Hej! Jag heter Björn och bor i Orsa, Sverige. Detta är mitt första inlägg här. Jag har två frågor om danska tåg:
För det första, så har jag märkt när jag har tittat på youtube-klipp, att tåg utan uppehåll verkar köra ganska långsamt genom stationerna i Danmark, till skillnad från i Sverige där vi ofta kör i 160 - 200 km/h förbi stationerna. Är det bara en synvilla, eller är det sänkt hastighet genom stationerna.
Sen undrar jag också om några av IC/LYN-tågen körs med loktåg? Det mesta är väl IC3/IR4, men finns det några fjärrtåg som dras av EA/ME fortfarande? Jag vet att ME drar regionaltåg runt Köpenhamn, men används de även i fjärrtåg?
Mvh Björn
Hej Björn och välkommen hit
Tilbake i 90-talet framfördes IR-tågen mellan Köpenhamn och min hemort Frederikshavn vanligst av MZ, men iblandt också av ME.
Sen har ME-lokens huvuduppdrag varit framförsel av Regionaltåg runt Köpenhamn och söderut mot Lolland-Falster.
Nyligen var dock en chans för att uppleva lokdragen tåg i fjärrtrafiken (enligt detta) till Aalborg.
Men numera framförs fast alla tåg - som du säkert redan vet - i fjärrtrafiken mellan landsdelen av självkörande enheter som t.ex. MR/MRD, MF (IC/3) og ER (IR/4).
Här i Danmark uppfattas självkörande dieseltågsätt uppenbart av många som själva definitionen på "moderna" tåg, och enligt den uppfattningen har DSB köpt dom famösa IC/4-tågen i Italien. Men det är en lång och tråkig historia, som har debatterats intensivt under de senaste åren, blandt annat här på Jernbanen.dk.
Känner du den motsvarande svenska hemsidan Svenska-lok.se ?.
Här är Jernbanen.dk's webmaster Tommy Nilsson minsann också webmaster.
Ännu en gång välkommen hit.