Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

P917 engang i firserne (Generelt)

af toylsbjerg, Rønnede, 9/1 2012, 16:32 (4637 dage siden)

Hej!
Dagens sidste billeder fra Finn Liljas samling, viser P917 med et
særtog engang i 1980erne afgang fra Kh.[image]
[image]
[image]
mere en anden dag!
mvh
Thyge

P917 engang i firserne

af Jesper Andersen, 10/1 2012, 06:33 (4637 dage siden) @ toylsbjerg

Hej.

Er det ikke optagelser til "Farvel til dampen" fra Jernbanemuseet ?

VH
Jesper Andersen

P917 engang i firserne

af Dampfmeisteren ⌂, 10/1 2012, 22:33 (4636 dage siden) @ Jesper Andersen

Det kan umuligt være Farvel til Dampen, der er optaget i 1968, før det rød/sorte materiel og HT Zonesystemet. Der ses en klippekortautomat på billede 2.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

P917 engang i firserne

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 10/1 2012, 07:36 (4637 dage siden) @ toylsbjerg

Det kan have været i 1983, da Søndagsavisen lavede et par udflugter til Storebælt, i anledningen af 100 året. Jeg var med på disse to ture, den ene som radioreporter for en lokalradio. Desværre er reportagen blevet væk, sammen med kassettebåndene.. :(

Henrik

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

P917 engang i firserne

af Hedegaard, 10/1 2012, 09:34 (4637 dage siden) @ toylsbjerg

Er det kun mig der synes at museumstogene dengang havde et lidt mere "realistisk" udseende end de har i dag.
Intet ondt om DSB Museumstog. Selvfølgelig skal de gamle lokomotiver og vogne holdes pænt i stand.
Men det giver nu altså en nostalgisk stemning at se et lidt støvet lokomotiv og nogle vogne som ikke er finpudsede.
Det var sådan størstedelen af togene så ud da de var i drift, og det er sådan mange husker dem

P917 engang i firserne

af KimC, 10/1 2012, 10:21 (4636 dage siden) @ toylsbjerg

Vognen lige efter P maskinen ligner den Eco vogn som bruges/brugtes til Kongefamilines sidste færd til Roskilde. Den er genkendelig ved at vinduerne i den ene dør sidder med lidt større afstand, og de hvide draperinger.
Jeg troede ikke at man også brugte den til udflugter eller andre formål.

P917 engang i firserne

af Egon Schmidt, 10/1 2012, 10:36 (4636 dage siden) @ toylsbjerg

Goddag
Men hvorfor har den vakumbremse slanger på
Egon

Avatar

P917 engang i firserne

af Morten Beck, Græsted, 10/1 2012, 11:19 (4636 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Egon.
Det var godt set, det havde jeg ikke lagt mærke til da jeg kiggede på billedet første gang. Jeg så til gengæld, at det ser ud til at begge maskinens injektorer sidder i venstre side. Nu er det jeg spørger. Er det museumstog der har bygget den om, eller skete det allerede mens DSB havde maskinen i drift?

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

P917 engang i firserne

af Egon Schmidt, 10/1 2012, 11:39 (4636 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten.
Så vidt jeg ved er den født med injektorer i venstre side,efter hvad jeg kan huske
fra da jeg selv kørte som fyrerbøde hos DJK så havde D 826 også begge injektorer i venstre side.
Egon

P917 engang i firserne

af Steff, 10/1 2012, 11:43 (4636 dage siden) @ Morten Beck

Kære Morten og Egon!

Hvad det er at lokomotivet skal medvirke i ved jeg ikke. Men læg mærke til, at lokomotivet er forsøgt tilbagført til en anden tidsepoke. Dels vakuumslangerne (trods TB) samt IKKE mindst lanternernes art og placering. Særtogslanternen øverst er en olielanterne, mens den nederste er flyttet til MIDTEN af pufferplanken og af acetylengas typen. Det vil sige en tidsperiode før ca. 1945-1950. Men så mangler - hvis krigen - de hvide ringe om pufferne, nummeret malet på pufferplanken samt fjernelse af nummerskiltet. Tilsyneladende er lokomotivet tilbageført jf. det muliges kunst.
Ejektorerne er IKKE flyttede, de blev begge betjent af Lfb, derimod er rørerene blankpudsede kobber, hvad de ikke var før revisionen i 1972, sikkert sortmalde jernrør. Kedelventilerne sidder også som de plejer, med en på hver side.
Jo, bårevognen blev anvendt til "andet", bl.a. se filmen "Forræderne", hvor P 917 køre godstog med netop denne vogn som en slags "togførervogn".
Sidenhen kom der dog besked om at vognen ikke måtte anvendes, da den fik en særstatus. Ellers VAR det jo "kun" en ECO med en bredere dør til transport af bårer.

--
Steffen Dresler

P917 engang i firserne

af Egon Schmidt, 10/1 2012, 11:49 (4636 dage siden) @ Steff

Hej Steff.
Så blev jeg det kloge tak for svar og forsat god dag
Egon

P917 engang i firserne

af villy, 10/1 2012, 11:57 (4636 dage siden) @ Egon Schmidt

ved Dsb besluttet man at på de store maskiner , større end D & K incl, at injektorene skulles flyttes hen til fyrbøderen, det skete vist før krigen.
billederene er fra filmsoptagelserne for BBC, vi kørte fra hovedbanen og til Dalmose.
på slagelse næstved banen kørte vi frem og tilbage en del gange.
villy

P917 engang i firserne

af Egon Schmidt, 10/1 2012, 12:09 (4636 dage siden) @ villy

Hej Villy.
Du skrev alle store maskiner inkc. d og k fik flyttet injektor til venstre side,
men hvis du nu se på de fotos af K 564 så har den injektor siden i begge sider.
Egon

P917 engang i firserne

af villy, 10/1 2012, 12:46 (4636 dage siden) @ Egon Schmidt

Du har ret Egon 563 blev også bygget om så begge er i fyrbødersiden, alle D 4 hade flytte dem til fyrbøderen side hvilket vel også er mest naturlig.
Ifg Erik Hellesen blev alle store maskiner bygget om.
Til steff alle maskiner er født med kobberrør som føderør undtagen måske maskinerne bygget unde krigen.
igen efter Erik Hellesen udtagelse begynte man at male dem og vinduesrammerne sorte i slutningen af 50 erne
mvh villy

Avatar

P917 engang i firserne

af Morten Beck, Græsted, 10/1 2012, 17:15 (4636 dage siden) @ villy

Hej Villy.
I følge Filip Gram, er det museumstog der har flyttet K 563´s højre injektor, han sendte nogle billeder til mig, så vi havde et overblik over rørføringen. Da man i NSJK har snakket om evt. at gøre det samme på K 582.

Du skriver at alle store maskiner undtaget Litra D og K i DSB, fik flyttet den højre injektor til venstre side. Kan det tænkes at man ikke har gjort noget med hensyn til K maskinerne, og da man ombyggede D maskiner til serie lV, så gjorde man det på dem??

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

P917 engang i firserne hvor hen

af RJK, 10/1 2012, 22:53 (4636 dage siden) @ villy

Det er fra bbc turen her [image]skal vi kører igennem et stort spejl[image] i må undskylde billederne det er kun kontakt kopier jeg er ikke nået så langt med scann af sort hvid

P917 engang i firserne hvor hen

af villy, 11/1 2012, 00:35 (4636 dage siden) @ RJK

hej Rjk billed du skriver er lige før vi køre igennem det store spejl er ikke lige før, 9 og 7 tallet på nummerpladden skulle nemlig tapesove elles ville det blive spejlvent
mvh villy

P917 engang i firserne hvor hen

af Flemming, knivkær Strand, 11/1 2012, 11:47 (4635 dage siden) @ RJK

Da' RJK

Vi må have stået lige ved siden af hinanden (midt ude på vejen! til Flakkebjerg) Jeg har ellers undret mig en del over dette foto, da jeg ellers ikke havde nogen erindring om hvornår foto er taget og hvorfor P maskinen så ud som den gjorde. Jeg tog kun dette ene billede (??) er der nogen der kan præcisere dato og årstal ?

[image]

gode hilsner

Flemming

Avatar

P917 engang i firserne

af Ove, Struer, 11/1 2012, 08:39 (4636 dage siden) @ villy

Bare for at være nysgerrig. Kan du huske hvad det var de var ved at optage til?

P917 engang i firserne

af Flemming Jakielski, Rødovre, 11/1 2012, 10:06 (4635 dage siden) @ Ove

Bare for at være nysgerrig. Kan du huske hvad det var de var ved at optage til?


Det var noget om de engelske diplomater i Købnehavn omkring 9/4 1940 og deres "flugt" til Esbjerg / England. Har været vist engang fra DR TV.

Flemming J

Avatar

P917 engang i firserne

af Ove, Struer, 11/1 2012, 15:14 (4635 dage siden) @ Flemming Jakielski

Ok tak :-) den var måske god at holde øje med.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak