Lidt nostalgi på Kh (Generelt)
F 476 på Kh ca 1960.
Venlig hilsen og godt nytår
Flemming J
F 476 på Kh ca 1960.
Venlig hilsen og godt nytår
Flemming J
Hej Flemming
Det ligner en F-maskine og en Cc vogn?...
Lidt utraditionelt nummer maskinen har på røglammerdøren, hvad skyldes det mon?
Godt nytår
Mvh
Peter
God aften Peter (og Flemming).
F II rangerlokomotivet har ikke fået et nyt nummer individnummer, men det du kan se er dets rangertursnummer.
På de mindre bystationer med kun en eller et par rangerlokomotiver, indgik rangerlokomotiverne ikke i en egentlig tur, men blev anvendt, når der var brug for dem. På de større stationer med megen rangering, var rangerlokomotivernes anvendelse lagt i en egentlig såkaldt ”Rangertur”, der så igen angav hvilken ”Plads” (område) lokomotivet blev anvendt. Det vil sige, at anvendelsen til hvilke opgaver, tidspunkter, hensynet til rangerlokomotivernes udvask, eftersyn, personaleanvendelse mv. var beskrevet, således at den tilrådighed værende trækkraft og personale blev fuldt udnyttet. For at personalet i sporskifte- og senere signalposterne og rangerpersonalet på pladsen kunne kende forskel på de forskellige rangerlokomotiver, var rangerlokomotiverne ofte udstyret med rangerturens/pladsens nummer på et stort enten rundt eller kvadratisk normalt hvidt skilt med sorte tal eller sort skilt med hvide tal.
Håber det gav en forklaring på nummeret på røgkammerdøren.
--
Steffen Dresler
God aften Peter (og Flemming).
F II rangerlokomotivet har ikke fået et nyt nummer individnummer, men det du kan se er dets rangertursnummer.
På de mindre bystationer med kun en eller et par rangerlokomotiver, indgik rangerlokomotiverne ikke i en egentlig tur, men blev anvendt, når der var brug for dem. På de større stationer med megen rangering, var rangerlokomotivernes anvendelse lagt i en egentlig såkaldt ”Rangertur”, der så igen angav hvilken ”Plads” (område) lokomotivet blev anvendt. Det vil sige, at anvendelsen til hvilke opgaver, tidspunkter, hensynet til rangerlokomotivernes udvask, eftersyn, personaleanvendelse mv. var beskrevet, således at den tilrådighed værende trækkraft og personale blev fuldt udnyttet. For at personalet i sporskifte- og senere signalposterne og rangerpersonalet på pladsen kunne kende forskel på de forskellige rangerlokomotiver, var rangerlokomotiverne ofte udstyret med rangerturens/pladsens nummer på et stort enten rundt eller kvadratisk normalt hvidt skilt med sorte tal eller sort skilt med hvide tal.Håber det gav en forklaring på nummeret på røgkammerdøren.
Hvilket også sås på MH og MT
--
Hej Flemming
Det ligner en F-maskine og en Cc vogn?...
CL-vogn!
Godaften Steffen
Tak for udredning
Mvh og godt nytår
Peter H
Uha!
Ja, det er også rigtigt...en CL vogn, der er jo dobbeltdøre på vognen og en hvid "balustre bag manden!
Jeg må se at få pudset kontaktlinserne
Mvh og godt nytår
Peter H
Plejede man forresten ikke at tage slutsignaler af togstamme inden den blev rangeret ud på opstillingssporene.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Tilsvarende maskinnumre havde man også på Gb, se f. eks: http://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen hvor nogle af numerene og deres betydning er beskrevet.
MH 361, "Det gule Palæ", august 1964 -- Man aner lige den runde, hvide plade med maskinnummeret foran på HH´en.
Andre maskinnumre benyttedes dog også på de andre afsnit af GB:
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala
Og sådan så der ud da MY 1101 var ved det gule palæ den 30 marts 2010.
Mvh Johnni Lassen
--
Og hvis man vil opleve MY 1101 "live" køre bl.a. forbi det Gule Palæ, så er der en optagelse her med en rigtig god lyd;
http://www.youtube.com/watch?v=Y0GUPIIH8bc
Mvh
Claus
--
Det er ikke en CC- vogn bag på F-maskinen, men en CL vogn, da den har to ind/ud-gangsdøre!
mvh.
Erik H
--
Erik H
Ser det ikke ud som det var "kongeperronen" perron 1, nuværende spor 1? og var der ikke noget med dengang den ikke blev benyttet normalt?
Ole
Herligt billede med lidt og hvert. Så vidt jeg kan se både CO, CP, spids CM plus noget mere???.
Kan man gætte på 40erne eller 50erne?
hilsen Ole
Herligt billede, man forventer næsten at se Helge Kjærulff Schmidt og Poul Hagen nusse rundt deroppe
Den film var den bedste reklame DSB kunne få, ganske gratis.
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København