Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hornbækbanens vogne (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/1 2012, 11:45 (4698 dage siden)

Jeg sidder her og tegner vogne til Jernbanen.dk og det går ikke så godt...

[image][image][image]

HHB A 4: Længde 15,4 m.
HHB C 8: Længde 11,3 m.
HHB D 1: Længde 12,5 m.

Hvad er der galt? Enten er en eller flere af længdeangivelserne forkerte eller også er en eller flere af de tegninger, jeg har brugt som forlæg forkerte.

Jeg har også prøvet at sammenligne HHB C 8 med AB B 1, der også er fra 1907.

[image][image]

HHB C 8: Længde 11,3 m.
AB B 1: Længde 11,2 m.

Mit eget bud er, at tegningen af HHB D 1 er forkert - her er forlægget.

[image]

Hvem har en tegning af HHB E 1?

--
[image]

Hornbækbanens vogne (2 fotos)

af Niels Munch, 16/1 2012, 13:49 (4697 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 16/1 2012, 14:00

Kære Tommy,

Desværre kan jeg blot diske op med et par middelmådige fotos af HHGB D 1:

[image]
HHGB D 1 Grønnehave 30.06.1960 (nm).

Resten af vognen er gemt bag en bygning.

[image]
HHGB D 1 og KSB C 20 i Klampenborg, 15.12.1962 (nm).

Måske du kan aflure nogle proportioner fra disse billeder. Det dårlige modlysbillede fra Klampenborg tog jeg alene med, fordi D 1 her står med KSB C 20, der i højden vel kan lignes med HHGBs 2-akslede personvogne.

Bedste hilsener
Niels

Hornbækbanens vogne (2 fotos)

af UTJ, 16/1 2012, 14:54 (4697 dage siden) @ Niels Munch

Kære Tommy,

Desværre kan jeg blot diske op med et par middelmådige fotos af HHGB D 1:

[image]
HHGB D 1 Grønnehave 30.06.1960 (nm).


Resten af vognen er gemt bag en bygning.

[image]
HHGB D 1 og KSB C 20 i Klampenborg, 15.12.1962 (nm).

Måske du kan aflure nogle proportioner fra disse billeder. Det dårlige modlysbillede fra Klampenborg tog jeg alene med, fordi D 1 her står med KSB C 20, der i højden vel kan lignes med HHGBs 2-akslede personvogne.

Et godt bud (altid godt når jeg kommer med det :-) ) er at skele til tegningen af TFJ's pakvogne E 21-22 i oprindelig udgave med åbne endeperroner.

Og NM eller andre kunne ikke klare et billede af E 1 som jeg aldrig har set noget fornuftigt billedmateriale på, selv om den skulle have henstået i Hornbæk (?) i en mere eller mindre derangeret tilstand........:-(

Hornbækbanens vogne (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 16/1 2012, 16:24 (4697 dage siden) @ UTJ

(altid godt når jeg kommer med det):

Og NM eller andre kunne ikke klare et billede af E 1 som jeg aldrig har set noget fornuftigt billedmateriale på, selv om den skulle have henstået i Hornbæk (?) i en mere eller mindre derangeret tilstand........

[image]
HHGB E 1 i Hornbæk, 25.03.1962 (nm).

Som yderligere dokumentation af billedets tilbliven et billede af mig sæ'l - efter jeg har fotograferet af E 1 og noteret vognens data:

[image]
HHGB E 1 og NM i Hornbæk, 25.03.1962 (foto: Niels Kroyer, arkiv: nm).

Billederne er taget på den berømmelige DJK-udflugt på GDS/HHGB med nr. 11 og L 2 som skyder. At billederne fra Hornbæk er skumle, skyldes afsporingen i Gilleleje med nr. 11, hvorved det videre togt ad HHGB forsinkedes stærkt hen imod mørkefald.

Så derfor måske alligevel ikke "fornuftigt billedmateriale", Ulrik .....

Bedste hilsener
Niels

Hornbækbanens vogne (+ 2 fotos)

af UTJ, 16/1 2012, 17:20 (4697 dage siden) @ Niels Munch

[image]
HHGB E 1 og NM i Hornbæk, 25.03.1962 (foto: Niels Kroyer, arkiv: nm).

Så derfor måske alligevel ikke "fornuftigt billedmateriale", Ulrik .....

Yyderst fornuftigt - splendid - jeg har nemlig aldrig set et billede af denne som en centrum af en billedkomposition. Det er som om D 1 altid har stjålet billedet med sin svalegang.

Men hvilket farve indtryk fik de besøgende (der var jo andre besøgende end blot NM hin dag) mon så af vognen i denne lidt frønnede tilstand? Var vi ovre i det grønlige eller i det rødlige og tør man eventuelt beskrive nuancen med alle de subjektive forbehold som der nu må tages i den henseende............;-)

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Niels Munch, 16/1 2012, 17:56 (4697 dage siden) @ UTJ

Men hvilket farve indtryk fik de besøgende (der var jo andre besøgende end blot NM hin dag) mon så af vognen i denne lidt frønnede tilstand? Var vi ovre i det grønlige eller i det rødlige og tør man eventuelt beskrive nuancen med alle de subjektive forbehold som der nu må tages i den henseende............;-)

I mine notater fra 1960 har jeg lakonisk beskrevet D 1 som "listebeklædt, rødbrun". Jeg erindrer ikke, at E 1 skulle være anderledes.

Senere dukkede D 1 som bekendt op på MBJ i grønmalet antræk:

[image]
ØG nr. 3 med stamme i Bandholm, 11.08.1979 (nm).

Jeg har taget billedet med således, at højden på HHGB D 1 (bagerst) kan sammenlignes med øvr. vogne.

M.v.h.
Niels

På Hornbækbanen

af ozzie, 16/1 2012, 18:47 (4697 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Dm 101 i Gilleleje.
[image]
Ukendt Y-tog Grønnehave (Helsingør)
[image]
LNJ 18 Grønnehave (Helsingør)
[image]
LNJ 19 Grønnehave (Helsingør)
[image]
??? Havnepladsen (Helsingør)
[image]
HHGB 05 Køge havn.

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Jens Bruun-Petersen, 16/1 2012, 20:08 (4697 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var med på samme tur (den med afsporingen) og skal bekræfte, at E 1 var "frønnet rød"

Det er tydeligt, at den skitse, Tommy har tegnet efter, er for høj. Er der nogen i Maribo, der kan måle nogle højder? Højden af vognkassen og højder i forbindelse med de små vinduer kunne gøre meget.

Nogle mål fra privatbanevognsfortegnelsen fra 1931:
D 1: Postrum l x b 1361 x 1151 mm, rejsegodsrummet 2825 x 1569 mm, tara 10285 kg.

E 1: Postrum 2305 x 2459, rejsegodsrum 3452 x 2459, tara 9650 kg.

For begge vogne gælder længde over puffer 12475 mm og akselafstand 5000 mm.

Tegning af TFJ´s E 1-2 vedlægges. Dem har samme længde og akselafstand og er her taget fra JMJK's tegningshefte om TFJ (fra 1977).[image]

Venlig hilsen

Jens

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af UTJ, 16/1 2012, 20:45 (4697 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg kan sådan set godt forestille mig at der blot er tegnet en lille ændringstegning til tegning 1004 i forbindelse med HHB's to vogne. Og hvornår fik E 1 postrum? Hvis det var fra 1906 er det typisk en uafsluttet sag med postvæsenet i mens man bygger vognene. Men det kan der sikkert findes mere om.......spændende lille sag.

Avatar

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/1 2012, 01:37 (4696 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Nogle mål fra privatbanevognsfortegnelsen fra 1931:
D 1: Postrum l x b 1361 x 1151 mm, rejsegodsrummet 2825 x 1569 mm, tara 10285 kg.

E 1: Postrum 2305 x 2459, rejsegodsrum 3452 x 2459, tara 9650 kg.

For begge vogne gælder længde over puffer 12475 mm og akselafstand 5000 mm.

Tegning af TFJ´s E 1-2 vedlægges. Dem har samme længde og akselafstand og er her taget fra JMJK's tegningshefte om TFJ (fra 1977).

Tak for billeder, kommentarer og data men der er stadig noget galt - se ovenstående citat.
HHB D 1 og E 1 er opgivet til 12,475 m. TFJ E 1-2 havde samme længde, men - ifølge Jernbanen.dk var længden på TFJ E 1-2 kun 9,65 m. Er det her, det går galt? Er længdeangivelserne i Privatbanefortegnelsen af 1931 forkerte? Er HHB D 1 og E 1 i virkeligheden kun 9,65 m. lange? I så fald er det ikke så mærkeligt, at tegningen er blevet alt for stor.

HHB A 1 er blevet omlakeret. Passer farverne bedre nu?
[image]

Jeg venter med at tegne HHB E 1 indtil jeg er helt sikker på længden.

--
[image]

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Anders D, 18/1 2012, 02:23 (4696 dage siden) @ Tommy Nilsson

Iflg. mine kildeangivelser, som stammer fra Maribo, skulle HHGB D1 være 10 meter lang.

Hornbækbanens D 1

af Niels Kroyer, 18/1 2012, 06:56 (4696 dage siden) @ Tommy Nilsson

G'day Tommy
Jeg tror ogsaa 1931 fortegnelsen er forkert. Akselafstanden er 5000 mm og hvis vognen skulle vaere 12475 mm lang saa ville der vaere et 'udhaeng' i hvert ende paa 3737,5 mm fra akselen til pufferen, hvilket ikke helt stemmer med fotos. Jeg vedlaegger 2 fotos taget i Maribo 12 Juni 2010, hvor den i det ene fotos ses i selskab med en HJ vogn.

[image]

[image]

Venlig hilsen
Niels K

Hornbækbanens D 1

af Niels Munch, 18/1 2012, 10:41 (4696 dage siden) @ Niels Kroyer

Jeg tror ogsaa 1931 fortegnelsen er forkert. Akselafstanden er 5000 mm og hvis vognen skulle vaere 12475 mm lang saa ville der vaere et 'udhaeng' i hvert ende paa 3737,5 mm fra akselen til pufferen, hvilket ikke helt stemmer med fotos.

Hellooo,

Af mine gamle notater fra Grønnehave 30.06.1960 fremgår, at akselafstanden på D 1 er 6,0 m.

M.v.h.
Niels

Hornbækbanens D 1

af Niels Kroyer, 18/1 2012, 11:26 (4696 dage siden) @ Niels Munch

Kaere Niels
Jamen saa er 1931 fortegnelsen maaske ogsaa forkert paa dette punkt, men inden vi vi helt slipper det saa jeg har proevet at forstoerre mit foto af D 1 (det hvor HJ vognen er med) og det er ligesom at man kan se et femtal paa vangen foran Danmark. Det har jeg tydet som vaerende akselafstanden. Jeg maa indroemme at vangen er snavset og maaske andet kan tydes.
Jeg sender dig fotoet til din mail adresse. Saa kan du se med.
Bedste hilsener
Niels K

Hornbækbanens D 1

af Niels Munch, 18/1 2012, 12:58 (4695 dage siden) @ Niels Kroyer

Kære Niels,

Tak for mail. Jeg er tilbøjelig til også at mene, det ligner et 5-tal.

I Jernbanehistorisk Selskabs skrift "Hornbækbanen 1906-1916-1966" omtales på side 31 banens post- og rejsegodsvogne. Der kan bl.a. læses, at såvel D 1 som E 1 havde en akselafstand på 5.000 mm og l.o.p. på 9.950 mm.

DJK udgav for maaaaaaange år siden en maskinskrevet A4-fortegnelse over klubbens materiel, hvori jeg også mener, materiellets hovedmål var anført. Trods ihærdig rumsteren dybt i arkivet er den ikke kommet til veje. Måske andre har den?

Bedste hilsener
Niels

Hornbækbanens D 1

af Peter Roland Hansen, 18/1 2012, 13:10 (4695 dage siden) @ Niels Munch

Der er noget der jo så kunne tyde på at privatbanefortegnelsen desværre ikke er korrekt (hvilket under mig)
Måske ville det bedste være hvis et medlem af dette forum i nærheden af Maribo cyklede ned til MBJ vognhal med et målebånd

Hornbækbanens D 1

af UTJ, 18/1 2012, 13:48 (4695 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Der er mange fjel i privatbanefortegnelserne. Men jeg prøver i næste uge at opklare mysteriet. Strengt taget vil vi vel også gerne vide hvorfor D 1 og E 1 er forskellige.

Jeg anser det dog for usandsynligt at akselafstanden på D 1 (og E 1) skulle være 6000 mm.

Kommer i hu at ETJ også havde en svalegangs-rejsegodsvogn E 1

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Henrik Winther Andersen @, 18/1 2012, 16:11 (4695 dage siden) @ Tommy Nilsson

HHB A1 side: mørkrød er 3,63 m. og grøn er 7,76m. længe.
Flotte tegninger

Hornbækbanens vogne (+ 1 foto)

af Henrik Winther Andersen @, 18/1 2012, 18:38 (4695 dage siden) @ Tommy Nilsson

vinduerrammer skal være rødbrun ( cuba mahogni ).

Hornbækbanens vogne

af Svend, 16/1 2012, 13:50 (4697 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sådan noget kan man også opleve, når man køber modeltog af forskellige mærker ;-)

HHGB-vognen D1 findes jo stadig, så måske DJK kan hjælpe?

--
Svend

Hornbækbanens vogne

af Peter Roland Hansen, 16/1 2012, 16:27 (4697 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

En rigtig god kilde , som plejer at være rimelig pålidelig er :Fortegnelse over privatbanevogne som må indlemmes i Statsbanernes tog ". med diverse tillæg. Hvis du ikke selv har den , kan jeg scanne Hornbækbanens side ?

Hornbækbanens vogne

af Peter Roland Hansen, 16/1 2012, 20:45 (4697 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Har kontrolleret længden med ovevennævnte kildeangivelse

A4: 15386 mm
C8: 11299 mm
D1: 12475 mm


Farver
Fra åbningen var 3. kl vogne mørkegrønne ( ikke KSB grønne )
2. kl var mørkerøde ( som datidens DSB vogne )
De kombinerede vogn f.eks A 1 var 2 farvet ( som ovenfor)

Avatar

Hornbækbanens vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/1 2012, 04:09 (4695 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har nu prøvet at skalere HHB D 1 ned, så tegningen svarer til 9,65 m. i længden.

[image][image][image]

Til sammenligning er vist TFJ E 1 og ETJ E 1. Nu er det lige før den er blevet for lille. Måske den bare skal hæves lidt i fjedrene så pufferhøjden passer med de øvrige vogne - under forudsætning af, at vognen faktisk er 9,65 m. lang.
Der er dog stadig andre mål "i omløb": længde 9,95 m. og akselafstand 6 m. Det burde være muligt, at få dette på plads i og med, at vognen fortsat eksisterer. Mit bud er dog, at længden 9,65 m. og akselafstanden 5 m. er de korrekte mål.

HHB A 1 har været hos maleren igen og fået ændret et 2. klasses fag til 3. klasse samt mahogni brune vinduesrammer.

[image]

--
[image]

Hornbækbanens vogne

af seg, 19/1 2012, 06:04 (4695 dage siden) @ Tommy Nilsson

Måske den bare skal hæves lidt i fjedrene så pufferhøjden passer
med de øvrige vogne - under forudsætning af, at vognen faktisk er 9,65 m. lang.

Skal den ikke bare have samme størrelse hjul som de andre?

Venlig hilsen

Svend G

Hornbækbanens vogne

af Henrik Winther Andersen @, 19/1 2012, 18:42 (4694 dage siden) @ Tommy Nilsson

Håber, at HHB bliver meget tilfreds med A1,hi hi hi

Avatar

Hornbækbanens vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/1 2012, 01:25 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så er der nyt fra Hornbækbanens værksted:

[image][image][image]

HHB A 1 - HHB D 1 - HHB E 1

Hvis ikke der er yderligere kommentarer til disse tegninger, så vil jeg fortsætte med materiellet efter Hornbækbanens forlængelse til Gilleleje.
Er det korrekt, at alle HHGB person-, post- og rejsegodsvogne fra 1916 blev malet røde?
Var det samme røde farve som HHB A 1 (delvis) havde eller var farven mere postkasserød?
HgJK´s kopi af HHGB C 8 var meget rød.

--
[image]

Hornbækbanens vogne

af UTJ, 25/1 2012, 07:24 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har intet pålideligt mildemateriale om at vognene var tofarvede, ejheller den grønne farve. Omkring 1960 skulle vognene inkl post og rejsegods være i en meget slidt DSB-agtig farve, formentlig det man vil kalde en RAL 3004 eller så nuomstunder - hvilket også var yderst almindeligt på mange baner.

Vi skal jo huske på at hvis man kopierede de store baner, ja så var den sjællandske grønne overmalet i 1894/95......og både GDS, LVJ og HFJ kørte med vogne i tillæmpet DSB-kulør.

Hornbækbanens vogne

af Peter Roland Hansen, 25/1 2012, 08:25 (4689 dage siden) @ UTJ

På HHGB A 1 har jeg gravet ned i de gamle malingslag, og jeg vil mene at de farver som Tommy er nået frem til er tæt på de korrekte

Avatar

Hornbækbanens vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/1 2012, 08:34 (4689 dage siden) @ Peter Roland Hansen

På HHGB A 1 har jeg gravet ned i de gamle malingslag, og jeg vil mene at de farver som Tommy er nået frem til er tæt på de korrekte

Men hvad mødte du på vejen? Var den helrød fra 1916? Og hvilken nuance?

--
[image]

Hornbækbanens vogne

af UTJ, 25/1 2012, 09:20 (4689 dage siden) @ Peter Roland Hansen

På HHGB A 1 har jeg gravet ned i de gamle malingslag, og jeg vil mene at de farver som Tommy er nået frem til er tæt på de korrekte

Jeg har for mig at du har gravet ned i DJK-malingen fra Klampenborgtiden. Det er et problem at der ikke er fundet et billede af A 1 eller 3 der viser vognsiden med to nuancer. Der er nemlig ingen logik i at HHB som den eneste danske bane i 1906 skulle vælge at male vognene efter vognklasser. Det kan ikke udelukkes, men man skal være meget sikker i sin sag, herunder være sikker på at den maling man kigger på nu også er den oprindelige. Der har jo i veteranbanernes historie været en tendens til at søge mere skrigende farver end autentisk er og samtidig også male så spraglet som muligt, og det er ikke just det som kilderne viser.

Hornbækbanens vogne

af Peter Roland Hansen, 25/1 2012, 10:18 (4689 dage siden) @ UTJ

Der blev både fundet den mørkegrønne og den mørkerøde undervejs i lagene.
Med hensyn til maling af HHGB C 8 kopien, blev den i sin tid malet en farve som af Sadolin blev benævnt DSB rød (Tror nok jeg stadig har farvekorte, men da kopien jo ikke længere eksisterer, er det vel lige meget

Hornbækbanens vogne

af UTJ, 25/1 2012, 11:03 (4689 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Der blev både fundet den mørkegrønne og den mørkerøde undervejs i lagene.

Det har du selvfølgelig fotodokumentation af ;-)

Eller endnu bedre et stykke, der kan nærstuderes. Hvis ellers ikke de ivrige har smidt de gamle beklædningsplader ud. Undrer mig i øvrigt fortsat over at der ikke findes samtidige billeder fra omkring åbningen hvor det kan iagttages.

Og hvilken kilde ligger til grund for farvepåstanden i Hornbækbanebogen fra 1976?

Hornbækbanens vogne

af Peter Roland Hansen, 25/1 2012, 11:30 (4689 dage siden) @ UTJ

Et eller andet sted har leg en pladestump liggende + træliste fra vognen gavl til brug for identifikationerne af vognen

Det er ærgeligt at der tilsyneladende ikke findes samtidige billeder fordi påskrifter på vognen samt de oprindelige stafferinger fortsat er et uafklaret kapitel.

Hvis vi ikke er så heldige at nogen finder noget dokumentation, vil det formentlige blive "Vulcan standard" fra den pågældende årgang.

Den oprindelige hovedtegning findes, men den giver ingen hjælp.

Hornbækbanens vogne

af gamle ole, 25/1 2012, 11:24 (4689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fint initativ Tommy!.
Er der måske-forhåbentlig- begyndelsen til det tidligere diskuterede tema, nemlig tegninger af vogne fra de resterende privatbaner, måske nu startende med HHGB, og sidenhen GDS og HFHJ (or evt resten?)
Ville jo være herligt.

Hilsen Ole

Avatar

Hornbækbanens vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/1 2012, 11:57 (4688 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for seneste svar - jeg antager herefter, at alle HHGB person-, post- og rejsegodsvogne var mørkerøde fra 1916.

Et nyt spørgsmål:
I perioden 1928-39 lejede HHGB 14 åbne vogne i Tyskland (P 10-23). Om dem har jeg følgende oplysninger: Bygget i Dortmund 1919, længde 9,2 m., akselafstand 4,45 m.
Jeg er næsten helt sikker på, at disse oplysninger stammer fra Privatbanefortegnelsen af 1931 og de kan derfor sagtens være forkerte (det er i alt fald nogle underlige mål).
Er der nogen der ved, hvordan disse vogne så ud? Høj/lavsidede? Bremser?

--
[image]

Hornbækbanens vogne

af UTJ, 26/1 2012, 12:24 (4688 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for seneste svar - jeg antager herefter, at alle HHGB person-, post- og rejsegodsvogne var mørkerøde fra 1916.

Et nyt spørgsmål:
I perioden 1928-39 lejede HHGB 14 åbne vogne i Tyskland (P 10-23). Om dem har jeg følgende oplysninger: Bygget i Dortmund 1919, længde 9,2 m., akselafstand 4,45 m.
Jeg er næsten helt sikker på, at disse oplysninger stammer fra Privatbanefortegnelsen af 1931 og de kan derfor sagtens være forkerte (det er i alt fald nogle underlige mål).
Er der nogen der ved, hvordan disse vogne så ud? Høj/lavsidede? Bremser?


Hvis du viser dem som PT-vogne tror jeg ikke du går helt galt i byen. Med et målebånd eller tommestok kan en akselafstand sagtens måles til 4550 mm, selv om tegningen viser en på 4500 mm.

Avatar

Hornbækbanens vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/1 2012, 13:18 (4687 dage siden) @ UTJ

I perioden 1928-39 lejede HHGB 14 åbne vogne i Tyskland (P 10-23). Om dem har jeg følgende oplysninger: Bygget i Dortmund 1919, længde 9,2 m., akselafstand 4,45 m.
Jeg er næsten helt sikker på, at disse oplysninger stammer fra Privatbanefortegnelsen af 1931 og de kan derfor sagtens være forkerte (det er i alt fald nogle underlige mål).
Er der nogen der ved, hvordan disse vogne så ud? Høj/lavsidede? Bremser?

Hvis du viser dem som PT-vogne tror jeg ikke du går helt galt i byen. Med et målebånd eller tommestok kan en akselafstand sagtens måles til 4550 mm, selv om tegningen viser en på 4500 mm.

Sådan?
[image]

--
[image]

Hornbækbanens vogne

af UTJ, 26/1 2012, 13:26 (4687 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sådan?
[image]

Ja - så er du ikke gået helt galt i byen

Billige jernbane T-shirts

ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak