Hist hvor sporet slår en bugt (Billedegætterier)
Kære Carsten
Godt nytår. Jeg kan se, at jeg mangler lige præcis denne lille-bitte delstrækning af Aalborg havnebane i mit arkiv. Må jeg uploade dine to billeder på www.havnebaner.dk og - i givet fald - har du en dato for billedernes optagelse? (Det ligner noget tidligt forår).
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Hej Thomas
Godt nytår til dig også.
Endnu en gang tak for din hjælp i denne tråd - jeg hjælper naturligvis også gerne dig.
Så brug du gerne billederne på www.havnebaner.dk.
Når jeg igen kommer forbi (når "skoleåret" starter igen på AAU) kan jeg evt. tage billeder af hvad der ellers måtte være tilbage af "glemte" skinnestrenge på Aalborg Havn.
Der ligger faktisk stadig en del spor hist og her, så jeg kan medbringe min cykel og tage på en havnesafari, når der igen bliver "foto-vejr".
Desuden har jeg også nutidige billeder fra Havnebanen her i Frashawn på "lager".
Desuden, hvad angår Frederikshavn Havnebane, bør du din hjemmeside måske skelne mellem:
- den afgrening, der nu om dage fører hen til Trafikhavnen (hvorfra du har et billede af Havnestationen), og som har sin egen overkørsel over Kragholmen
- den afgrening, som nu om dage fører hen til Silokaj, og som har sin egen overkørsel over Kragholmen, men hvor sporene på kajen nu er asfalteret over
- den afgrening, som nu om dage fører hen til Stena Scanrail og her afgrener i retning af Orskov/Oliepieren, og som har sin egen overkørsel over Kragholmen
- den gamle Havnebane, som førte fra Frederikshavn Gamle Station, ned til den gamle Havnestation, hvor der var afgreninger til slagteriet på havnen, og til Havnepladsen, som førte videre over til Silokaj og kulkajen
Hvad angår afgreningen mod Silokaj og kulkajen på Frederikshavn gamle Havnebane er der gode billeder herfra på Lokalhistorisk Arkiv på Bangsbo Museum her i Frashawn.
Næste gang, jeg er derude, kan jeg evt. gøre arkivaren - som også er interesseret i jernbaner - opmærksom på din flotte hjemmeside, og spørge om billedmateriale til den.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen