Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Meget er sket siden - men hvor??? (Billedegætterier)

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 16:46 (4709 dage siden)

Billedet viser et sted der er kraftigt ændret, ikke så meget i forgrunden, men længere fremme har de fysiske forhold ændret sig markant- Billedet er af lidt ældre dato! Spørgmålet hvor er denne forvanling sket?

[image]

--
Erik H
[image] [image]

Meget er sket siden - men hvor???

af Carsten, 5/1 2012, 16:59 (4709 dage siden) @ Erik H

Hej Erik

Jeg gætter på strækningen Hvalsø-Ringsted ved Skjoldenæsholm.

Med venlig hilsen

Carsten

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 17:10 (4709 dage siden) @ Carsten

Nej det er ikke strækningen Hvalsø-Ringsted, men det er øst for Storebælt:-D
så mulighederne er jo ikke så få!!!

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af D 826, 5/1 2012, 17:37 (4709 dage siden) @ Erik H

Hejsa

øst for storebælt skriver du og af lidt ældre dato, hmm det skulle vel ikke være på den gamle næstved bane der nu er naturstien fodsporet?

--
Vh. D 826

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 18:09 (4709 dage siden) @ D 826

Hejsa

øst for storebælt skriver du og af lidt ældre dato, hmm det skulle vel ikke være på den gamle næstved bane der nu er naturstien fodsporet?

--------------

Nej.

Det er Erik H, det er Midtsjællandsbanen, det er formentlig Hvalsø-Frederikssund, spørgsmålet er bare, hvor langt mod vest (over broen) og derefter mod syd, Erik H har bevæget sig.

Der er formentlig mindst tre muligheder - nærstudier må vise det.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 18:14 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er Midtbanen, stedetr befinder sig øst for Roskilde Fjord, og broen er der der stadig, og fungerer som cykel- og gangbro. Så svaret er delvis korrekt, men også kun delvis:-D

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af D 826, 5/1 2012, 18:17 (4709 dage siden) @ Erik H

Hejsa

Okay, hvad er der ved at blive lavet der på den gamle bane siden der køres med entrepanør maskiner??

--
Vh. D 826

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 18:44 (4709 dage siden) @ D 826

Nu kan jeg jo lige så godt komme med løsningen:-)
Billedet er taget i 6. april 2001 og er taget fra vejen der ligger på en dæmning.
Denne vej hedder Vestervej, hvor jeg selv bor. Entrepanørmaskinerne er med, idet man havde lavet en nedkørsel, fra før omtalte vej, og ned i den gamle banegrav, til disse maskiner, i forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Ballerup og Frederikssund. Broen ligger lige syd for arealet der idag huser depotsporene i S-togene.
Der var tidligere en tilsvarende bro over banen mellem København og Frederikssund, men denne blev i 2001 afløst af en stålbro, fordi man ikke kunne "klemme" to spor under den gamle bro.
Pilen på billedet viser broens placering.

mvh.
Erik H

[image]

--
Erik H
[image] [image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 18:34 (4709 dage siden) @ Erik H
redigeret af Erik V. Pedersen, 5/1 2012, 18:55

Det er Midtbanen, stedetr befinder sig øst for Roskilde Fjord, og broen er der der stadig, og fungerer som cykel- og gangbro. Så svaret er delvis korrekt, men også kun delvis:-D

mvh.
Erik H

--------------

Ku´ det være Gammel Marbækvej i Frederikssund

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 19:03 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Bingo:-D Det er fuldstændig korrekt:-) Det er Gammel Marbækvej.
Jeg skrev også svaret svaret kl 18:44, samt indsatte jeg et luftfoto.
Tak for "kampen":-D
Der er jo ellers desværre nok af disse skamstøtter mellem Ringsted/Frederikssund/Hillerød:-(

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 19:11 (4709 dage siden) @ Erik H

Ja, --Du skrev det rigtige svar, mens jeg "sloges" med scanneren. Da jeg kom på igen, havde Du skrevet svaret.

Disse "skamstøtter" er der mange af, som Du skriver. - I det mindste var der i 1961, da jeg gennemkørte turen - selv den ved Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm.

Den blev sprængt væk kort tid efter.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 5/1 2012, 20:04 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Disse "skamstøtter" er der mange af, som Du skriver. - I det mindste var der i 1961, da jeg gennemkørte turen - selv den ved Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm.

Hej Erik V P
Du skulle vel ikke have nogle billeder af viaduktukten ved Skjoldenæsholm fra din tur?
Var det på dette tispunkt, at den lokale bondemand efter sigende skulle have plantet æbletræer på den?

Mvh Klaus

--
[image][image][image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 21:52 (4708 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej Erik V P
Du skulle vel ikke have nogle billeder af viaduktukten ved Skjoldenæsholm fra din tur?
Var det på dette tidspunkt, at den lokale bondemand efter sigende skulle have plantet æbletræer på den?

Mvh Klaus

-------------------

Hej Klaus.

Johhhh, --det har jeg:

[image]
Midtsjællandsbane-broen ved Skjoldenæsholm.

... men jeg må desværre skuffe dig: ...
[image]
... der var ingen æbletræer at se på broen,

og heller ikke på banestrækningen lige op til broen...
[image]
... men skråningerne var tilsyneladende ved "at springe i skov".
11.juni 1961.

"Pigen" til venstre blev jeg gift med tre måneder senere. Vi havde guldbryllup for fire måneder siden. Da var jeg med -ja gæt engang- med SHS på tur til Kassel.

Jeg tror nok, at nogle af deltagerne -de som jeg spiste aftensmad sammen med den dag- vil give mig ret i, at det er den besynderligste guldbryllups-middag, de nogensinde har været med til - på mere end een måde.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Per Sørensen @, Hg, 5/1 2012, 22:14 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

At deltagerne i Kassel syntes det var den besynderligste guldbryllups-middag, de nogensinde har været med til, er fuldt forståeligt.

Men syntes den smukke pige ikke også dengang, at det var besynderligt, at hun skulle med ud på en nedlagt jernbane?

Jeg ville bare sige tak for de mange flotte billeder du altid viser.

Venligst

Ped
Helsingør

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 5/1 2012, 22:40 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jamen det er bare så smukt det der Erik :-D

Selvom området stadig i dag er utroligt dejlig, så er det jo ren "Morten Korch" du har fået frem på skærmen der :-)
Man kan jo nærmest se dig, for ens indre blik, komme syngene ned af vejen med jakken over skulderen, til den søde "bondepige", som skrevet står også fik sit slør 3 måneder senere ;-)

Et forsinket tillykke med guldbrylluppet, det har jo været den helt rigtige du fandt dengang :-) Godt der findes kvinder der kan være overbærende med os mænd, når vi bliver drenge igen pga vores hoppy/interesser.
Men så har du sikkert også udlignet for fraværet, med middag med kvindeligt selskab på et andet tidspunkt ;-)

--
[image][image][image]

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/1 2012, 23:34 (4708 dage siden) @ Erik H

Hej Erik

Jeg syntes også, at jeg kunne genkende området fra et af dine tidligere gættebilleder.
Hvis jeg da ikke tager helt fejl (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 19:05 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

mvh.
Erik H

--------------

Ku´ det være Gammel Marbækvej i Frederikssund.

Den bro jeg lige nåede at få på i nogle minutter, men fjernede igen - var vel egentlig den tilsvarende bro Frederikssund-København,

[image]

som nu er erstattet af den nye.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Erik H, Frederikssund, 5/1 2012, 19:32 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja broen på billedet er samme bro som den på mit foto fra 2001.
Den nu nedrevne bro var mage til og var sådan set i forlængelse af den på billedet, kun adskildt af en op/nedkørselsrampe til Marbækvej (nuv. Gammel Marbækvej)
I forbindelse med anlæggelsen af Midtbanen, flyttedes sporet mellem Frederikssund og København, lidt mod vest, på grund af at der skulle være to broer; en over Midtbanen og én over Frederikssundbanen.
Ved S-togsdriftens forlængelse fra Ballerup til Frederikssund i 1989, sænkedes og flyttedes Frederikssundbanens spor dog lidt mod øst, således at der var plads til køreledningerne.

--
Erik H
[image] [image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 22:17 (4708 dage siden) @ Erik H

Hej.

Her ses de to broer fra modsatte side med hhv:

[image]
Midtsjællandsbanen til venstre og Frederikssundsbanen til højre. 11.juni 1961.

Med hensyn til den spærrende dæmning over banegraven er det næppe nødvendigt at gå til lokalhistorisk arkiv - det er formentlig den, der ses her.

[image]
Effektiv spærring af en ubenyttet banegrav. 11. juni 1961.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 5/1 2012, 23:01 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ganske spændende. Kan du huske om sporerne var pillet op, eller om der bare var læsset jord oven på?
Ellers kunne det jo se ud som om at der var endnu et kapitel til "begravede jernbanestrækninger". Tidligere har vi jo både haft den begravede viadukt på Masnedø og broen i dæmningen på HBS oppe at vende.

--
[image][image][image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2012, 23:32 (4708 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ganske spændende. Kan du huske om sporerne var pillet op, eller om der bare var læsset jord oven på?

-------------

Jeg føler mig helt overbevist om, at sporene var pillet op. Vi gennemkørte hele strækningen, og så ikke spor af spor :-), højst efter dem :-) .

I Signalpost-redaktionen gik der vedholdende rygter om, at Frederikssundbane-broen over Vestbanen (Frederiksberg-Vigerslev) kun var blevet begravet efter brugen ! ! !

[image][image]

Så Du kan måske tilføje den i stedet for ???

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---ballerup

af Erik H, Frederikssund, 6/1 2012, 00:44 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er fuldstændig rigtigt at dæmningen på billedet ligger "for enden" af det første stykke af banegraven hvor Midtbanen skulle have fortsat mod Hillerød.
Jeg gad vide hvor langt sporet fortsatte mod syd.
Ca. 500 sydligere fandtes endnu en tilsvarende bro. Den blev revet ned omkring 1975-76 i forbindelse med nedgravningen af en kloakledning der vist nok stadig ligger der.
Sidstnævte bro blev spærret for al trafik engang i 60´erne vist nok pga. den var revnet, fordi der efter sigende var kørt nogle "lidt" for tunge køretøjer over den!
I hvert fald havde den ændret for siden den blevet bygget:-)
Spærringen var særdeles effektiv, idet man havde fjernet belægningen, og havde plantet berberris på hele broen. Sådan!!!

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Erik H, Frederikssund, 6/1 2012, 18:35 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg undrer mig over hvorfor der ingen sporstopper var opsat før dæmningen der fører vejen (Vestervej) over banegraven, og hvorfor der egentligt var lagt spor.
For øvrigt blev dæmningen midlertidigt fjernet i 1976, pga. Frederikssund Kommune lagde en kloakledning fra et nyt rensningsanlæg vest for hvor depotsporene til S-togene i dag er placeret, og ca. 2 km i sydøstlig retning, i netop banegraven til Midtbanen, i forbindelse med et nyopført komposteringsanlæg.
Det var også i den forbindelse, at broen ca. 500 syd for broen der fører Gammel Marbækvej over Midtbanegraven, blev banket ned.
På den anden side syd for vejdæmningen har jeg aldrig selv set sporet, så om hvor langt der har ligget spor , ja det står indtil videre hen i det uvisse. Men der er jo nok nogen der kan svare på dette!
Jeg har taget et billede fra omkr. 1975, hvor DSB lagde nyt spor på strækningen mellem Frederikssund og Ballerup. Dette billede er taget i Midtbanegraven mellem broen der fører Gammel Marbækvej over banegraven og dæmningen, hvor der bla. holder en motortrolje, samt en stor fladvogn, med boggier, hvorpå der er læsset en stor gul maskine. Denne maskine har formentlig været brug i forbindelse med udskiftningen af sporet på ovennævnte strækning.
Det er faktisk forbløffende, at man turde køre på dette spor, for jeg husker at svellesømmene (ikke skruer) nærmest var lige til at hive op, da svellerne nærmest var pilrådne. Materiellet der holder på sporet ser da i hvert fald ikke ud til ligefrem at være i den lette ende ad vægtskalaen.

[image]
Midtbanegraven med arbejdskøretøjer 1975

[image]
For enden af Midtbanegraven 1975

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak