Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotivers trækkraft ? (Generelt)

af Peter Frost ⌂ @, 11/1 2012, 16:13 (4702 dage siden)

Hej,

Et novice spørgsmål I muligvis har fået et utal af gange, men hvordan opgives damplokomotivers trækkraft ?

Jeg tænker HK / Kn osv, altså hvordan sammenligner man en E maskine med en MY f.eks. ?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Peter Frost

Damplokomotivers trækkraft ?

af Steff, 11/1 2012, 18:00 (4702 dage siden) @ Peter Frost

Godaften Peter.

Selvfølgelig kan der laves sammenligninger, men jeg har desværre ikke tallene for de "moderne":-) diesler som MY, MX m. fl.

Jeg kan dog hjælpe lidt med dampen.

Damplokomotivernes trækkevene udregnedes normalt ved antal kg. i trækkrogen, men til andre formål, blev det indicerede antal hestekræfter anvendt.
Den bedste sammenligning er jo nok hvilken trækkraft lokomotivet har i trækkrogen og her kan du af nedennævnte tal se, at det mere er et spørgsmål om drivhjulsstørrelse og cylinderdiameter end antallet af indicerede HK. For udregning af trækkraft i krogen er anvendt formlen nedenunder.

Herunder et antal eksempler. Antal HK er taget dels fra lokomotivernes HL hvis anført eller på ”NORM-blade” udregnet efter krigen:

DSB litra F II: trækkraft ved 60 % kedeltryk 5300 kg.
DSB litra H: 1200 HK, trækkraft 12300 kg.
DSB litra R I : 1160 HK, trækkraft 9100 kg.
DSB litra R II: 1150 kg., trækkraft 9300 kg.
DSB litra PR: 1200 HK, dog under største belastning op til 1925 HK (som litra MY af sidste serie).
DSB litra P I og II uombyggede: 1070 HK, ombyggede 1050 HK, trækkraft hhv. 7370 kg. og 8710 kg.
DSB litra S: 930 HK, trækkraft i krog 8400 kg.
DSB litra Q I, Ia og Q II: 500 HK, trækkraft 7450 kg.

Udregning af trækkraft i krogen.
0,65 x p x d2 x l = Kg.
D

(Indsætningen af formlen her driller og "stregen" bliver væk. De øverste tal skal divideres med D, OK?).

d = Cylinderdiameter i cm.
l = Slaglængde i mm.
p = Kedeltryk (atm.).
D = Drivhjulsdiameter i mm.

Ellers er trækketabellerne i TIB et godt sted at sammenligne. De udviser det antal vognladninger/kg./tons et lokomotiv må fremføre over en given strækning.

--
Steffen Dresler

Damplokomotivers trækkraft ?

af Peter Frost ⌂ @, 11/1 2012, 19:24 (4702 dage siden) @ Steff

Mange tak for den gode forklaring, fik den information jeg søgte ! :)

God aften

Damplokomotivers trækkraft ?

af Steen Mogensen ⌂ @, 15/1 2012, 11:59 (4698 dage siden) @ Peter Frost

Hej..

Nogle andre sjove ting:

Tyskerne lavede en Br42 efter samme princip som f.eks.vores danske N maskine, dog lidt kraftigere og stærkere..

Der er set tyske 42 maskiner med 4000 tons på krogen i kultogene.. samme effekt skulle kræve 3-4 mz i diesel..

Men driften for en dansk N maskine kunne løbe op i ca 200.000.- kr i kul alene om året.. en MY kostede 200.000.- i 1956.. et års forbrug i kul= en ny maskine, som holdt i over 55 år.. Diesel kostede intet dengang..

Mvh Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak