Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH i 80'erne (Generelt)

af Niekind, 10/1 2012, 10:07 (4709 dage siden)

Jeg har lige nogle spørgsmål til togoverførslerne på Helsingør-Helsingborg i 80'erne.
Hvor ofte havde færgerne tog med over?
Hvilken tog havde de med?
Skulle de deles for at komme med på de små færger?
Var det ikke kun de danske færger "Najaden", "Kärnan", "Kronborg" og "Holger Danske" der havde spor på vogndækket?

Så vil jeg da også meget gerne se nogle billeder fra dengang... :-)

HH i 80'erne

af Flemming Jakielski, Rødovre, 10/1 2012, 11:32 (4709 dage siden) @ Niekind

Jeg har lige nogle spørgsmål til togoverførslerne på Helsingør-Helsingborg i 80'erne.
Hvor ofte havde færgerne tog med over?
Hvilken tog havde de med?
Skulle de deles for at komme med på de små færger?
Var det ikke kun de danske færger "Najaden", "Kärnan", "Kronborg" og "Holger Danske" der havde spor på vogndækket?

Så vil jeg da også meget gerne se nogle billeder fra dengang... :-)

Men HELSINGØR og HELSINGBORG havde da også spor og var danske. Det har altid været danske færger på denne overfart. Det var i begyndelsen af 80'erne lidt op og ned hvilken tog, der gik over med hvilke færger. Hvad var der til rådighed når der var mange biler om sommeren. I sommeren 1981 sejlede Helsingborg og Helsingør som 5. og 6.færge. Helsingør sejlede derfor hovedsaligt i leje 3 i Hg og leje 121 ( det yderste) i Hbg og kun med biler. Men den har da afløst som 1.færge for Holger Danske med tog. HELSINGØR lå da oplagt om natten ved kranen i Hg. En dagsordre for HELSINGØR lød på 8 dobbeltture og i bedste fald 9 ture på en dag. Det var som regel når bilerne holdt helt op til Flynderborgvej.

En af de store færger lå som regel en tur over om natten hvis ikke den skulle sejle en tur med farligt gods (RID gods). En tur med farligt gods betød som regel max 12 passagerer eller ingen overhovedet, hvilket kioskpersonalet som regel var glade for.

Mindre farligt gods kunne også komme med over i dagtimerne. Som regel så med nedsat passgerantal.

V.H.
Flemming J
Fhv.styrmand på HELSINGØR

HH i 80'erne

af Niekind, 10/1 2012, 14:42 (4709 dage siden) @ Flemming Jakielski

Tak for en fin forklaring.

Hvornår gik "Helsingør" og "Helsingborg" ud af drift og hvad skete der med dem?

Styrmand... det lyder interessant. :-) Så kan jeg få opklaret hvordan man rent taknisk styrende dobbeltenderfærger dengang:
Hvad gjorde man i de ene styrhus, når man var ankommet til havn før man gik hen af dækket til det andet for at sejle tilbage. Jeg mener hvordan satte man det standby og fortalte maskinen at nu tog det andet styrhus over?

Hvor mange besætningsmedlemmer havde man ombord?

HH i 50erne

af toylsbjerg, Rønnede, 10/1 2012, 14:53 (4709 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hej!
Jeg har lige et par stykker fra HH
[image]
Sveas skorstene! sådan nogle har altid facineret mig![image]
Svea før ombygningen til dieselfærge ( august 1957 )
[image]
Helsingør samme dag!
Det var en skoleudflugt fra Vordingborg Gymnasium, den udemærkede sig ved at
vi fik 2 timer i Tivoli resten af dagen kørte vi med Tog eller sejlede færger! (Jens og jeg var ikke utilfredse!)
Da vi langt ud på natten kom tilbage til Vordingborg, var min cykel stjålet!
dvs. at jeg vandt en gåtur til Mern ca 12 km, jeg tror klokken var omkring 5
før jeg kom hjem!
Sidste billede fandt jeg i et gammelt familie album, det er taget af min moder,
og tekstet Helsingør 1931 var det ikke en svensk færge?[image]
mvh
Thyge

Vedrørende "Kronprinsesse Louise"

af Poul Erik Bjerre, 10/1 2012, 17:53 (4709 dage siden) @ toylsbjerg

Hej.

"Kronprinsesse Louise" har både været stationeret ved HH og ved Lillebælt. Se flg. udpluk af artiklen "Danske Jernbanefærger. Enkeltsporede hjulfærger bygget 1883-1901" I "SIGNALPOSTEN" 1971 nr. 2:

"Helsingør-Helsingborgoverfarten blev som allerede nævnt. åbnet den 10. marts 1892, og her sejlede H/F KRONPRINSESSE LOUISE indtil 1902, da der til overfarten anskaffedes den første skruefærge med skrue i begge ender, S/F HELSINGBORG. H/F KRONPRINSESSE LOUISE blev herefter stationeret ved Lillebæltsoverfarten, hvor den forblev indtil 1927. I 1927 kom den tilbage til Helsingør for atter kort før Lillebæltsbroens ibrugtagning i 1935 at komme tilbage til Lillebælts overfarten. Den ophuggedes i 1935."

Altså ser din mors billedtekst "Helsingør 1931" ud til at være korrekt.

Artikelserien i "SIGNALPOSTEN" om danske jernbanefærger (startende med 1971 nr. 1) kan i øvrigt anbefales, hvis man bare interesserer sig lidt for emnet - efter min mening en af de bedste artikelserier i "SIGNALPOSTEN", selv om noget af det godt kan virke lidt kortfattet, hvis man virkelig vil gå i dybden.

Link til "SIGNALPOSTEN" 1971 nr. 2:

M.v.h. Poul Erik.

HH i 80'erne

af Niekind, 10/1 2012, 22:06 (4709 dage siden) @ Niekind

Hvordan var "Najaden", "Kärnan", "Kronborg" og "Holger Danske" opbygget i salonerne? Nåede desværre aldrig at sejle med nogen af dem.

Vedrørende "Kronprinsesse Louise"

af Niels Munch, 11/1 2012, 16:11 (4708 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

..... og Strib-hjemmesiden http://www.striib.dk/signalposten.htm bringer netop Ib V. Andersens artikel fra "Signalposten" om Lillebæltsoverfarten, hvori også "Kronprinsesse Louise" omtales.

Færgen tilbragte immervæk ca. halvdelen af sit operative liv dér.

Bedste hilsener
Niels

HH i 80'erne (+ 1 foto)

af Niels Munch, 11/1 2012, 16:46 (4708 dage siden) @ Niekind

Apropos den gamle dampfærge "HELSINGBORG":

I mine gemmer findes dette lidt ramponerede privatfoto:

[image]

Det blev erhvervet for ca. 30 år siden på en auktion i Helsingør sammen med en postkortsamling og er i øvrigt uden nærmere angivelser.

Måske Helsingør-kendere kan tidsfæste optagelsen ud fra bygningerne?

Bedste hilsener
Niels

ContecRailIndsend billeder

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak