Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2012, 22:33 (4707 dage siden)

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

[image]

Således står der i den vinter-"TOGPLAN" ("den lille, blå") jeg har, gældende fra 8. oktober 1950 til 19. maj 1951.

Er der nogen blandt Forums læsere, der kan bidrage med en scanning af af -helst- den sidste køreplan fra banen i enten "TOGPLAN" eller "DANMARKS REJSEFORBINDELSER" fra perioden inden, altså sommerkøreplanen x. maj 1950 til 7. oktober 1950 ???

Scanningen ønskes benyttet til hjemmesiden om banen: http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 13/1 2012, 00:03 (4707 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Er der nogen blandt Forums læsere, der kan bidrage med en scanning af af -helst- den sidste køreplan fra banen i enten "TOGPLAN" eller "DANMARKS REJSEFORBINDELSER" fra perioden inden, altså sommerkøreplanen x. maj 1950 til 7. oktober 1950 ???

Nej - Togplan og Danmarks Rejseforbindelser kan jeg ikke lige klare.

Men prøv alligevel at se på www.landsvig.dk/58/dass50a.png og www.landsvig.dk/58/dass50b.png ;-)

Du er velkommen til at bruge dem begge.

De bedste hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/1 2012, 00:06 (4707 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

[image]

Således står der i den vinter-"TOGPLAN" ("den lille, blå") jeg har, gældende fra 8. oktober 1950 til 19. maj 1951.

Er der nogen blandt Forums læsere, der kan bidrage med en scanning af af -helst- den sidste køreplan fra banen i enten "TOGPLAN" eller "DANMARKS REJSEFORBINDELSER" fra perioden inden, altså sommerkøreplanen x. maj 1950 til 7. oktober 1950 ???

Scanningen ønskes benyttet til hjemmesiden om banen: http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

-----------------

Selvom "tak´er" ikke er velset, er jeg næsten nødt til at skrive, at Georg Schmidt har hjulpet mig med planen, så ikke flere går for meget på opdagelse i bogreolerne. Skulle det endelig være, så prøv evt. "skrivebordsskuffen" --- der ligger måske et par fotos ???;-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/1 2012, 00:17 (4707 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej Hans-Henrik.

Også tak til dig - den vil jeg sikkert også gerne benytte mig af.

Apropos: "Tak´er" Havde jeg kunnet rette mit tidligere indlæg, havde jeg tilføjet denne Tak dér, men det kan jeg ikke , og har ikke kunnet hele dagen. Det er måske også et udslag af det samme som de lange svartider i de sidste mindst tre dage.

Op til tre-fire minutter er ikke ualmindeligt - nogle på få sekunder - men somme gange bliver man også helt "smidt af".

Hilsen,

Erik V.
www.evp.dk

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/1 2012, 12:07 (4705 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

Er der nogen blandt Forums læsere, der kan bidrage med en scanning af af -helst- den sidste køreplan fra banen i enten "TOGPLAN" eller "DANMARKS REJSEFORBINDELSER" fra perioden inden, altså sommerkøreplanen x. maj 1950 til 7. oktober 1950 ???

Scanningen ønskes benyttet til hjemmesiden om banen: http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

-------------

Som det vil kunne ses på "siden", er både den ønskede køreplan, men også et par andre kommet til. Hertil er der modtaget både adskillige fotos, men også et sæt tegninger af Sdr. Bjerge station. Sporplanen fra Skælskør er også "i udsigt" inden for et par dage -den skal lige samles igen efter scanning i enkeltstykker :-).

Det kan være svært at nå at sige tak til de enkelte bidragydere, men foreløbig må det klares hermed.

"Bidrag" modtages dog stadig gerne.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

(Kom og se, --på evp)

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/1 2012, 19:07 (4704 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Den 15. maj 1992 fejredes Dalmose-Skælskør Banen´s 100-års dag med et større arrangement omkring stationen i Skælskør by og med en materiel-præsentation lidt udenfor byen.

[image]
Næsten alt, hvad der kunne rulle "på fire jul" (eller mere ;-) ) blev sendt ud til fotografering i det herlige forårsvejr - fuld sol ! ! !.

En række fotos fra dagen ligger nu på "siden":

http://evp.dk/index.php?page=dalmose-skalskor-banen-som-veteranjernbane

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

(Ud og se, --på evp)

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/1 2012, 22:37 (4704 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Den 15. maj 1992 fejredes Dalmose-Skælskør Banen´s 100-års dag med et større arrangement omkring stationen i Skælskør by og med en materiel-præsentation lidt udenfor byen.

En række fotos fra dagen ligger nu på "siden", og her kommer lige "en god håndfuld yderligere

[image]:

En række fotos mere fra dagen er nu lagt på "siden":

http://evp.dk/index.php?page=dalmose-skalskor-banen-som-veteranjernbane

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

(Ud og se, --på evp)

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af TLJ, 16/1 2012, 07:46 (4703 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dejlige billeder Hr Pedersen! Som jeg husker (og helst vil huske) Skælskørbanen! En lille rettelse... SNNB M3 er SNNB M5 - Monstromet :) Altså her mener jeg billederne af triangler.

Med hensyn til den banerømmer på SNNB 3 er der skrevet om det i en anden tråd her på siden, OJK og reinfeldt burde kunne den fulde historie - banerømmeren lavet er plade kan ikke rigtig kaldes forkert vil jeg mene men dem/dig om det! :)

Venligst
Tom

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/1 2012, 10:37 (4703 dage siden) @ TLJ

Dejlige billeder Hr Pedersen! Som jeg husker (og helst vil huske) Skælskørbanen! En lille rettelse... SNNB M3 er SNNB M5 - Monstromet :) Altså her mener jeg billederne af triangler.

Med hensyn til den banerømmer på SNNB 3 er der skrevet om det i en anden tråd her på siden, OJK og reinfeldt burde kunne den fulde historie - banerømmeren lavet er plade kan ikke rigtig kaldes forkert vil jeg mene men dem/dig om det! :)

Venligst
Tom

-------------------------

Hej.

"Tyrkfejlen" M3/M5 burde ikke være opstået - jeg var selv med til -sammen med Ulf Holtrup, Signalposten- at klargøre vognene til transporten væk fra Stubbekøbing. Den fejl rettes naturligvis omgående.

Ja, --banerømmeren er en ting, der nok kan få sat sindene i kog. At den/de har haft pladeplov/spidsplov på Stubbekøbingbanen, er der jo ingen tvivl om. Hvordan maskinen så skal se ud i museumsregi ??? --det kan man nok få "kilometervis" af spalteplads til at gå med.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dalmose-skalskor-banen-som-veteranjernbane

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Jesper Reinfeldt, 16/1 2012, 15:07 (4703 dage siden) @ TLJ


Med hensyn til den banerømmer på SNNB 3 er der skrevet om det i en anden tråd her på siden, OJK og reinfeldt burde kunne den fulde historie - banerømmeren lavet er plade kan ikke rigtig kaldes forkert vil jeg mene men dem/dig om det! :)

Venligst
Tom

Hej Tom
Hvis det er denne tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=8797
du hentyder til, så er der ikke noget nyt i den historie. Ingen har påstået, at spidsploven er forkert, men derimod for tung. Lokomotivet er formentlig født med en banerømmer og den vi fremstillede, var efter den originale tegning. Hvad er det der er så forfærdeligt ved det?
Hilsen
Jesper

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/1 2012, 21:00 (4703 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Også i dag har venlige brugere / læsere af Forum velsignet "Skælskørbane-siden" med fotos fra banen, herunder også et foto af SNNB 3 ved modtagelsen i Skælskør - og det er ikke noget kønt syn, kan man vist godt sige ! ! !

Tak til leverandørerne af fotos, men også af nogle køreplaner, der kommer på senere.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af TLJ, 17/1 2012, 10:45 (4702 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Ingen har påstået, at spidsploven er forkert, men derimod for tung.

Teksten på Eriks side bar præg af lidt "suk" over pladeploven som vel dårligt kan være forkert eftersom....SUK! Lad nu det ligge :)

Lokomotivet er formentlig født med en banerømmer og den vi fremstillede, var efter den originale tegning. Hvad er det der er så forfærdeligt ved det?

Formentlig... Men godt arbejde! Køn er den da - western style... Og intet forfærdeligt ved det!


Tak for dine bidrag til Eriks side.


Venligst
Tom

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2012, 21:01 (4702 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Også i dag har venlige brugere / læsere af Forum velsignet "Skælskørbane-siden" med endnu flere fotos fra banen.

Endnu en gang tak til leverandørerne af fotos - at de er så venlige at finde frem og scanne -- andre til venlig efterfølgelse.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

men nok især:
http://evp.dk/index.php?page=skalskor

Avatar

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/1 2012, 21:18 (4702 dage siden) @ Erik V. Pedersen


men nok især:
http://evp.dk/index.php?page=skalskor

På denne side er der et par billeder af hvad der bliver kaldt eftersynsgrav/gruppe.
Mit eget billede:
[image]

På min hjemmeside kalder jeg det for en fyrgrav, eller slaggegrav om man vil.
Hvad er den rigtige betegnelse/funktion for "hullet" ?
Som eftersynsgrav forekommer den mig ikke dyb nok.
Meningen er vel at man skulle kunne stå mere eller mindre oprejst i sådan en grav.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Niels Munch, 17/1 2012, 21:36 (4702 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det går jo strygende, Erik!

Desværre kan jeg ikke bidrage fra det hjørne af Sjælland; men nok kvittere med dette foto, som er blottet for jernbane - dog næppe for stemning:

[image]
Skælskør Havn 29.08.1981 (nm).

M.v.h.
Niels

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2012, 22:19 (4702 dage siden) @ T. Rithmester


På denne side er der et par billeder af hvad der bliver kaldt eftersynsgrav/gruppe.
Mit eget billede:
[image]

På min hjemmeside kalder jeg det for en fyrgrav, eller slaggegrav om man vil.
Hvad er den rigtige betegnelse/funktion for "hullet" ?
Som eftersynsgrav forekommer den mig ikke dyb nok.
Meningen er vel at man skulle kunne stå mere eller mindre oprejst i sådan en grav.

--------------

Hej Thomas.

Her har Du (desværre :-( ) 110% ret. Det vil blive rettet omgående (når dette er sendt).

Iflg. DSB-lærebogen: "Banernes bygning og udstyrelse", en af modelbyggernes "bibler", ser en fyrgrav således ud:

[image]

(det kunne næsten have været tegningen til den afbillede i Skælskør)

og en eftersynsgrube således:

[image]

(den blev lidt stor :-) ).

Hovedsagen er: Du har ret - det bliver rettet (at den så nok også er blevet anvendt til den anden funktion - er vel årsagen til, at den (også overfor mig) er blevet benævnt således.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/1 2012, 18:25 (4700 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I går var "børnehavedag" (ugentlig mødeaften i Modeljernbaneklubben H0, Albertslund), men ved hjemkomsten lå der igen et par håndfulde fotografier af/fra Foreningen Dalmose-Skælskør Banen / Skælskørbanen.

Billederne samt lidt omtale er kommet på siden: http://evp.dk/index.php?page=dalmose-skalskor-banen-som-veteranjernbane i dag

Endnu en gang tak til leverandørerne af fotos - at de er så venlige at finde frem og scanne -- andre til venlig efterfølgelse.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

Avatar

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/1 2012, 20:07 (4700 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(at den så nok også er blevet anvendt til den anden funktion - er vel årsagen til, at >den (også overfor mig) er blevet benævnt således.

Det tror jeg du har helt ret i :-)
Det var jo nemt og hurtigt lige at smutte ned i graven.
Alternativet var vel et smut ind i remisen, hvor der jo må formodes at have været en rigtig eftersynsgrav.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2012, 10:23 (4699 dage siden) @ T. Rithmester

(at den så nok også er blevet anvendt til den anden funktion - er vel årsagen til, at >den (også overfor mig) er blevet benævnt således.


Det tror jeg du har helt ret i :-)
Det var jo nemt og hurtigt lige at smutte ned i graven.
Alternativet var vel et smut ind i remisen, hvor der jo må formodes at have været en rigtig eftersynsgrav.

-------------------------

Ja, --eller der stod/står et eller andet "parkeret", som det ville/vil være besværligt eller umuligt at flytte, blot for en bagatel. Her havde man vel oven-i-købet det problem, at den egentlige eftersynsgrube var i remisen, som benyttedes af Omstigningsklubben, og derfor ikke var tilgængelig.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=skalskor

Dalmose - Skælskør-banen nedlagt.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/2 2012, 01:07 (4688 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dalmose - Skælskør.

Endnu en gang har en af Forum´s seere - Henning Petersen - bidraget med en del fotos (23 stk) fra veteranbanetiden, men alligevel med motiver både af banens anlæg/bygninger og veteranbanemateriellet.

Hovedparten af billederne samt lidt omtale er kommet på siden: http://evp.dk/index.php?page=dalmose-skalskor-banen-som-veteranjernbane i dag, men enkelte også på de "tilstødende" sider.

Endnu en gang tak til leverandørerne af fotos - at de er så venlige at finde frem og scanne -- andre til venlig efterfølgelse omend denne bane vist snart er "beskrevet".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skalskor---dalmose

Svenska-lok
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak