avatar

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Jens, 30 cm bag skærmen, 17/1 2012, 17:36 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Aalholms Odin står sådan set stadig i Aalholm, og vidner om at der en gang har kørt tog der. Hvilke godsvogne er det det drejer sig om?

Kan det tænkes at det er postvognen DBJ 326 du tænker på?

Med venlig hilsen
Jens

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Peter Roland Hansen, 17/1 2012, 17:38 (4702 dage siden) @ Jens

I sin tid "impoterede baronen et par åbne godsvogne fra Bornholm . jeg ved ikke hvilke.
I øvrigt er der planlagt Auktion på Ålholm i August, hvor veteranbilerne skulle komme under hammeren, så måske bliver der lejlighed til at erhverve et damplokomotiv også !

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af toylsbjerg, Rønnede, 17/1 2012, 17:47 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej!
Odin er der stadig i meget miserabel tilstand!
desuden er Maribos traktor nr 10 eller rettere resterne af den der!
DBJ godsvogne, det må dreje sig om nr 708, mig bekendt har der aldrig været
andre der! resterne skulle stå et sted der, men jeg har ikke kunnet finde den!
Odin = Nakskov nr 2
Lige et par billeder
[image]
[image]
mvh
Thyge

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Carsten, 17/1 2012, 18:08 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter

Jeg tror kun der er hjulsættene tilbage af de bornholmske godsvogne, de er i omsporet stand anvendt til de toakslede kupévogne. Postvognen befinder sig ved Blovstrødbanen.

Med venlig hilsen

Carsten

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Niels Munch, 17/1 2012, 18:12 (4702 dage siden) @ toylsbjerg

Vi var for resten et smut på Ålholm *her*.

M.v.h.
Niels

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Thomas Hansen, 17/1 2012, 23:22 (4702 dage siden) @ toylsbjerg

Det er en spændende tråd denne her !

Jeg hæfter mig ved, at lokomotiverne stod udenfor d. 17.04.1965, men kørte sidste kampagne efteråret 1965 / vinter 1966.

Jeg har altid forestillet mig, at lokomotiverne stod indendørs i remise når de ikke blev brugt ?

De mange lokomotiver i Sakskøbing på dette tidspunkt er selvfølgelig også resultat af, at flere af de andre fabrikker var blevet nedlagt og at fabrikken til slut aftog roer fra et spornet på ca. 170 km (næsten en fordobling i forhold til i 1960).

Endelig er det heller ikke sikkert at alle lokomotiverne kom i brug ved sidste kampagne. Flere af lokomotiverne bl.a Da 7 ser hensatte ud.

Er der nogen der ved hvor mange lokomotiver de skulle bruges ved sidste kampagne ?


Thomas

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Filip Gram, 18/1 2012, 00:59 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

I øvrigt er der planlagt Auktion på Ålholm i August, hvor veteranbilerne skulle komme under hammeren, så måske bliver der lejlighed til at erhverve et damplokomotiv også !

Hej Peter

Har du yderligere oplysninger om denne auktion? Jeg har skrevet til det ansvarlige advokatfirma, men de har endnu ikke fundet tiden til at svare...

/Filip

Roebanelokomotiver (en lille detalje)

af Carsten, 18/1 2012, 01:08 (4702 dage siden) @ Niels Munch

En lille detalje der kan være sjov for nogle?

Hvis man kigger på Da 1, Da 4 og Nakskov 5 og sammenligner med Da 7 vil man bemærke at glidertrækstangen på de førstnævnte har et nedadgående svaj for at komme forbi styret for gliderstokken. Dette svaj findes ikke på Da 7. Forskellens baggrund er at Da 7 er bygget og leveret til Assens Sukkerfabrik og først senere kom til Lolland, mens de andre lokomotiver er bygget og leveret til Lolland. Årsagen til variationen er at de lollandske Da maskiner har glideren liggende direkte over cylindrene, mens de fynske har gliderne liggende længere fra rammepladen. Den fynske udgave er Henschels "originale" konstruktion mens den lollandske er en specialudgave for at opnå en smallere konstruktion.

Alle 13 lokomotiver af denne type leveret til Danmark havde i øvrigt Klien-Lindner aksler:

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/klienlindner/klienlindner.htm

Med venlig hilsen

Carsten

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af toylsbjerg, Rønnede, 18/1 2012, 10:46 (4701 dage siden) @ Thomas Hansen

Hej!
At maskiner i Sakskøbing stod ude var ganske normalt! der var nemlig ikke plads inde!
Om sommeren når alt materiel skulle efterses satte man yderligere lok ud,
for at skaffe plads indendøre!
Sidste Kampagne var alt hvaed der kunne køre ude, og man måtte endda låne
sig frem ved et par nedbrud! ( se mit indlæg "Panil før lukketid")
mvh
Thyge

Roebanelokomotiver (11 fotos)

af Peter Roland Hansen, 18/1 2012, 11:40 (4701 dage siden) @ Filip Gram

Jeg har informationerne fra et udklip i Lolland Falster Folketidende. Jeg skal lade dig vide når jeg ved noget mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak