Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 8/1 2012, 11:41 (4711 dage siden)
redigeret af Erik H, 8/1 2012, 11:57

I forbindelse med Stenløseulykken 9. september 1983, kørte jeg til Stenløse, og tog en række billeder, af styrevognen Bns 511. Det var ikke noget kønt syn der mødte én, idet hele fronten var krøllet sammen ved sammenstødet med materieltoget på vej til Frederikssund fremført af MX 1011.
Som det ses på billederne blev næsten hele forreste halvdel af Bns 511 fjernet. MX 1011 fik repareret skaderne efter ulykken, og blev genindsat i driften 1984. Bns 511 kom aldrig ud at køre igen.

(Jeg undskylder at billederne ikke er af den bedste kvalitet, men det giver dog et nogenlunde tydeligt indtryk af ulykkens omfang)

mvh.
Erik H

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af Gert, Aalborg, 8/1 2012, 14:23 (4711 dage siden) @ Erik H

Hvor stor personskade skete der ved denne ulykke?

Gert

Avatar

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af Erik H, Frederikssund, 8/1 2012, 14:46 (4711 dage siden) @ Gert

Der var desværre 3 menneskeliv der gik tabt, ved denne ulykke:-(
Hvis man klikke på linken står der noget om Bns 511, der var styrevognen på billlederne.

Der står også lidt om Bhs 511 på Jernbanen.dk under DSB vogne - personvogne 1966 til 2012


mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af KimC, 9/1 2012, 18:35 (4710 dage siden) @ Erik H

Som det ses på billederne blev næsten hele forreste halvdel af Bns 511 fjernet. MX 1011 fik repareret skaderne efter ulykken, og blev genindsat i driften 1984. Bns 511 kom aldrig ud at køre igen.

Var skaderne på Bns'en ikke så store fordi den blev løftet op af MX'en, og blev klemt under en vejoverføring?

Avatar

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af Erik H, Frederikssund, 9/1 2012, 21:46 (4710 dage siden) @ KimC

Jo, og det var uden tvivl stærkt medvirkende til ulykkens uhyggelige omfang.
Så vidt jeg ved blev lokomotivføreren i Bns 511 ikke dræbt ved sammenstødet, men jeg mener at lokomotivføreren på MX 1011 derimod døde, men vist ikke pga. selv ulykken!
At føreren på MX 1011 skulle kunne køre helt fra Veksø til Stenløse uden at have opdaget den fatale fejl, at køre igennem virker underligt.

På en måde kan ulykken vel sammenlignes med S-togsulykken ved Østerport Station i 1973, der blev den ene S-togsvogn (MM 782) også nærmest blev trykket op under broen der fører Oslo Plads over banen. Jeg var selv der inde dengang, og synet jeg så glemmer jeg ikke, selv om jeg dengang kun var 12 år.

(På EVP´s hjemmeside er der bla. et billede af omtalte S-togsvogn)

mvh.
Erik h

--
Erik H
[image] [image]

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af Svend, 9/1 2012, 21:51 (4710 dage siden) @ Erik H
redigeret af Svend, 9/1 2012, 22:03

Den fatale fejl skulle i givet fald have opfattet idet han passerede hovedbygningen - og formentlig overkørslen som ikke var aktiveret - men havarikommisionsrapporten uddyber vel dette nærmere? Om rapporten så er tilgængeliglig på nettet, har jeg ikke undersøgt.

--
Svend

Avatar

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af Erik H, Frederikssund, 9/1 2012, 22:11 (4710 dage siden) @ Svend

Jeg undrer mig over, og har altid undret mig over hvordan denne ulykke kunne ske!
Det har ikke været sjovt ikke at kunne advare lokomotivføreren i Bns 511, om at der kom et "løbsk tog" i mod ham, uden at kunne gøre noget.
Gudskelov er der i dag HKT og dobbeltspor på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund, så skulle denne slags ulykke ikke kunne gentage sig. Men man skal aldrig sige aldrig!

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983

af John, 9/1 2012, 23:35 (4710 dage siden) @ Svend

Kig først her (og resten af tråden) hvor det tidligere har været beskrevet. Det er vel i virkeligheden ikke så underligt at en sådan ulykke kunne ske. En enkeltsporet strækning hvor sikkerheden baseredes på af- og tilbagemelding, ingen u-signaler, stationer var på visse tider togfølgestationer og til andre tider ubetjente (=del af den fri bane) og krydsninger der fremgik af tjenestekøreplanen. Sikkerheden havde flere lag, men var i høj grad baseret på korrekt opfattelse af signaler og korrekt håndtering af krydsninger.
Som tidligere nævnt overlevede begge lokomotivførere - føreren i styrevognen var dog spærret inde. Føreren på Balleruptoget døde under et halvt år efter ulykken (se tidligere tråd).

Fra Stenløse ulykken 9/9 1983/S-togsulykken 7/9 1973

af Georg Schmidt, 11/1 2012, 00:49 (4709 dage siden) @ Erik H

Hej Erik H
Du nævnte S-togsulykken ved Østerport i forbindelse med Stenløse. Jeg fik taget en serie billeder af den sidste del af oprydningen den 8/9-73. Iflg. S-togsbogen 1935-85 drejer det sig om vognene FS 7205, FS 935 og MM 782-982.
[image]
Ulykken 7/9-73 skete ret tæt på tunnelmundingen før Østerport, MY 1147 var hjælpemaskine.
[image]
MM 782 var enten presset ned af bagvedkørende Fs eller op i tunnelloftet.
[image]
[image]
[image]
MM 782
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Østerport 8/9 1973.
[image]
Mvh
Georg

Indsend billederVeterantog kalender
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak