Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver i Helsingør (16 foto) (Generelt)

af Per B. Pedersen, 9/1 2012, 08:33 (4708 dage siden)

At der har været mange forskellige lokomotiver i Helsingør, i tidens løb kan der vist ikke være tvivl om. Jeg har scannet en række af disse, men jeg mangler billeder af E maskiner, der kørte i en periode omkring 1963, Har nogen billeder??

Foto: Per Bjørn Pedersen

[image]
ØSJS 7 1970

[image]
Øsjs 7 1973

[image]
P 917 1982

[image]
P 917 1982

[image]
D826, 1979

[image]
D 826, 1979

[image]
S 736, 1973

[image]
S 736, 1973

[image]
C 708, 1976

[image]
C 708, 1976

[image]
1973

[image]
1971

[image]
1971

[image]
1974

[image]
Arkivfoto: S 730 1959

[image]
Arkivfoto: D821, 1958

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af Hedegaard, 9/1 2012, 17:42 (4708 dage siden) @ Per B. Pedersen

At der har været mange forskellige lokomotiver i Helsingør, i tidens løb kan der vist ikke være tvivl om. Jeg har scannet en række af disse, men jeg mangler billeder af E maskiner, der kørte i en periode omkring 1963, Har nogen billeder??

Foto: Per Bjørn Pedersen
[image]
1973

LilleNord i spor 3?
Var det et normalt syn dengang? Sidste gang jeg oplevede det var tilbage i 1992

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af Henrik Hansen, Vejen, 9/1 2012, 22:18 (4708 dage siden) @ Per B. Pedersen

Fine billeder.

På flere af billedern ses et perronudkørselssignal ved kommandoposten, der vender mod perronsporene, som jo ikke er helt normalt.

Hvad er funktionen af dette PU-signal ??

/Henrik

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af h087 ⌂, køge, 10/1 2012, 00:27 (4707 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af h087, 10/1 2012, 00:45

Hej

Det er dubbleringsPU - det var der for alle tre perronspor I II og III.
herude hedder sporene 31, 32 og 33 således at perronspor forsætter i spor 31, II i 32 og III i 33, Opstillingssporet imellem spor II/32 og III/33 hedder spor 34. Et andet tricky signalopstilling dengang var at i godstogssporene 13 og 14 var for hvert af sporene 13 og 14 et PU; C13 og C14, derudover et bremseprøvesignal ( vistnok 502 ) OG et afgangssignal som dem man kender på perroner oppe under taget

[image]

og her kan man se PUsignalene: fra venstre C33, C32, C31 dog skjult af Kmp, derefter C13, C14 og det dobbeltrettede bremseprøvesignal imellem godssporene 13 og 14 og kigger man godt efter kan man også se afgangssignalet
foto ca i 60erne, fotograf ukendt/arkiv PED
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af h087 ⌂, køge, 10/1 2012, 02:24 (4707 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 10/1 2012, 03:23

Hej

som supplering til forrige indlæg ( skrevet af en lægmand h087 ) signalkyndige må meget gerne give deres besyv med.
PU signaler er jo et hovedsignal, idet det kan vise rødt, derudover er det også et rangersignal ( sikret rangertogveje ) lad os tænke - har dog set det i virkeligheden:
der holder vogne i spor 31, der er ankommet et tog i spor II som har svenske vogne med, og der følger et tog der skal ind i spor III. Så kan man sikre det hele ved at da toget der skal ind i spor III krydser det hele fra indkørslen og på tværs stiller man togvej for toget via spor 33/III - og PU signalerne C31 og C32 går på (dengang mener jeg de gik på to hvide vandret = forbikørsel forbudt - idag på rødt = stop) Så godt så langt - dernæst er der så lige de svenske vogne fra toget i spor II - de skulle gerne til færgen - der kan "rangerhesten" så trække ud i spor 32 indtil PU C32 som står på forbikørsel forbudt/stop - og kan så trykke de svenske vogne tværsover spor 31 og ned til færgen - og det hele er sikret signalmæssigt

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af Keld H. Mikkelsen, 10/1 2012, 08:50 (4707 dage siden) @ Henrik Hansen

Ifølge TIB, så findes der en kort togvej ind til dette PU-signal i spor 31.

Lokomotiver i Helsingør (16 foto)

af h087 ⌂, køge, 10/1 2012, 09:38 (4707 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
redigeret af h087, 10/1 2012, 09:57

Hej

det må så være det signal der på sikringsplanen hedder F31 ved kmp.
det har jeg så som knægt i 60erne aldrig set i brug - andet end som forbikørsel tilladt ved indkørsel eller som forbikørsel forbudt som på billedet - har ikke set (såvidt jeg husker) det på rød eller grøn - Der er også i spor 32 overfor kmp et signal G 32 - gad vide om det er dværge - som i pågældende tilfælde at rangermaskinen var trukket der ud - fik tilladelse at gå tilbage ved hjælp af disse to signaler ?? - længere inde ved spor 31 står der yderligere et signal G31 kort før transversalen mellem spor 32 og 31 og afgreningen tilfærgen og spor 0 - så jeg er ret sikker på at det ikke er PU men dværgsignaler for rangeringen
men prøver ar skanne planen af flere omgange og lægge den på ( den er ret falmet efterhånden )

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk


Indsend billeder

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak