Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

60'er billeder fra Nyborg. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/12 2011, 21:23 (4718 dage siden)

Tidligere på dagen så jeg en tilsvarende overskrift (80'er billeder fra Nyborg ....)
Jeg læste teksten, og kom til at tænke på nogle fotos, jeg engang tog på vej ind mod Nyborg Færgehavn. De har måske ikke noget med motorlokomotiver at gøre, men jeg tænkte, at de kunne måske udfylde pladsen, indtil de rigtige fotos begyndte at "vælte ind".

Da jeg havde scannet og var klar, fremgik det imidlertid med al ønskelig tydelighed, at den påtænkte tråd vist ikke var stedet for mine fotos. På den anden side - nu var der gået en time eller mere med at finde negativer frem, scanne, beskære m.v. så nu skulle de da så også bruges:

[image]
Nyborg forude . . .

[image]

[image]

[image]

[image]
. . . og ovre om bagbord ligger dampfærgen "CHRISTIAN IX".
15. februar 1964.

Når en af de første tekster i dagens anden, tilsvarende 80´er-tråd, er læst, synes jeg som skrevet tidligere, at jeg igen må slå et slag for: Er der da ikke en eller anden, der kunne påtage sig at samle alle fotografierne i den første/ældste tråd på en hjemmeside med større langtidsholdbarhed en disse Forum-tråde.

Ingen tvivl om, at Forum er et fantastisk sted, at "mødes" og finde frem til de gamle fotos, men herefter mangler der ofte et nemmere sted at genfinde dem.

Dette er ikke første gang, der -mere eller mindre parallelt- er spurgt på de samme fotos (jeg medgiver, at den "gamle tråd" måske blev noget "afsporet" på vejen), men det sker ofte, at de også går i glemmebogen.

Altså: Et nytårsønske: At en eller anden, aftaler med de øvrige indsendere om at samle alle fotos, men også gerne de medsendte relevante tekster, på en hj.side.

(Nogen kunne måske finde på at spørge: "Hvorfor gør Du det ikke selv" ??? -- Mon ikke jeg allerede har nok ??? Var det ikke på tide, at en anden / andre kastede sig over en "Fællesside" eller to ??? Jernbanemuseet vil jo tydeligvis ikke -- derfra svarer museumslederen end ikke på officielt fremsendte henvendelser.)

Godt nytår:

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

(...kom og se, -på evp) ;-)

60'er billeder fra Nyborg.

af ivar, 30/12 2011, 23:48 (4718 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Nu har jeg set dit "klynk" adskillige gange *S*, og kender også dit forbehold overfor DJK.

Kan man da så for pokker ikke stifte et jerbanehistorisk selskab, hvis formål er at hoste de mange forskellige sider, der efterhånden findes og sikre dem for eftertiden - sådan bare til en start. Jeg skal såmænd gerne give mit bidrag både økonomisk og tidsmæssigt, selvfølgelig med det forbehold, at ingen er forpligtet ud over deres evne.

- blot et skørt indfald her sent lillenytårsaften.

med venlig hilsen
-ivar

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 01:04 (4718 dage siden) @ ivar

Hej Ivar.

Tak for dit indlæg.

Ja, --jeg har været bekymret for den slags i "privat" regi - "Ingen kender dagen" længere end til næste generalforsamling :-( , men i erkendelse af, at Jernbanemuseet tilsyneladende ikke har den slags interesser, har jeg forlængst forligt mig med tanken:

Måske var det noget for DJK ???

Hvis man i DJK kan finde de fornødne medlemmer, der kan "køre" det. Ret beset er der jo den fordel, --det er kun scanninger vi taler om i denne forbindelse - ikke originalerne - de kan stadig ligge hos de oprindelige fotografer/donorer.

Alt kan formentlig klares "hjemmefra", hos de enkelte medhjælpere, --det er jo/vel kun fotos og tekst, der skal lægges ind på en enormt stor hj.side, hvor kun de relevante personer har adgang til redaktionssiderne, medens alle andre naturligvis har sædvanlig adgang til at kikke med.

Det var måske en tanke, der var værd at overveje. Hvad siger DJK ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Jens MO-Møller @, 31/12 2011, 02:27 (4717 dage siden) @ ivar

Kære Ivar og EVP!

Jeg vil da hjertens gerne bidrage økonomisk og det er der sikkert også mange af brugerne her på forumsiden, som også gerne vil. Det vigtigste er, at billederne mm. bliver bevaret for eftertiden og vi nærmer os den 11. time!

Venlig hilsen

Jens Møller

Samling af forumbilleder på et website

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 31/12 2011, 04:57 (4717 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Altså: Et nytårsønske: At en eller anden, aftaler med de øvrige indsendere om at samle alle fotos, men også gerne de medsendte relevante tekster, på en hj.side.

Jeg kan godt stille Jernbanen.dk til rådighed for opbevaring af forumfotos på en mere hensigtsmæssig måde end nu. Det kræver tre ting:

1. Accept fra de pågældende fotoindsendere.
2. Indsamling af omkring 250,- kr. årligt til opgradering af webhotel.
3. En person, der melder sig til at finde og redigere billeder samt billedetekster. Billeder og tekster kan derefter sendes til undertegnede, der samler materialet på en html-side. Jeg har allerede Svend Garnæs som billederedaktør men hans primære opgave er at redigere materielbilleder til søndagsopdateringerne.

--
[image]

af Lars, 31/12 2011, 10:57 (4717 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg kan godt stille Jernbanen.dk til rådighed for opbevaring af forumfotos på en mere hensigtsmæssig måde end nu. Det kræver tre ting:

3. En person, der melder sig til at finde og redigere billeder samt billedetekster. Billeder og tekster kan derefter sendes til undertegnede, der samler materialet på en html-side. Jeg har allerede Svend Garnæs som billederedaktør men hans primære opgave er at redigere materielbilleder til søndagsopdateringerne.

Det vil kræve en fjerde ting, nemlig et overordnet ejerskab, så siderne ikke tilhører en "person" og lever og dør med vedkommende, samt styring, (også faghistorisk), så det ikke afhænger af en persons luner, hvordan materialet forvaltes (ikke ment som kritik af Tommy)

ad 2 Der skal laves et rigtigt og kontrolleret budget, og der skal desværre nok en del flere penge til end blot betaling for webhotellet.

--
mvh
Lars
Esbjerg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 11:25 (4717 dage siden) @ Lars

Det vil kræve en fjerde ting, nemlig et overordnet ejerskab, så siderne ikke tilhører en "person" og lever og dør med vedkommende, samt styring, (også faghistorisk), så det ikke afhænger af en persons luner, hvordan materialet forvaltes (ikke ment som kritik af Tommy)

ad 2 Der skal laves et rigtigt og kontrolleret budget, og der skal desværre nok en del flere penge til end blot betaling for webhotellet.

---------

Ingen tvivl om, at det ikke "bare" er så nemt -jfr. netop afsendte svar til Tommy- men med kendskab til egen hjemmeside og de dermed forbundne udgifter, samt med kendskab til, hvor mange andre tilsvarende private hj.sider, der findes, som også betales af egne midler, kan det vel næppe blive det, der vælter læsset.

Ejerskab ! ! ! Hvis dette er et problem -der er kun tale om scanninger af materiale indsendt til en hjemmeside hvis forhold/betingelser er bekendt ved indsendelsen- så er det vel netop derfor, at det burde være i Jernbanemuseets regi.

Når Jernbanemuseet så end ikke svarer på henvendelser. De kunne da evt. bare svare "Nej", så vidste man, hvad man havde at rette sig efter, og kunne gå videre til næstbedste løsning.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Lars, 31/12 2011, 11:47 (4717 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ejerskab ! ! ! Hvis dette er et problem -der er kun tale om scanninger af materiale indsendt til en hjemmeside hvis forhold/betingelser er bekendt ved indsendelsen- så er det vel netop derfor, at det burde være i Jernbanemuseets regi.

Med ejerskab mener jeg ikke til materialet, men "stedet".

Hvis det bare skal være en samling af så mange (kopier af) billeder som muligt, er det fint med de sider, vi har.

Hvis det skal være et sted, som man kan bruge seriøst, forskning og andet, skal der en anden styring og sytematik til.

Og så duer det ikke, at stedets eksistens afhænger af, om ejeren lever eller dør, bliver formærmet eller mister interessen eller andet.

Jeg er helt enig i, at Jernbanemuseet burde være stedet, og jeg skal gerne spørge derovre, hvordan man ser på det, men måske sidder Steff tættere på museets folk og kan sondere.

Museets problem er nok at det kræver penge og mandskab, hvis en sådan samling skal leve op til en museumsstandard, gøres tilgængelig og opdateres løbende, og de penge er der nok desværre næppe lige for tiden.

--
mvh
Lars
Esbjerg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 12:13 (4717 dage siden) @ Lars

Hej igen.

Sidste del af dit svar kan vi ikke blive uenige om.

Økonomisk tror jeg bestemt ikke, at det er noget der kunne vælte Jernbanemuseets budget, arbejdskraften skal/skulle være frivillig og ulønnet.

Museet er allerede forlængst forespurgt helt officielt, men hvad hjælper det, når der ikke svares på henvendelser. Der er kvitteret for modtagelsen, --og så er alt gået i stå.

Hvis man i det mindste svarede "Nej", så vidste vi, hvad vi havde at rette os efter. Man kunne måske endda bruge et par minutter på også at begrunde afslaget ! ! !

Hvis man evt. overvejede, kunne man da i det mindste meddele det, --det var måske allerede et skridt på vejen, men . . .

Der sker bare ingen ting. Total tavshed ! ! !

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af UTJ, 31/12 2011, 13:13 (4717 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af UTJ, 31/12 2011, 13:24

Hej igen.

Sidste del af dit svar kan vi ikke blive uenige om.

Økonomisk tror jeg bestemt ikke, at det er noget der kunne vælte Jernbanemuseets budget, arbejdskraften skal/skulle være frivillig og ulønnet.

Museet er allerede forlængst forespurgt helt officielt, men hvad hjælper det, når der ikke svares på henvendelser. Der er kvitteret for modtagelsen, --og så er alt gået i stå.

Hvis man i det mindste svarede "Nej", så vidste vi, hvad vi havde at rette os efter. Man kunne måske endda bruge et par minutter på også at begrunde afslaget ! ! !

Hvis man evt. overvejede, kunne man da i det mindste meddele det, --det var måske allerede et skridt på vejen, men . . .

Der sker bare ingen ting. Total tavshed ! ! !

Lad nu være med at være så arrig ;-)

Hvis man hele tiden lufter sin utilfredshed offentligt med en institution kan man altså ikke forvente at den vil samarbejde med en.

Der er mange problemer med at en offentlig institution laver en billedbase som frivillige administrerer. Hvem sikrer at ophavsretten er ok? - det vil ligegyldigt hvad, være museet der hæfter for alt det bøvl, som et enkelt fejlplaceret billede kan give. Hvad hvis en af de frivillige bliver sur? - og sletter det hele?

Jeg tror at man skal arbejde med et oplæg som tager alle mulige forhold i betragtning, herunder hvilken platform man tænker sig brugt og hvorden den vil være fremadkompatibel - det er folk med arkiverfaring vi har med at gøre her, udover at være faghistorikere. Et museum er altså til for alle, ikke kun for jernbaneinteresserede.

Men selv tror jeg at den bedste løsning er at lave noget privat - og så løbende tilbyde Jernbanemuseet en kopi, der så er den varige del af databasen, såfremt de private giver op, dør eller går hvert til sit. Dermed vil ejerskabet i sidste ende ligge hos en (formentlig) permanent institution uden at der bliver pålagt dem administrative forpligtelser - det sidste er nemlig et mareridt for offentlige institutioner (eller semi-offentlige som Jernbanemuseet er, da det jo er en del af den selvstændige offentlige virksomhed DSB, som i sig selv er en meget pudsig indretning).

Så frem med den positive tilgang til emnet, det betaler sig i længden, især hvis der er forhold man ønsker ændret. Og husk at negative ytringer og direkte modarbejdelse af Jernbanemuseets virke, praksis og habitus er permanente i et offentligt forum, som kan og vil blive læst af de medarbejdere man angriber.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 13:31 (4717 dage siden) @ UTJ

Hvis man hele tiden lufter sin utilfredshed offentligt med en institution kan man altså ikke forvente at den vil samarbejde med en.

Der er mange problemer med at en offentlig institution laver en billedbase som frivillige administrerer. Hvem sikrer at ophavsretten er ok? - det vil ligegyldigt hvad, være museet der hæfter for alt det bøvl, som et enkelt fejlplaceret billede kan give. Hvad hvis en af de frivillige bliver sur? - og sletter det hele?

Jeg tror at man skal arbejde med et oplæg som tager alle mulige forhold i betragtning, herunder hvilken platform man tænker sig brugt og hvorden den vil være fremadkompatibel - det er folk med arkiverfaring vi har med at gøre her, udover at være faghistorikere. Et museum er altså til for alle, ikke kun for jernbaneinteresserede.

Men selv tror jeg at den bedste løsning er at lave noget privat - og så løbende tilbyde Jernbanemuseet en kopi, der så er den varige del af databasen, såfremt de private giver op, dør eller går hver til sit. Dermed vil ejerskabet i sidste ende ligge hos en (formentlig) permanent institution uden at der bliver pålagt dem administrative forpligtelser - det sidste er nemlig et mareridt for offentlige institutioner (eller semi-offentlige som Jernbanemuseet er, da det jo er en del af den selvstændige offentlige virksomhed DSB, som i sig selv er en meget pudsig indretning).

Så frem med den positive tilgang til emnet, det betaler sig i længden, især hvis der er forhold man ønsker ændret. Og husk at negative ytringer og direkte modarbejdelse af Jernbanemuseets virke, praksis og habitus er permanente i et offentligt forum, som kan vil blive læst af de medarbejdere man angriber.

---------

Hej Ulrik.

Tak for dit svar, som vi ikke kan blive ret uenige om, --dog vil jeg tillade mig at spørge, hvorfor det kun er mig, der skal være positiv !

Jeg kan da sagtens se mange af de problemer, Du fremfører, men de fleste har jeg jo allerede selv påpeget, både her på Forum, men også i henvendelserne til museet.

Du har sikkert helt ret i, at de har mange ting at overveje / tage hensyn til, men det kan de jo så bare svare. - Et kort: "Nej" eller "Vi overvejer", men der "svares" alene med "larmende tavshed".

Privat regi, for/imod, har jeg allerede skrevet meget om, så det må være kendt, men det bliver vel også løsningen. Alt tyder da på det.

Godt nytår - med eller uden hjemmeside i Jernbanemuseums-regi.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

af UTJ, 31/12 2011, 13:59 (4717 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for dit svar, som vi ikke kan blive ret uenige om, --dog vil jeg tillade mig at spørge, hvorfor det kun er mig, der skal være positiv !

I lige måde - altså godt nyt år.

Man er tvunget til at være positiv - uanset modtageren, hvis man vil opnå noget. Det kan være svært at holde masken. Det ved jeg fra mange sammenhænge, men er altså vejen frem. Det handler jo om salgsarbejde - læs overbevisning. Tilmed noget der kan tage tid, meget tid. Og man har først nået målet, når modtageren taler om det, som var det en idé modtageren selv havde opfundet. Også selv om afsenderen ikke bliver krediteret. Surt, men det er min ringe erfaring i alle livets kringkelkroge ;-) .

Endnu engang:

Godt nyt år!
U

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 14:32 (4717 dage siden) @ UTJ

I lige måde - altså godt nyt år.

Man er tvunget til at være positiv - uanset modtageren, hvis man vil opnå noget. Det kan være svært at holde masken. Det ved jeg fra mange sammenhænge, men er altså vejen frem. Det handler jo om salgsarbejde - læs overbevisning. Tilmed noget der kan tage tid, meget tid. Og man har først nået målet, når modtageren taler om det, som var det en idé modtageren selv havde opfundet. Også selv om afsenderen ikke bliver krediteret. Surt, men det er min ringe erfaring i alle livets kringkelkroge ;-) .

Endnu engang:

Godt nyt år!
U

Hej UTJ.

Vi bliver mere og mere enige, --bliver vi ved, er -vi to- enige inden aften :-)

At ting tager tid, ved jeg. Det er 18 år siden, jeg første gang skrev til Jernbanemuseet (fodpost -e.mail var ikke opfundet eller kendt af mig) om et ret lignende tilfælde. Tre breve blev det til, til museet og til Jernbanemuseets Venner, men ingen af parterne ulejligede sig -heller ikke dengang- med at svare.

Naturligvis var det de første breve positive henvendelser, men -indrømmet- den sidste var negativ. Det var en udmeldelse.

Nu 17-18 år senere kan jeg konstatere, at på dette punkt har intet ændret sig.

(At Jernbanemuseet / dets leder har gjort UTROLIG meget andet godt / flot arbejde, i årenes løb, skal der ikke herske mindste tvivl om - så meget mere ærgerligt, at dette punkt -i det mindste for mit vedkommende- skal kaste skygger over resultaterne.)

Hvis idéen nu var taget alvorligt allerede fra begyndelsen, kunne det sikket være gjort så fikst, så det næsten eller måske endda helt lignede en egen idé, --nu er der skrevet så meget om det, at det bliver noget sværere.

I øvrigt er det jo ikke bare for at gøre mig en glæde, at hjemmesiden burde oprettes, det er da først og fremmest for alle brugerne, jernbanefolk, -entusiaster eller bare -interesserede.

Set med mine -efterhånden svagere øjne- er det nu / i disse år, der skal tages initiativer. Tænk på alle de entusiaster, der var med i de glade tressere (nogle vil mene de triste tressere). Se på deres alder. Det er nu, de skriver testamenter -hvis det ikke allerede er for sent. Det er nu, arvingerne rydder op i skrivebordsskufferne og stiller det for dem uinteressante ud til små- og storskrald.

NEJ, -- Museet skal ikke gøre mig en tjeneste.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

(Indtil videre må jeg desværre gentage: "...Kom og se, på evp" og alle de andre private hjemmesider, --der godt kan finde ud af det ! ! ! )

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 11:12 (4717 dage siden) @ Tommy Nilsson

---------------

Hej Tommy.

Tak for dit tilbud om den samlende hjemmeside.

Mit ønske kommer jo ikke som en overraskelse for dig. (Til øvrige læsere´s orientering skal det vel lige oplyses, at vi er klubkammerater i Mjk-H0, Albertslund, og dér har talt om "mit hjemmesideproblem" tidligere - ikke med dig som webmaster, men i al almindelighed.

Med interesse har jeg set og læst dit forslag, som jeg kan se på med stor velvilje. Egentlig er det vel næsten den naturligste løsning, eller i det mindste den aller letteste at etablere.

Rent faktisk behøves der vel ikke engang særlige tilladelser. Det er fint med sådanne, men de ligger vel, strengt taget, allerede i indsendelsen til Forum. Ret beset tager man vel i denne situation -og billedlig talt- blot alle billederne, "smider dem op i luften", og lader dem lande i nye, mere relevante grupper, hvor det er nemmere at finde dem igen. Egentlig er det vel næsten bare en anden form for søgefunktion, og/men stadig i dit regi !!!???

Problemet med de kr. 250,- (den årlige betaling for webhotel) må vel være næsten så lille et problem, at det kan der ses bort fra. Alene udgiften til indsamling af dem, må overstige beløbet, der skal indsamles. Det kan forhåbentlig klares "i mindelighed" et par donorer imellem eller måske endda af kun een.

Hvem der skal klare det daglige arbejde ??? Alene det, at Du selv kan klare www.jernbanen.dk fra et sted på den anden side af jordkloden viser, at også en sådan hjemmeside må kunne klares som en "ren hjemmeopgave", og med næsten 6 mill. indbyggere i landet, skulle det vel være muligt at finde et par interesserede, der kunne klare opgaven i fællesskab.

Alligevel -det må jeg erkende- finder jeg kun løsningen som den trediebedste i forhold til de to andre løsninger, der har været "kastet på bordet".

----

Når jeg hele tiden er gået efter Jernbanemuseums-regi, er det dels fordi jeg regnede dette regi for det sikreste i det lange løb, "rimelig uafhængigt" af pludselige ændringer i økonomiske forhold (og der er jo endda ikke tale om store beløb - kr 250,- til en hjemmeside og frivillig ulønnet arbejdskraft som ovenfor skitseret), samt pludselige ændrede interesser eller sygdom/dødsfald.

Hertil kommer ønsket om adgang til Jernbanemuseets formentlig enorme beholdning af fotos/tegninger, idet jeg jo hele tiden har ønsket, at de til hjemmesiden indsendte fotos(tegninger) skulle suppleres med museets allerede erhvervede, i et eller andet muligt omfang.

Derfor har jeg hele tiden anset dette, som værende langt det bedste, men når museet nu ikke svarer på henvendelser, --ja så må det jo desværre anses for udelukket.

Det for mig at se næstbedste må vel så evt. være i DJK-regi. Forhold omkring udgifter og frivillig medarbejderstab er vel det samme, og da alt til en hjemmeside kun behøver at være scanninger (alle originaler kan stadig forblive ejerens), er der ikke den store fare, selv hvis en generalforsamling skulle finde på ændringer/nedlæggelse. Det er ærgerligt, men der er ikke sket nogen ubodelig skade.

Også i DJK-regi må der kunne skabes gode muligheder for adgang til denne forenings arkiver af ældre fotos/tegninger.

Sådan er de muligheder jeg umiddelbart ser for mig. Der er dog også andre større foreninger/klubber, der også kunne komme på tale. Ingen nævnt -ingen glemt.

Ingen tvivl om, at kommer andre forhold, der skal tages stilling til end de ovennævnte, herunder vel f. eks. en engangsomkostning til hj.sidens etablering, men kan den slags løses af mange enkeltpersoner i privat regi, må det være "småting" i et større regi.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/1 2012, 12:28 (4716 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik (og andre)
Du spurgte om ikke det var en idé at samle billederne og billedeteksterne fra Jernbanen.dk´s forum på en hjemmeside. Til dette opstillede jeg en 3-punktsplan.
Nu taler du om Jernbanemuseet og scanning af billeder, hvilket er et langt større (og dyrere) projekt end "blot" at fiske allerede uploadede billeder ud af forummet.
Jeg arbejder videre på projektet vedr. billederne i forummet og så er andre velkomne til at arbejde videre på den store forkromede løsning med en fælles dansk jernbanebillededatabase.

--
[image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/1 2012, 13:04 (4716 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Erik (og andre)
Du spurgte om ikke det var en idé at samle billederne og billedeteksterne fra Jernbanen.dk´s forum på en hjemmeside. Til dette opstillede jeg en 3-punktsplan.
Nu taler du om Jernbanemuseet og scanning af billeder, hvilket er et langt større (og dyrere) projekt end "blot" at fiske allerede uploadede billeder ud af forummet.
Jeg arbejder videre på projektet vedr. billederne i forummet og så er andre velkomne til at arbejde videre på den store forkromede løsning med en fælles dansk jernbanebillededatabase.

-----------------

Hej Tommy.

Godt nytår.

Det kan jeg da kun hilse velkommen - Jernbanemuseet virker som "en død sild" på dette punkt. Ethvert "ini´tiv" i den retning, er da bedre end intet.

Så sent som i dag, ser vi på Forum en herlig serie på 13 fotos fra / omkring Helsingør, og som i løbet af en dag eller to, vil være kørt nedenud af skærmbilledet.

Herligt, hvis de kan blive fastholdt på en lettere tilgængelig måde. Det kan jeg -som nævnt- kun byde velkommen, og håber på god vind fremover.

(At jeg så måske ikke lige kan se de store udgifter for mig -i det ellers ønskede projekt- er en anden sag. Det kunne have været godt med en mulig adgang til Jernbanemuseets samlinger, men når interessen og viljen ikke er tilstede, så . . .)

Det lyder spændende - lad os se, hvad Du kan klare fra den anden side af jordkloden. Der er nok at tage fat på. Skriv -direkte- hvis Du har behov for min deltagelse i dele af projektet.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Samling af forumbilleder på et website - Wikimedia Commons?

af nillerdk, 1/1 2012, 14:40 (4716 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der findes et projekt, som efter min mening er fremragende egnet til at opbevare, beskrive, kategorisere og tilgaengeliggoere jernbanebilleder. Det er Wikimedia Commons paa http://commons.wikimedia.org.

Der tilbydes praktisk ubegraenset kapacitet til billeder, der har almen interesse. Billederne skal udgives under en saakaldt fri licens (f.eks. en af Creative Commons-licenserne), hvilket medfoerer at enhver kan genbruge billedet i ethvert sammenhaeng (ogsaa kommercielt), saalaenge at genbrugen sker med tydelig angivelse af forfatter og licens. Det er fordelagtigt, da billederne for evigt forbliver tilgaengelige for alle MEN kun ved angivelse af fotografen og licensen.

Efter upload er det muligt at arbejde paa billedbeskrivelse og kategorisering. Det er ogsaa muligt at markere bestemte dele af billeder med kommentarer og links. Se f.eks. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WEF_on_the_Middle_East_Arab_and_foreign_Minister...

Desuden kan billederne bruges direkte i Wikipedia-artikler uden yderligere upload og uden yderligere tilladelse.

Her er et enkelt jernbanerelateret "album":
http://commons.wikimedia.org/wiki/Danske_Statsbaner

Man kan klikke paa de enkelte billeder, der hver har en beskrivelse, forfatter, licensangivelse og et antal kategorier. Enhver kan aendre disse felter senere. Det virker for det meste rigtig godt.

Her er f.eks. kategorien med MY-lokomotiver:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:DSB_MY

Commons findes ogsaa med danske tekster (vaelg sprog til venstre). Jeg vil meget gerne vaere behjaelpelig, hvis en af jer jernbanefotografer har lyst til at proeve Commons.

Desuden kan alle normale billeder fra Danmark fra foer 1970 uploades af andre end fotografen UDEN TILLADELSE med mindre det er deciderede kunstvaerker. Det hoerer til god tone at angive fotografen, hvis dennes navn er kendt. De naermere bestemmelser staar i Lov om Ophavsret (§70,§91).

mvh

af nillerdk, 1/1 2012, 14:44 (4716 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Ville du have noget imod, at jeg uploader dine billeder fra Nyborg til Wikimedia Commons med angivelse af dit navn som fotograf? (Se mit andet indlaeg)
I dette tilfaelde er en formel tilladelse efter min overbevisning ikke noedvendig, da billederne er fra foer 1970.
Mvh

af Svend, 1/1 2012, 15:15 (4716 dage siden) @ nillerdk

Spørgsmålet er, om det er det rigtige sted at placere en total samling af danske jernbanebilleder. Man har jo ikke kontrol med noget som helst, herunder om der en dag bliver slettet eller om der lægges falske eller forkerte billeder/tekster ind.

Der er korrekt at man bare kan bruge løs af andres billeder taget før 1970, men jeg vil anbefale - også for vores andres skyld - at man ikke gør det, da risikoen er, at der ikke længere lægges billeder ind på disse åbne sider, men i stedet på mere lukkede sider, hvor der først skal gives adgang.

--
Svend

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/1 2012, 16:52 (4716 dage siden) @ Svend

(...)

Der er korrekt at man bare kan bruge løs af andres billeder taget før 1970, men jeg vil anbefale - også for vores andres skyld - at man ikke gør det, da risikoen er, at der ikke længere lægges billeder ind på disse åbne sider, men i stedet på mere lukkede sider, hvor der først skal gives adgang.

-----------

Her rammer Svend nemlig lige "hovedet på sømmet". Jura er rar at have i ryggen, hvis det skulle komme så vidt, men det er langt nemmere med respekt for andres arbejde/produkter.

I almindelighed synes jeg ikke der for tiden er store problemer på området. Jeg får mange forespørgsler på "lån" af især fotos, og der er vist ikke mange, der er gået forgæves. Kun i nogle få tilfælde, hvor man "tog hele armen", har jeg slået bremsen i (her taler vi alene ikke-kommercielt brug).

Det er allerede flere år siden, jeg fik stukket "den med de før 1970" ud, men det gør for mig ikke den store forskel. Bliver der konstateret vedblivende "misbrug" af fotos/tegninger (uanset alder) -efter at det er påpeget- bliver "kassen" nemlig bare smækket i. Så kommer der bare ikke flere fotos, og det gælder helt givet for manges vedkommende - jeg kunne godt have en fornemmelse af, at det bl. a. er netop derfor, at mange "gamle" fotografer ikke lægger deres ting ud (alt det meste af deres, og tit det mest interessante) er jo allerede "faldet for aldersgrænsen", - så er de helt fri for den slags problemer, --- og hvad fik vi så ud af det ! ! !

Nej, jura er fin, --men respekt er bedre.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak