Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny på forumet, och två frågor om danska tåg! (Generelt)

af Björn L, 4/1 2012, 23:37 (4715 dage siden)

Hej! Jag heter Björn och bor i Orsa, Sverige. Detta är mitt första inlägg här. Jag har två frågor om danska tåg:

För det första, så har jag märkt när jag har tittat på youtube-klipp, att tåg utan uppehåll verkar köra ganska långsamt genom stationerna i Danmark, till skillnad från i Sverige där vi ofta kör i 160 - 200 km/h förbi stationerna. Är det bara en synvilla, eller är det sänkt hastighet genom stationerna.

Sen undrar jag också om några av IC/LYN-tågen körs med loktåg? Det mesta är väl IC3/IR4, men finns det några fjärrtåg som dras av EA/ME fortfarande? Jag vet att ME drar regionaltåg runt Köpenhamn, men används de även i fjärrtåg?

Mvh Björn

Ny på forumet, och två frågor om danska tåg!

af Leif Jørgensen, København Ø., 5/1 2012, 00:03 (4715 dage siden) @ Björn L

Til det første spørgsmål: jeg vil tro det afhænger af stationen. De gange jeg har stået og ventet i Borup, har de gennemkørende tog i hvert fald haft høj fart på. Men der er selvfølgelig heller ikke helt så mange sporskifter og ventende passagerer at tage hensyn til som i for eksempel Roskilde eller Ringsted.

Til det andet spørgsmål: normalt er de eneste lokomotivtrukne persontog regionaltogene på Sjælland, Loland og Falster og nattoget til Tyskland. Men som du måske har hørt, er IC4 taget ud af drift på grund af uforklarlige bremseproblemer. Det giver mangel på togsæt. Derfor bliver nogle InterCityLyn kørt af ME med dobbeltdækkervogne. På DSB's side kan du se hvilke.

Med venlige svarende hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Ny på forumet, och två frågor om danska tåg!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/1 2012, 00:49 (4715 dage siden) @ Björn L

Hej! Jag heter Björn och bor i Orsa, Sverige. Detta är mitt första inlägg här. Jag har två frågor om danska tåg:

För det första, så har jag märkt när jag har tittat på youtube-klipp, att tåg utan uppehåll verkar köra ganska långsamt genom stationerna i Danmark, till skillnad från i Sverige där vi ofta kör i 160 - 200 km/h förbi stationerna. Är det bara en synvilla, eller är det sänkt hastighet genom stationerna.

Sen undrar jag också om några av IC/LYN-tågen körs med loktåg? Det mesta är väl IC3/IR4, men finns det några fjärrtåg som dras av EA/ME fortfarande? Jag vet att ME drar regionaltåg runt Köpenhamn, men används de även i fjärrtåg?

Mvh Björn

Hej Björn och välkommen hit


Tilbake i 90-talet framfördes IR-tågen mellan Köpenhamn och min hemort Frederikshavn vanligst av MZ, men iblandt också av ME.
Sen har ME-lokens huvuduppdrag varit framförsel av Regionaltåg runt Köpenhamn och söderut mot Lolland-Falster.
Nyligen var dock en chans för att uppleva lokdragen tåg i fjärrtrafiken (enligt detta) till Aalborg.
Men numera framförs fast alla tåg - som du säkert redan vet - i fjärrtrafiken mellan landsdelen av självkörande enheter som t.ex. MR/MRD, MF (IC/3) og ER (IR/4).
Här i Danmark uppfattas självkörande dieseltågsätt uppenbart av många som själva definitionen på "moderna" tåg, och enligt den uppfattningen har DSB köpt dom famösa IC/4-tågen i Italien. Men det är en lång och tråkig historia, som har debatterats intensivt under de senaste åren, blandt annat här på Jernbanen.dk.

Känner du den motsvarande svenska hemsidan Svenska-lok.se ?.
Här är Jernbanen.dk's webmaster Tommy Nilsson minsann också webmaster.

Ännu en gång välkommen hit.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Ny på forumet, och två frågor om danska tåg!

af Björn L, 5/1 2012, 15:08 (4714 dage siden) @ Björn L

En följdfråga, vilka hastighetsgränser råder på de större stationerna väster om Köpenhamn, tex Höje Taastrup, Roskilde, Ringsted och Slagelse?

Jag håller på med tågsimualtorer och vill gärna ha simuleringen så riktig som möjligt.:)

Ny på forumet, och två frågor om danska tåg!

af Björn L, 5/1 2012, 16:38 (4714 dage siden) @ Hedegaard

Tackar! Har letat efter något sådant utan att hitta... :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak