Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"banehus" (Generelt)

af re20000, 17/1 2012, 11:35 (4781 dage siden)

Jeg var en tur med SKRJ på EVPs dejlige sider. Bagefter søgte jeg videre og faldt over en annonce for et "banehus" en kilometer vest for Rødkærsbro station ad Viborg-Langåbanen.

[image]

Det kan ikke være en station, vel? men det er lidt for "fint" til at være en banearbejderbolig. Og det ligger for enden af en blind vej, så det ville ikke være logisk at det var et vogterhus. Det er også lidt underligt at det ikke ligger lige ved sporet men et stykke væk. Kan det have noget med SKRJ at gøre? Kan nogle af vore lokalkendte læsere hjælpe?
Adressen skulle være Nørre Langgade 77 8840 Rødkærsbro.

Tilføjelse:
Nå jeg kan se at det med at kopiere billeder er jeg altså ikke så god til, så jeg må bede jer om at have ulejlighed med selv at finde billederne hos ejendomsmægleren på denne side:

http://home.dk/sag/621000037?fromSite=Boligsiden&csRef=Boligsiden.

Nold

"banehus" -nu med billede

af re20000, 17/1 2012, 15:52 (4781 dage siden) @ re20000

Så fandt jeg ud af det:

[image]

er det noget, der ser bekendt ud?

Nold

"banehus" -nu med billede

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/1 2012, 16:52 (4781 dage siden) @ re20000

Så fandt jeg ud af det:

[image]

er det noget, der ser bekendt ud?

Nold

Det er næppe noget der har haft med SKRJ at gøre, i hvert fald ikke hvis den KMZ fil, jeg har liggende over banens forløb, er nogenlunde nøjagtig.
I så fald er SKRJ drejet fra inde ved Rødkjærsbro, og ligger på den anden side af Vandet Mose.

[image]

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

"banehus" -nu med billede

af TeamBaumann, Hjordkær, 17/1 2012, 19:57 (4781 dage siden) @ BlackThorneDK

Huset sidder på landkortet ved toppen af venstre side - altså i udkanten af Rødkærsbro, hvor man ser marker og lidt træer og
hvor Nørre Langgade stopper - meget tæt på jernbanespor, DSB og idag også Arrivas spor.
Den sidder meget afsidig til at være en stationsbygning.

"banehus" -nu med billede

af UTJ, 17/1 2012, 20:25 (4781 dage siden) @ TeamBaumann

Det ligner grangiveligt en af Wencks senere tjenesteboliger - og som sådan er betegnelsen "banehus" vel ikke helt ved siden af. Formentlig opført samtidig med stationsbygningen, som jo er af "2ndet spor på den fynske hovedbane-model"

"banehus"

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 17/1 2012, 17:45 (4781 dage siden) @ re20000

Nu er jeg ikke så kendt i det område. Men hvis det evt ikke har noget med jernbaneregi at gøre, så kunne det altså godt ligne en af de mange tidligere små landskoler der ligger rundt omkring i landet.
Hvis man kigger på plantegning og billeder, så vil det også passe godt med det forholdsholdsvis store rum i stueetagen. Godt nok ser det ud som om at det engang har været delt op i to rum, men stadig meget store rum i forhold til "standarten" af bygninger fra dengang.
Så i min optik har vi at gøre med en skolebygning, med undervisning i stuen og lærebolig på 1. sal. Det passer også ganske godt med toilet i sidebygningen, som man og kan se indgang har haft indgang fra gårdspladsen, nu tilmuret.

Mvh Klaus

--
[image][image][image]

Avatar

"banehus" - redigeret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2012, 20:21 (4781 dage siden) @ re20000

Hvis vi prøver at kigge på dette kort er vi vel enige om, at det drejer sig om huset, der ligger lige syd for punktet 154.

Så vidt jeg kan se, kan huset ikke have haft noget med SKRJ at gøre og kan heller ikke være et tidligere vogterhus. Der er i hvert fald ikke noget "vejforløb", der indikerer, at her har været en overkørsel.

Men jeg er enig i, at det rent arkitektonisk "lugter" langt væk af at være et "banehus".

En mulighed kunne være, at der har været et sidespor på fri bane i forbindelse med noget tørvegravning syd for jernbanen. I gamle dage - og det vil i denne forbindelse sige ca. 1860-1890 var sidespor på fri bane udstyret med en "sidesporspasser" (det hed han) og han og hans familie har jo skullet bo et sted. Men til dette formål ser huset meget "fint" ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"banehus" - redigeret

af re20000, 17/1 2012, 20:38 (4781 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Enig, det er huset S for pkt 154.
Der er jo en del moser lige hvor banen løber så et sidespor er givet en mulighed.
Men der er mindre end 1 km til stationsgrænsen, så det ville i mine øjne være enklere at forlænge et evt spor ind på stationen. Måske har der været flere spor, siden huset ligger så langt fra hvor sporet ligger i dag?
Useriøst sidespring: Hvordan ville du dele ordet Sidesporspasser?

Nold

"banehus"

af Svend Aage, 17/1 2012, 20:32 (4781 dage siden) @ re20000
redigeret af Svend Aage, 17/1 2012, 20:46

Huset er vist på Banedanmarks ejendomskort Langaa-Viborg plan XV med en fodnote fra 1914, som oplyser at arealet er erhvervet til et banevogterhus.

Jeg var i ca. 1999 med til skelafsætningen i forbindelse med delingen mellem DSB og Banestyrelsen, og undrede mig meget over årsagen til, at der lå et hus netop der. Til formiddagskaffen en fredag i Fredericia kom jeg til at sidde ved siden af S. A. Guldvang, og spurgte, om han kendte noget til husets forhistorie.

Nogle dage senere kunne SAG så oplyse, at der var tale om en bolig til en "sporskifter", idet der først i 1900-tallet havde været et sidespor på fri strækning, hvorfra der blev læsset og afsendt vogne med tørv. Efter fjernelse af sidesporet har huset været udlejet som bolig, men stod tomt og var i temmelig ringe stand ved delingen.

Mvh
Svend Aage

"banehus"

af re20000, 17/1 2012, 20:52 (4780 dage siden) @ Svend Aage

Tak, Svend Aage, det er vist det tætteste på hestens mund, vi har været endnu!
Ved du hvor man evt kan finde sporplaner fra gammel tid?
Skulle man ovenikøbet være så heldig, at nogen ligger med billeder af stedet fra gamle dage?

Bedste hilsner

Nold

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2012, 23:17 (4780 dage siden) @ Svend Aage

Huset er vist på Banedanmarks ejendomskort Langaa-Viborg plan XV med en fodnote fra 1914, som oplyser at arealet er erhvervet til et banevogterhus.

Jeg var i ca. 1999 med til skelafsætningen i forbindelse med delingen mellem DSB og Banestyrelsen, og undrede mig meget over årsagen til, at der lå et hus netop der. Til formiddagskaffen en fredag i Fredericia kom jeg til at sidde ved siden af S. A. Guldvang, og spurgte, om han kendte noget til husets forhistorie.

Nogle dage senere kunne SAG så oplyse, at der var tale om en bolig til en "sporskifter", idet der først i 1900-tallet havde været et sidespor på fri strækning, hvorfra der blev læsset og afsendt vogne med tørv. Efter fjernelse af sidesporet har huset været udlejet som bolig, men stod tomt og var i temmelig ringe stand ved delingen.


Mvh
Svend Aage

Der er sandsynligvis tale om Skaungaard Mose Sidespor (forkortelse "Mo"), der er medtaget i Morten Flindt Larsen: "De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser" uden årstalsangivelse.

Sidesporet er ikke med i 1922-udgaven af Ordresamlingen serie E, hvorfor det må formodes at være nedlagt inden 1922.

Bestyreren af mosen hed i øvrigt H. Hansen og fik i 1875 5-årig eneretsbevilling "til at forfærdige Kjøretøier af den af ham angivne Gonstruction til Kjørsel paa blød Grund ved Hjælp af en saakaldet Skøite i en Kjæde uden Ende." Kilde: http://www.archive.org/stream/maanedskrift01indugoog/maanedskrift01indugoog_djvu.txt

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af re20000, 19/1 2012, 11:20 (4779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så må jeg antage, at sideporet er gået nordud fra banen og op til gården Skaun?
Der har vel næppe været optillet et dækningssignal?

Nold

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/1 2012, 11:28 (4779 dage siden) @ re20000

Der har vel næppe været optillet et dækningssignal?

Det er det lidt svært at sige noget begavet om. Men af de sidespor på fri bane, som jeg er stødt ind i på Landsarkivet for Nørrejylland, og som er "gamle" (dvs. fra før år 1900), er det mere reglen end undtagelsen, at der er opstillet dækningssignaler. Jeg har affotograferet sagsakterne og de vil ad åre blive lagt på www.sidesporpaafribane.dk. Jeg er endnu ikke stødt på Skaungaard Mose Sidespor; men der er stor sandsynlighed for at "sagen" om netop dette sidespor også befinder sig i arkivet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af re20000, 19/1 2012, 17:52 (4779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder meget spændende, jeg kan næsten ikke vente.
En forklaring vil følge snarest.

I dyb taknemmelighed

nold

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af T. Rithmester ⌂, Struer, 6/2 2012, 17:07 (4761 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Der er sandsynligvis tale om Skaungaard Mose Sidespor (forkortelse "Mo"), der er medtaget i Morten Flindt Larsen: "De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser" uden årstalsangivelse.

Sidesporet er ikke med i 1922-udgaven af Ordresamlingen serie E, hvorfor det må formodes at være nedlagt inden 1922.

I tkp fra 1. maj 1894 hedder sidesporet ganske rigtigt Skaungaard (Mo).
I tkp'er fra 1914, 1930 og 1935 hedder sidesporet Middelhedegaard (Mhg)
I tkp for 1940 er sidesporet ikke nævnt.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/2 2012, 17:44 (4761 dage siden) @ T. Rithmester


Der er sandsynligvis tale om Skaungaard Mose Sidespor (forkortelse "Mo"), der er medtaget i Morten Flindt Larsen: "De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser" uden årstalsangivelse.

Sidesporet er ikke med i 1922-udgaven af Ordresamlingen serie E, hvorfor det må formodes at være nedlagt inden 1922.


I tkp fra 1. maj 1894 hedder sidesporet ganske rigtigt Skaungaard (Mo).
I tkp'er fra 1914, 1930 og 1935 hedder sidesporet Middelhedegaard (Mhg)
I tkp for 1940 er sidesporet ikke nævnt.

Kære Thomas

Yderst interessant. Jeg kender godt betegnelsen Middelhedegaard sidespor, men har altid troet, at der var tale om to forskellige sidespor. Kan du ud fra kilometerangivelserne i de nævnte tjenestekøreplaner bekræfte, at der er tale om ét og samme sidespor og altså ikke to forskellige?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af T. Rithmester ⌂, Struer, 6/2 2012, 18:06 (4761 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I tkp fra 1. maj 1894 hedder sidesporet ganske rigtigt Skaungaard (Mo).
I tkp'er fra 1914, 1930 og 1935 hedder sidesporet Middelhedegaard (Mhg)
I tkp for 1940 er sidesporet ikke nævnt.


Kære Thomas

Yderst interessant. Jeg kender godt betegnelsen Middelhedegaard sidespor, men har altid troet, at der var tale om to forskellige sidespor. Kan du ud fra kilometerangivelserne i de nævnte tjenestekøreplaner bekræfte, at der er tale om ét og samme sidespor og altså ikke to forskellige?

I tkp for 1894 ligger Skaungaard S i km 138,5 fra Ringkøbing.
I tkp for 1914 ligger Middelhedegaard S i km 136,1 fra Ringkøbing.
I de andre tkp'er er Middelhedegaard S ikke angivet med km.
Til reference liiger Rindsholm i km 132,9 og Rødkærsbro i km 140,6 i 1914.
I 1894 er km for samme stationer km 133,2 og km 140,8.
Men umiddelbart tyder det jo på to forskellige sidespor.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/2 2012, 18:17 (4761 dage siden) @ T. Rithmester

I tkp fra 1. maj 1894 hedder sidesporet ganske rigtigt Skaungaard (Mo).
I tkp'er fra 1914, 1930 og 1935 hedder sidesporet Middelhedegaard (Mhg)
I tkp for 1940 er sidesporet ikke nævnt.


Kære Thomas

Yderst interessant. Jeg kender godt betegnelsen Middelhedegaard sidespor, men har altid troet, at der var tale om to forskellige sidespor. Kan du ud fra kilometerangivelserne i de nævnte tjenestekøreplaner bekræfte, at der er tale om ét og samme sidespor og altså ikke to forskellige?


I tkp for 1894 ligger Skaungaard S i km 138,5 fra Ringkøbing.
I tkp for 1914 ligger Middelhedegaard S i km 136,1 fra Ringkøbing.
I de andre tkp'er er Middelhedegaard S ikke angivet med km.
Til reference liiger Rindsholm i km 132,9 og Rødkærsbro i km 140,6 i 1914.
I 1894 er km for samme stationer km 133,2 og km 140,8.
Men umiddelbart tyder det jo på to forskellige sidespor.

Kære Thomas

Tusinde tak for oplysningerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af re20000, 6/2 2012, 21:52 (4760 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej begge de herrer Thomas

Tak fordi I har gravet videre i sagen. Hvis jeg skulle gætte ud fra kilometreringerne, ville jeg tro det var to forskellige sidespor. Hvilket, der så hører til huset ville jeg ikke ane.
Min oprindelige forespørgsel skyldtes at en bekendt af mig fattede interesse for det, men en anden køber kom først. Imidlertid fik både debatten her i forum om huset og også andre forumemner, hun kiggede på, vakt hendes indre togtosse, så det har ikke været omsonst. Det er jo altid rart med nye medlemmer af menigheden...

Nold

Banehus ved Skaungaard Mose Sidespor

af Asger Christiansen, 23/3 2012, 18:35 (4715 dage siden) @ re20000

Huset har ikke noget at gøre med Skaungaard mosesporet.
Bygningen er bygget som bolig for en baneformand, opført 1897 og med tilbygningen fra 1920. Vedhæftede foto taget i går, hvor jeg talte med de nye ejere. Jeg er ved at samle stof til en artikel om Langå-Viborg, der har 150 års jubilæum i 2013.
For præcisonens skyld kan fortælles, at lige ud for huset står pælen med kilometrering 28,2.

Mosesporet lå et andet sted, og åbnedes ifølge Rambusch erindringer (side 177) i 1865. Da han skrev sine erindringer 40-50 år senere end det, kunne han jo huske forkert.
Den ældste dokumentation jeg kender for sporet, er en DJDS personalefortegnelse fra 1. januar 1867 hvor det nævnes, at Mads Toft Petersen er ”sporskifter ved Rødkjærsbro Mosespor”.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak