Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/1 2012, 00:07 (4711 dage siden)

Bedst som jeg her går og fortæller mig selv, at jeg ikke har noget 'i skuffen' jeg kan tilbyde, så dukker der alligevel noget op.

Det er nu ikke fra min egen skuffe, men fra mine forældres slægtsforskning.

[image]

Billedet er fundet i min tip-oldefars fotoalbum, som min mor har lånt og scannet ind.
Der er også et andet billede af de 4 mænd, taget ved samme lejlighed.

[image]

Min tip-oldefar hed J.P. Mortensen, er født d. 12 marts 1893 i Vejby, Nørre Tranders sogn.
Vi søger nogle ekstra informationer om J.P. Mortensen, samt om personerne på billedet af AHTJ 6.
Min mor mener, at han kan være manden i den lyse jakke, der bærer en kollega på skulderen, som ung bane arbejder.

Hans arbejdsforløb er ifølge vores oplysninger som følgende:
Ansat i 1914 som ekstraarbejder ved statsbanerne i Aarhus,
Ansat 1. oktober 1920, som banearbejder ved Aarhus H (ifølge Danmarks Jernbaner, Buch og Gomard),
Ledvogter i Haderslev 1. april 1925 (Danmarks Jernbaner),
Banearbejder 1. september 1925 (Danmarks Jernbaner), arbejdssted ukendt,
Ledvogter i Doense 1. september 1926 (Danmarks Jernbaner),
Den 10 marts 1928, forløfter han sig på nogle skinner i Haderslev, og bliver erklæret 5 % invalid, og herefter forflyttet til Doense (Vi har sagsakter på arbejdsskaden, men at han skulle være forflyttet ved den lejlighed, har vi kun fra et personligt brev, fra hans svigerfar fra første ægteskab)
Ledvogter i Kvissel 1. juli 1932 (Danmarks Jernbaner),
Tjenestemand, som banevogter i lønklasse 16 1. april 1946, arbejdssted ukendt,
Ansat ved kolonne 210, Brønderslev i 1952,
Pensioneret i 1958.

Vi savner oplysninger om:
Hvor har J.P. Mortensen arbejdet i 1925 og i 1946 til 1952?
Hvornår bliver han forflyttet til Brønderslev, kolonne 210?
Hvorfor bliver han forflyttet til Doense? Ifølge et brev er det på grund af en arbejdsskade, men det stemmer ikke overens med Danmarks Jernbaner, der fortæller at han er flyttet i 1926, og vi har flere sagsagter der angiver arbejdsskaden som værende i 1928.
Hvad var tilknytningen til AHTJ?

Jeg har ikke flere informationer om billedet af AHTJ 6, Dato og fotograf er ukendt.
Tommy er selvfølgelig velkommen til at lægge billedet op under AHTJ 6, jeg har det også i en lidt bedre opløsning, omend kvaliteten stadig er lidt ringe på grund af original billedets tilstand.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af Svend, 9/1 2012, 13:40 (4710 dage siden) @ BlackThorneDK

Er det ikke privatbanekasketter de raske ungersvende bærer? Kasketterne har kokarde på pulden og ikke krone.

--
Svend

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/1 2012, 16:05 (4710 dage siden) @ Svend

Er det ikke privatbanekasketter de raske ungersvende bærer? Kasketterne har kokarde på pulden og ikke krone.

Det passer jo meget godt med, at det skulle være ansatte ved Hammel banen.

Vi er ikke sikre på, hvad J.P. Mortensen har lavet, fra 1914 til 1920, så han kan være ansat ved AHTJ i den periode.

Han kan også have haft andre årsager til at have billedet liggende. V
i har ikke nogle informationer om relationen fra billedet til J.P. Mortensen, så det kan også være nogle arbejds kammerater, der har fået taget billedet, som han så har haft en kopi af.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 10/1 2012, 00:01 (4710 dage siden) @ BlackThorneDK

J.P.Mortensen er i henhold til personalefortegnelsen i 1936 ansat ved DSB 01.03.1921.
Udnævnt til ledvogter af 2. grad 01.04.1928. Tjenestested i 1936 ved kolonne 216 Kvissel.
I henhold til personalefortegnelsen fra 1944 er han stadig ledvogter af 2. grad nu med tjeneste ved kolonne 210 i Brønderslev. Udnævnelsesåret til ledvogter 2. er nu angivet til 01.04.1925!
01.04.1946 forfremmes han fra ledvogter af 2. grad ved kolonne 210 Brønderslev til banevogter sammesteds.(Vingehjulet 3.årg.nr.20 s. 171).
Hvis han har været ansat ved Hammelbanen i 1914-20 har det været som løsarbejder, idet han ikke optræder blandt banens fastansatte.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/1 2012, 00:08 (4710 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

J.P.Mortensen er i henhold til personalefortegnelsen i 1936 ansat ved DSB 01.03.1921.
Udnævnt til ledvogter af 2. grad 01.04.1928. Tjenestested i 1936 ved kolonne 216 Kvissel.
I henhold til personalefortegnelsen fra 1944 er han stadig ledvogter af 2. grad nu med tjeneste ved kolonne 210 i Brønderslev. Udnævnelsesåret til ledvogter 2. er nu angivet til 01.04.1925!
01.04.1946 forfremmes han fra ledvogter af 2. grad ved kolonne 210 Brønderslev til banevogter sammesteds.(Vingehjulet 3.årg.nr.20 s. 171).
Hvis han har været ansat ved Hammelbanen i 1914-20 har det været som løsarbejder, idet han ikke optræder blandt banens fastansatte.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Hej Lars

Tak for informationerne.

Jeg sender dem videre til mine forældre, der forsøger at få styr på datoer og ansættelses steder.
Ligger personale fortegnelserne i Landsarkiverne, eller i Rigsarkivet?

Jeg ved at mine forældre har været flere gange i Viborg, for at kigge i folketællinger, men hvor finder man det bane relaterede arkiv materiale henne?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 10/1 2012, 11:29 (4709 dage siden) @ BlackThorneDK

DSB's personalesager må fortsat ligge i Generaldirektoratet. De er ikke tilgængelige. Siden ca. 1880 er der med mellemrum udgivet trykte fortegnelser over alle DSB's tjenestemænd. De er kommet med forskellige mellemrum, men vel i gennemsnit hvert 3. år. Den sidste er fra 1986. For privatbanernes vedkommende er der siden 1906 udgivet tilsvarende fortegnelser. Den sidste (16.udgave) kom i 1961. Sammenholdt med de trykte personalia og div. fagblade f.eks. "Vingehjulet" fra 1943 og frem er det normalt ikke vanskeligt at "spore" en tjenestemand gennem systemet. Det gælder helt fra statens overtagelse af driften af banerne i Jylland-Fyn i 1867.
Med hensyn til stationsbestyrere på Sydfyn kan jeg anbefale min hjemmeside: WWW.SFJ.dk. I min seneste bog "Nordvestfyenske Jernbane 1911-1966" har jeg også oplistet hele "kongerækken" af stationsbestyrere. Dette er sket ud fra banens arkiv, men brug af et sådant til personalestudier kræver en særlig tilladelse.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

AHTJ 6 + Hjælp til lidt slægtsforskning

af søren jørgensen @, 16/1 2012, 18:27 (4703 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kære Lars

Omkring "Håndbog for den danske privatbanestand" nævner du at den sidste trykte
udkom i 1961, hvilket jeg er enig i. Imidlertid var der blandt organisationerne
et ønske om ,at man fortsatte denne opsamling af data, men ingen person ønskede at
påtage sig opgaven med at redigere og sammensætte den. Man kunne blive enige om,
at hver bane kunne lave et eller flere maskinskrevet ark og sende dem til
Privatbanernes Fælleskontor, som herefter ville samle alle og udsende til de resp.
privatbaners hovedkontor, som herefter udleverede dem i små samlesæt til de
interesserede mod et mindre gebyr.

Jeg fik et sådan sæt gældende fra 1.januar 1984 af min fars fætter - trafikeks.
Helge Mortensen ex NPMB og senere OHJ fra 1961 - for mange år siden, da vi begge
interesserede os for "jernbane-slægtsforskning".Om det kun er lavet denne ene gang,
kender jeg desværre ikke til, men måske er der andre kender til dette arbejde.

Hilsen
Søren Jørgensen

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak