Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rystevogne afhændes (Generelt)

af MR, Frederiksberg, 10/1 2012, 10:36 (4707 dage siden) @ Steff

Tak for dine betragtninger.

Mit indlæg om afhændelse af vogne er ikke et udtryk for godhed eller politisk korrekthed, men et resultat af en overvejelse om, hvorvidt vi skulle gå ud med informationen om, at vi ønsker at afhænde disse vogne frem for blot at skrotte dem.
Jeg bruger med vilje ordet ”ønsker at afhænde”, idet vi allerede for nogle år siden lavede en materielplan, som tog stilling til, hvad vi ønskede at bevare, og som vi kunne overskue at istandsætte, vedligeholde og opbevare under tag. Jeg kan kun opfordre andre klubber og foreninger til at gøre det samme. Resultatet af vores materielplanlægning har vi kommunikeret, og ”overskudslagerlisten” har været kendt i DVF-regi og kommunikeret på vores hjemmeside, sådan at alle har kunnet forholde sig til den.

Vi har kun haft få reaktioner på dette, og tager det som udtryk for, at ingen har haft behovet for vores overskydende materiel. Nu skal området rigtignok ryddes, hvor materiellet står, og om end det kommer ubelejligt tidligere end at vi selv har plads til det hele, så ændrer det ikke på, at materiellet skal skrottes, hvis ingen andre har et behov.

Om godsvognene: ja vi har anvendt dem til samme formål som andre (f.eks. Museumstog), nemlig til opbevaring af reservedele. Vi har ikke haft en ambition om at køre godstog, eller at bevare disse af museale årsager. Der er tale om rent lager-kapacitet, men nu må vi altså tømme dem og opbevare reservedelene indenfor, hvor vi ellers kunne have haft rullende materiel.

Betragt indlægget som en sidste information, inden vi overlader det til skrothandleren i løbet af denne måned, og så tager jeg hellere denne debat end at risikere, at vi skrotter materiel, som nogen kunne bruge.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak