Danlink film (Generelt)
Fandt denne film om Danlink på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=flZiV9bl0iA
Det var tider dengang
/Henrik
af Henrik Hansen, Vejen, 3/1 2012, 19:21 (4710 dage siden)
Fandt denne film om Danlink på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=flZiV9bl0iA
Det var tider dengang
/Henrik
af T. Rithmester , Struer, 3/1 2012, 21:25 (4710 dage siden) @ Henrik Hansen
Rigtig fin film
Sjov at se både gammel it teknik, men også en fin forklaring for dummies hvad Danlink var.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Ekaeli007, 4/1 2012, 09:11 (4709 dage siden) @ T. Rithmester
En god lille fin film, herlig gensyn med fugleflugtslinien før broernes tid, vi kunne og kan måske stadig lave oplysende film her i Danmark. Den må jeg gemme og passe på ikke ryger ud når og hvis harddisken en dag står af.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af henrikma, 4/1 2012, 10:47 (4709 dage siden) @ Ekaeli007
En lille pudsighed - førerumsbillederne ca. 6.12 inde i den tyske udgave, er da helt klart fra en BNS styrevogn
--
Henrik
af re20000, 4/1 2012, 16:59 (4709 dage siden) @ henrikma
Hej Henrik
Helt klart. Men hvad er det for vogne, man ser lige efter Mz eren i 7:00 og til sidst i filmen, det ligner dobbeltdækkercontainere??
Nold
af PD Hansen, 3/1 2012, 23:37 (4710 dage siden) @ Henrik Hansen
Interessant, tak for linket!
Mit tyske er mere end rustent, så det er godt at der også lå en svensksproget variant af samme film:
af Steff, 4/1 2012, 20:39 (4709 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Steff, 4/1 2012, 20:50
Kære Henrik m. fl.
Dette lille filmklip satte gang i tankerne om at få nedskrevet en lille historie om netop at køre DAN-Link dengang - i dette tilfælde for 20 år siden. Hold da op hvor tiden dog går. Så herunder lidt prosa som supplement til filmen. God læsning.
”40726, velkommen til Lersøen. Om lidt får du tilladelse til at rangere ned til Østerport og du får nummer 35, gå på anden kanal nu og vær klar”. ”35 du må rangere til Østerport nu”. 15 minutter efter var toget helt nede ved overkørslen til Gittervej og klar til rangering. Det klarede toglokomotivet nemlig selv her i færge- og rangerområdet. Hurtigere, mere effektivt og tidsbesparende. Og så skete der noget, man sad bare ikke og ventede.
Min tur var startet fra Næstved et par timer tidligere, hvor toget med MZ IV nr. 1453 som toglokomotiv var overtaget fra en Rødby-fører. Togvægt 1468 tons, altså med lokomotivets vægt på 140 tons, 1328 tons på krogen. Næsten hele vejen havde signalerne vist ”grøn over grøn” og kun lige indkørslen ved Flintholm og ind på S-togssporet (linje F), havde medført et kort stop. Lokomotivpersonale (og togpersonale i al almindelighed) ER altså det mest tilvinkede folkefærd, en hel børnehave på broen. Et lille diskret tryk/hiv i tyfonen som ”tak”! OK, tyfonen er IKKE diskret, og børnene og de voksne elskede det. Derefter regulatorhåndtaget lagt helt frem og stigningen op til Nørrebro klaret uden besvær af nogen art, lukke af før stationen og enertien i stammen trykker toget over toppunktet og vejen ned og man glider i tomgang gennem stationen med 60 km/t og bremser ned mod Lersøens rangerstation.
”35 kom frem langsomt helt til stopbommen, godt, tilbage langsomt… to vognlængder, en, en halv, stop”. Og sådan rangeredes med ens og andres stammer, selv helt ind på færgen, fire spor, en kæmpefærge. Et par timer efter løbe om, bremseprøve og derefter tilladelse til rangering op forbi den gamle gasværksgrund, forbi Svanemøllens station og kasernen, meteorologisk institut og stoppe oppe på risten igen på Lersøen. Farvel til rangerfolkene og tilbage på den normale radiokanal. Det var ved at være mørkt. Næsten ubemærket kan man mærke små stød i lokomotivet af og til. Vogne bliver koblet på. En mand på knallert kommer op til lokomotivet, stiger op og man får et bundt dokumenter i en kuvert samt en bremseseddel. Nyt tognummer og ny togvægt samt besked om ”Usædvanlig transport med kompi-læssede vogne og en par profiloverskridende”. Bremseprocent på 69. ”Var klar til at køre umiddelbart når du får grønt, du skal ud mellem to S-tog” lyder det over radioen. Grønt lys og stammen bliver kort trykket sammen, hvorefter regulatoren ryger frem helt op i næsthøjeste stilling. Lokomotivet ligesom samler kræfter, spænder sig sammen og krummer ryg og begynder langsomt at tage vogn efter vogn til hele stammen bevæger sig, kan ikke engang se ”slutterne” hvis de havde siddet på gavlen som i gamle dage, så langt er toget, over ½ kilometer. Lokomotivet er jo udstyret med de mest moderne detaljer, så det kan ikke forekomme at hjulene slipper – eller at der køres slædekørsel ved opbremsning. Alle motorens kræfter udnyttes. Toget accelererer faktisk på stigningen op til Nørrebro station og med pæn fart passeres Fuglebakken og Godthåbsvej og der er stillet til venstre ind på godsbanen, nedbremsning. Her synes sporene til gengæld at klage sig, når toget passerer med maksimalt 40 km/t. Langsomt rundt under Vestbanen og forbi kolonihaverne, ikke stop, så lokomotivet får igen lov til at bruge alle kræfterne ud på hovedsporet ved Hvidovre. Afsted med maksimalhastighed på 85 km/t gennem stationerne. En time efter Næstved, afløsning, en dag er forbi, ind på P-pladsen og hente bilen og hjem.
"The office", MZ IV nr. 1453 mod København med en ”Dan-link slæver” fra Rødby.
Dette er faktisk en rigtig fortælling af en ”DAN-link slæver” set fra ”førerrum I og senere II” den 28. februar 1992.
Dan-link var ikke bare et spørgsmål at køre et godstog, men anvendelse af uhyre mange tillærte kompetencer, samarbejde med trafikfolkene, rangisterne og færgernes ansatte og teknisk kunnen baseret på erfaring og herefter anvendelse på højeste niveau. Sidst men ikke mindst, en RESPEKT for andres arbejde, hvor usynligt det så end måtte være set fra "førerrum I eller II".
Jeg håber lidt man vil huske på dette, alle de mennesker der fik dette til at gå op i en højere enhed hver dag året rundt. NU historie og selvom kun 20 år siden, er de fleste vel efterhånden enten pensionerede eller godt på vej. Så nu ved du hvad der sker lokomotivmæssigt i filmen. Prøv at se den igen med dette i tankerne.
--
Steffen Dresler
af Lars, 4/1 2012, 21:06 (4709 dage siden) @ Steff
Fin fortælling, Steff.
Den præcision savner vi i dag.
(Godt at der var mere plads i førerkabinen end i kampvognslugen,)
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Ekaeli007, 4/1 2012, 21:18 (4709 dage siden) @ Steff
Jeg vil slet ikke tvivle på at manden ved pinden var en del af et samarbejde hele vejen igennem,
og uden tvivl om at det at føre et godstog også var og er en vigtig del af jernbanen her i landet (transittrafik der er jo desværre næsten ingen indenlandsk godstrafik, måske fordi man ikke fik moderniseret i tide) og andre lande, Vi mærkede det også på Helgoland, ligefra at en fører måske ringede op og sagde at hans syntes vi skulle lige kigge på det og det eller værkmester modtog toget og hørte både om problemer lkf syntes der var og små pudsigheder evt noget ude fra endestationerne i Hovedlandet.
Alle i DSB og andre jernbaneselskaber en en vigtig brik for at få det hele til at "køre"
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Henrik Hansen, Vejen, 4/1 2012, 22:30 (4709 dage siden) @ Steff
Jeg håber lidt man vil huske på dette, alle de mennesker der fik dette til at gå op i en højere enhed hver dag året rundt. NU historie og selvom kun 20 år siden, er de fleste vel efterhånden enten pensionerede eller godt på vej. Så nu ved du hvad der sker lokomotivmæssigt i filmen. Prøv at se den igen med dette i tankerne.
Tak for fortællingen.
Min mormor og morfar boede nabo til Godthåbsvej station, så jeg har ofte på mine ferier derovre beundret de lange Danlink godstog når de passerede stationen, næsten altid med en MZ4 eller 2 MY/MX'ere i front.
Nu når vi er ved godstog - og jernbanedrift i al almindelighed, så fik jeg heldigvis et fantastisk indblik i hvordan det fungerede inden det hele 'gik af lave' med udgangspunkt på Vejen Station. Der var der stadig i slut 80erne mange personer beskæftiget med bl.a rangering, rejsegods, billetsalg og endelig hele den sikkerhedsmæssige side med kommandopost og signalpost. Idag sidder der en enkelt person tilbage for at passe billetsalget.
/Henrik
af Ekaeli007, 4/1 2012, 23:01 (4709 dage siden) @ Henrik Hansen
Når du nævner Godthåbsvej station erindrer jeg at jeg på et tidspunkt flere år faktisk havde Fuglebakken station som afgangs og ankomst station til og fra arbejde og jeg var mange gange imponeret over hvor tæt togfølge der kunne være , så var der et S tog man kom med og lige når den var på vej mod Nørrebro så var der grønt igen og så kom en Danlink slæver så tæt på at det var ligesom en sporhund der snusede efter færten fra det forankørende tog.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Thomas Hauerslev , 10/1 2012, 06:58 (4704 dage siden) @ Steff
Steff,
kan jeg kontakte dig vi ae-mail om din historie?
Thomas
af Steff, 10/1 2012, 08:35 (4703 dage siden) @ Thomas Hauerslev
Go´morn!
Helt sikker på at Tommy vil videresende e-mail!
Fortsat god dag til alle!
Steff
--
Steffen Dresler
af Tommy Nilsson , Ringsted, 10/1 2012, 11:49 (4703 dage siden) @ Steff
Helt sikker på at Tommy vil videresende e-mail!
Hvis du i din profil krydser af i "E-mail adresse kan kontaktes" så kommer der en lille kuvert ud for dit navn, så man kan sende dig en email via en formular uden at din emailadresse er synlig.
Jeg behøver ikke at være posthus.
--
af Steff, 10/1 2012, 12:48 (4703 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy!
Næ, selvfølgelig behøver du ikke at være posthus, helt forståligt.
Men personligt ønsker jeg p.t. IKKE at gøre brug af den funktion, meget dårlige erfaringer med, at alle bare kan skrive og som jeg så skal forholde mig til, positivt eller negativt. DET er livet for kort til synes jeg.
G´day 2U down-under
--
Steffen Dresler
af Jens MO-Møller , 11/1 2012, 00:22 (4703 dage siden) @ Steff
God aften Steffen!
Nu er det vel også sådan, at man jo heldigvis selv kan vælge og vrage mellem hvem man har lyst til at svare og selvfølgelig også hvem man absolut ikke gider konversere med; alt er op til een selv! Jeg synes selv, at det er en god ide med den lille kuvert øverst i billedet - den er uden tvivl medvirkende til, at denne side ikke bliver fuldstændig overrendt af personlige henvendelser og detaljespørgsmål, som måske bedre kan diskuteres på ens private mail.
Venlig hilsen, men ikke FORTSAT god aften, for jeg ved jo ikke, hvordan din aften er forløbet!!
Jens Møller
af Thomas Hauerslev , 8/1 2012, 08:25 (4705 dage siden) @ Henrik Hansen
Det er undertegnede, der har lagt filmene på YouTube. De er en del af et større projekt med at beskrive historien om DanLink. Historien har være undervejs i nogle måneder og kommer til at indkludere førstehåndsberetninger fra de nøglepersoner, der havde ansvaret for driften af DanLink, Dette inkluderer Godsdirektøren på det tidspunkt, og ledelse og medarbejerede i DanLink-Info på Kalvebod brygge.
Jeg vil meget gerne høre fra gamle kollegaer og DSB medarbejdere på Kk/Ler og i Rf, der har håndteret DanLink togene på færgerne og stationerne, og ikke mindst lokomotivførerne, der kørte togene. DanLink historierne skal blot beskrive en normal arbejdsdag, hvordan det var at arbejde som stationsbetjent med de store tog i al slags vejr, eller arbejdet som lokomotivfører i den tid. Hvad gik arbejdet ud på, arbejdstider, kollegaer, problemer med oprangering, udsatte vogne, tørkørsler, nedbrud, forspand osv. Alt hvad I måtte finde relevant at beskrive.
Hvis nogen er interesseret i at bidrage med beskrivelser (og gerne billeder af personalet på arbejde) fra derers hverdag dengang, vil jeg inkludere disse historier i den samlede beretning.
Tekst og billeder kan sendes til: mr_in70mm@hotmail.com
Når historien er færdig inden længe, skal jeg nok lække et link på disse fine sider.
Selv var jeg ansat i DanLink-Info i årene 1991 - 1996, og sad som Godsleder i Driftcentralen og sikrede underetning til kunderne hvis vognene blev forsinket.
Thomas Hauerslev, Otktl (forhenværende)
Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.
Læs mere