Rystevogne afhændes (Generelt)
Der har været flere tilfælde, hvor privatpersoner har købt materiel, men desværre er det bare langt fra alle, der tænkte på det med opbevaring. Tog er ikke bygget til at stå det samme sted år efter år udsat for for vejr og vind og hærværk uden nævneværdig vedligeholdelse. Men det er ikke desto mindre, hvad der flere gange er sket. Resultatet giver sig selv.
Det er vidunderligt. Du kan sige det samme om alle klubber og andre organisationer, der håndterer gammelt jernbanemateriel. Om det står og rådner og er privatejet er præcis lige så skidt som hvis det er foreningsejet. Private og klubber alike. Det er et spørgsmål om sindelag, penge og ansvar og det har intet med individuel eller kollektivt ejerskab at gøre. Det har dog vist sig at private ofte har følelser og da beslutningsvejen er kortere med afhændelse kan det hurtigt komme af dage. Omvendt betyder klubejerskab jo netop at køretøjernes fordeling har mellem klubberne (dem, der ikke er istandsat) har været helt skæv og lukket af for gode projekter andre kunne tage fat i, for det er jo aldrig rart at give slip på de drømme som skrotbunken jo også er et udtryk for.
Skulle det dog være muligt for privatpersoner at gøre noget køreklart, som klubber kunne have glæde af, melder der sig imidlertid andre problemer: ejerskab og råderet. Hvis privatpersonerne beholder ejerskabet, er der nemlig en konstant risiko for, at de opsiger aftaler og skrider med deres materiel. Skælskørbanen måtte sige farvel til en betydelig del af deres materiel på den konto. En historie de fleste nok helst vil undgå en gentagelse af.
Problemet er ikke at en privatperson istandsætter fx FFJ C 72. Problemet er når en privatperson ejer noget som andre (fx en klub) istandsætter. Så kommer der uklare relationer. Det har intet med privat ejerskab at gøre. Skælskørbanesagen er egentlig blot et spørgsmål om en dårlig kontrakt.
Nej det er godt at vi lige får vendt Nordsjællands "udsalg", for om ikke andet kan det jo give anledning til en klog sanering uden at de store historiske værdier går tabt. Så det er godt med udmeldinger og også at de tør lade det foregå offentligt. Hvad fx med en gennemgang her i forum mht værdierne i det som søges afhændet - vi er jo eksperterne........
Fx noget i retning af museal værdi (for og i mod, vi ser bort fra tilstanden, men ser på eventuelt andre bevarede eller nære slægtninge):
DSB CU 4038
DSB CU 4166
DSB Gbs (NS-type)
KSB CC
DSB BF 566 (vognkasse)
osv.... Iflg deres hjemmeside, det vil give seriøs diskussion.