Rystevogne afhændes (Generelt)
Der har været flere tilfælde, hvor privatpersoner har købt materiel, men desværre er det bare langt fra alle, der tænkte på det med opbevaring. Tog er ikke bygget til at stå det samme sted år efter år udsat for for vejr og vind og hærværk uden nævneværdig vedligeholdelse. Men det er ikke desto mindre, hvad der flere gange er sket. Resultatet giver sig selv.
Vil man sælge til folk, der byder deres ting dette? Ja nogle vil sikkert ikke have kvaler ved det - så bliver det jo "bevaret". Men andre vil ikke, fordi resultatet desværre alt for ofte er uhyggeligt forudsigeligt. Jernbaneklubben Amagerbanen (hvor noget dog blev reddet i tide) og MO'erne ved Skælskørbanen er skrækeksempler i så henseende. Ikke sært hvis nogle klubber er blevet kritiske og tilbageholdende.
Selvfølgelig er det bedst, hvis der kan bevares mest muligt. Men det er altså at foretrække, at dem der gør det ved hvordan. Det er ikke nok at købe en vogn, den skal også opbevares forsvarligt, indendørs. Og skal den ud at køre igen, ja så kræver restaurering både mandskab og udstyr. En CU-vogn har f.eks. en egenvægt på 18,4 tons, så den løfter man altså ikke bare lige.
Skulle det dog være muligt for privatpersoner at gøre noget køreklart, som klubber kunne have glæde af, melder der sig imidlertid andre problemer: ejerskab og råderet. Hvis privatpersonerne beholder ejerskabet, er der nemlig en konstant risiko for, at de opsiger aftaler og skrider med deres materiel. Skælskørbanen måtte sige farvel til en betydelig del af deres materiel på den konto. En historie de fleste nok helst vil undgå en gentagelse af.
Med venlige problematiske hilsner
Leif Jørgensen