Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

lidt diverse godt og blandet (Billedegætterier)

af steen møller jensen, 5/1 2012, 21:59 (4709 dage siden)

her er lige lidt godt og blandet jeg fik fra en ven af familien .. jeg har fået lov at bruge dem af ophavsmanden som hedder kurt iversen . men tænkte det måske kunne have interesse for nogen :-)
[image][image][image][image][image]

det var så lige hvad der var i posen .. der er nok nogle der kan fortælle mere om dem end jeg kan for kender ikke så meget til dem hverken årstal osv . men tænkte de nok egnede sig til folket herinde:-) .
mvh steen

lidt diverse godt og blandet

af Per Sørensen @, Hg, 5/1 2012, 22:04 (4709 dage siden) @ steen møller jensen

Hej Steen,

Tak!

Hils Kurt Iversen og sig at det er foto-mesterværker!

Venligst

Ped

af steen møller jensen, 5/1 2012, 22:14 (4709 dage siden) @ Per Sørensen

he he han er også "prof" :-D men det vil han sikkert blive glad for at høre

af Kenneth Verting, Helsingør, 5/1 2012, 22:28 (4709 dage siden) @ steen møller jensen

Hold da op Steen !

Fantastisk flotte skarpe foto af færgen, Glynøre der sejlede på Sallingsund overfarten fra 1946, hvor den samtidig fik sit nye navn, til en gang i begyndelsen af 60'erne.

Færgen hed oprindelig Helsinborg og blev som ny, indsat på Helsingør-Helsinborg overfarten i 1902 indtil 1946.

Efter 1946 har den dog flere gange "kikket forbi" Øresund, og sejlet som afløserfærge på sin gamle overfart, hvor jeg har været med den til Sverige. (Jeg er årg. 1949)

D/F Glyngøre i Nykøbing Mors, farvebilleder

af Svend, 5/1 2012, 23:10 (4709 dage siden) @ steen møller jensen

Mit svar er alene for at vi senere kan finde tilbage til disse billeder. De kan være lidt svært at spore med denne overskrift og så endda under denne kategori (der var jo ikke så meget at gætte bortset fra årstallet).

--
Svend

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2012, 23:14 (4709 dage siden) @ Svend

(der var jo ikke så meget at gætte bortset fra årstallet).

Er der nogen der kan bekræfte, at der øverste billede og det nederste billede er fra Nykøbing Mors? (Det kan i sagens natur være svært at sige noget om det nederste billede "alene"; men mon ikke det "hænger sammen" med det øverste).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/1 2012, 00:09 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 6/1 2012, 00:28

(der var jo ikke så meget at gætte bortset fra årstallet).

Er der nogen der kan bekræfte, at der øverste billede og det nederste billede er fra Nykøbing Mors? (Det kan i sagens natur være svært at sige noget om det nederste billede "alene"; men mon ikke det "hænger sammen" med det øverste).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

-----------

Hej Thomas.

Hvis man sammenligner med min "side" http://evp.dk/index.php?page=nykobing-mors 6. foto, føler jeg mig overbevist om, at det første foto er Nykøbing M.

[image]

Det øverste foto er vel endda taget af/fra det kurvede spor i forgrunden ???

Det nederste ??? Det tror jeg ikke er til at identificere. Der er for lidt bygning, til at man kan se, om det er havnestationen.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=nykobing-mors

af h087 ⌂, køge, 6/1 2012, 00:33 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

ved så ikke om dette kan være en hjælp. Men mindes at jeg har set et andet billede med nogenlunde samme motiv - hvor det skulle være Nykøbing Mors -

Nykøbing Mors 1948 - foto ukendt
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/1 2012, 00:44 (4709 dage siden) @ h087

Nykøbing Mors 1948 - foto ukendt
[image]

mvh
henning h087

-------------------

Hej Henning.

Bortset fra, at Du sikkert også har ret, så er det godt klaret: foto ukendt :-)

Undskyld - den var lidt ond.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af h087 ⌂, køge, 6/1 2012, 01:30 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP

det er helt ok - der burde stå fotograf ukendt - selve fotografiet viser jo et udsnit af Nykøbing Mors :-)

med smilende hilsener
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af Poul Erik Bjerre, 6/1 2012, 01:20 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Ja, jeg kan bekræfte, at billede 1 er fra Nykøbing M. Jeg voksede op på Mors (er årgang 52). Jeg har selv oplevet Glyngøre lagt op ved siden af selve færgelejet, hvor "Morsø" normalt opererede. Jeg har også en enkelt gang eller 2 selv været med "Glyngøre", når den afløste Morsø. Jeg har desværre ingen billeder af "Glyngøre" - den var væk (1964) før jeg selv havde kamera.
Bygningen i baggrunden er havnestationen i Nykøbing - i dag restaurant "Belle Epoque". Man kan lægge til med sin båd ved restauranten - i det gamle færgeleje. Færgen, der ses på billede 1 er en af de tidligere bilfærger ved Sallingsundoverfarten (ca. 5 km syd for Nykøbing). Færgen ligger i selve havnen i Nykøbing og IKKE ved færgelejet. Jernbanefærgelejet er bag stationsbygningen. Der var til sidst 5 færger ved bilfærgeoverfarten ("Pinen", "Plagen", "Sallingsund", "Legind Bjerge" og "Gammelør" - nævnt i kronologisk rækkefølge efter alder). Den på billedet er en af de 2 ældste ("Pinen" eller "Plagen") - let genkendelig på, at der kun er 2 vinduer i gavlen af styrehuset. De nyere færger havde alle 3 vinduer. Færgen fik senere nyt navn ("Sallingsund") og nyt styrehus med 3 vinduer i gavlen. "Plagen" i oprindelig skikkelse kan også ses på www.faergejournalen.dk under "Danske Fjord Færger" - "Sallingsund", som vel at mærke er den oprindelige "Sallingsund" - med "Plagen" (den senere "Sallingsund") lagt op ved siden af. Er I forvirrede? Så er det med god grund:-D. Billederne under "Plagen" viser færgen med det nye styrehus efter omdøbning til "Sallingsund".

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

af steen møller jensen, 6/1 2012, 10:02 (4708 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

jeg vil lige for god ordens skyld nævne . kan godt være jeg lige har løbet med en halv vind da jeg fik billederne :-D :-D det er vist ikke ham jeg har fået billederne af der er den direkte ophavsmand på alle billerne eller om han er det i det hele taget :-D men han kommer selv fra thisted kanten af .. men det kote af det lange at der stadig er givet grønt lys for at de må bruges herinde , manden e prof fotograf og har tidligere haft eget atalie . men det er derfor også tvivlsomt om alle billederne stamme fra samme "tur" eller samme film rulle og dermed også uvidst om de er fra samme år og hvilke år i det hele taget.
jeg spurgte bare om jeg måtte ligge dem op herinde da jeg nok tænkte det kunne glæde nogle :-) og det er de givet grønt lys for .
sådan barre lige for god ordens skyld :-D

af Steen Ovesen @, 6/2 2014, 17:40 (3946 dage siden) @ steen møller jensen

Jeg kan oplyse, at godsvognen holder mellem det daværende Toldkammer (th. i billedet) i Nykøbing Mors og Kul&Koks kompagniet. Området var en yndet legeplads for os, der var store drenge i 1952 (årgang 1943).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak