Minikupé i MR-tog (Generelt)
Min kæreste mindes at MR-togene tidligere skulle have haft en lille ekstra kupé med 2 x 2 sæder, og efter at være faldet i snak med andre passagerer fandt hun ud af, at det skulle dreje sig om en kupé til allergikere.
Kan forum uddybe eller korrigere?
Fra min far som var togfører hos DSB, har jeg altid hørt kupéen omtalt som "togfører kupéen"
Og jeg må da også indrømme, at de gange jeg i 80'erne og 90'erne kørte med MR-tog, ja da var den oftest brugt af togføren.
Den med allergikere, den er ny for mig.
Godaften Thomas med flere
Her går vi nok hen og bliver lidt uenige. Som nogle af jer måske kan huske, var jeg i 1980-1986 togbetjent og togfører og var tjenstgørende i Jylland fra 1. februar 1981 til 25. oktober 1986. Det normale var, som det i øvrigt var foreskrevet jf. nedenfor, at i MR/MRD-tog havde togføreren "tjenestekupé" i det bagerste førerrum.
Det betyder nødvendigvis ikke, at togføreren ikke kunne "finde på" at lave "tjenestekupé" i minikupéen; men det har efter min hukommelse hørt til sjældenhederne.
Og det var der flere grunde til:
- dels var det ikke "tilladt"
- dels var togføreren altid "alene" (der var aldrig foreskrevet mere end én togmedarbejder pr. togsæt), så det ville ikke have tjent noget "kollegasamværssocialt" formål at lave en tjenestekupé med fire siddepladser
- dels "så det ikke godt ud", at togføreren "sad og bredte sig over fire pladser", hvis passagererne i øvrigt var tvunget til at sidde skulder ved skulder eller - endnu værre - måske stå op
- dels var kupéen beskiltet som "dyrefri" (piktogrammet var vistnok en hund med en rød streg over). Vi kaldte den "dyrefri" - det er muligt at den har haft en andet mere officielt "navn"; men meningen var godt nok: dyr ingen adgang a.h.t. allergikere.
Jeg skal lejlighedsvist se, om jeg kan finde nogle rygende pistoler. Så indtil videre må i nøjes med ovenstående og nedenfor viste.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ordresamlingen serie M, side 50e-13, punkt 2.3.5., rettelsesblad nr. 1661 gyldig fra 1. juli 1985. Bestemmelsen om tjenestekupé i MR-tog var i øvrigt uændret 1979-1990. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.