OHJ Dp 248 (Generelt)
Mon der er en der ligger inde med et billed af OHJ Dp 248. Den tyske postvogn, der kørte i 80erne. Det skal gerne være et billed midt for vognen, så man kan se litreringen nogenlunde tydeligt. Tak
Mon der er en der ligger inde med et billed af OHJ Dp 248. Den tyske postvogn, der kørte i 80erne. Det skal gerne være et billed midt for vognen, så man kan se litreringen nogenlunde tydeligt. Tak
Tusind tak for billedet. Jeg genkender det fra "Jernbanehistorisk Årbog 2006" Men jeg kunne godt bruge et billed, hvor man ser teksten på vognen lidt tydeligere, da jeg er ved at eftergøre den i model. Såvidt jeg ved var det kun litreringen, der blev ændret på vognen ved ankomsten til OHJ.
- Okay - der fik jeg lige syn for sagen for at der har været postvogns-kørsel til postkontoret inde i Nykøbing Sj. hvornår ophørte denne kørsel?
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
OHJ Dp 248 blev anskaffet i starten af 80erne, og blev anvendt til postbefordring til ca. 1986. Herefter blev Pbh 249, med påbygget læsselift, anvendt til ca. 1989, hvorefter postbefordringen ophørte.
Dp 248 var en stor 26,4 m. vogn, anskaffet fra Deutsche Post, og bl.a. anvendt efter et tovogns lynettetog!!!!!
Ja, postbefordringen overgik til udelukkende at foregå med lastbil fra slutningen af maj 1989.
OHJ Ym 52/Ys 252 + Dp 248 i Holbæk 06.04.1985 (nm).
M.v.h.
Niels
Ja, postbefordringen overgik til udelukkende at foregå med lastbil fra slutningen af maj 1989.
OHJ Ym 52/Ys 252 + Dp 248 i Holbæk 06.04.1985 (nm).
- Ja det billede har jeg set her (eller andetsteds) før, men jeg var ikke klar over at det var postbefordring til postterminalen i Nykøbing, der er jo stadig postterminal på Nykøbing Station, dog så er postbutikken og udsalget flyttet op i Tange SuperBest.
Ym 52 må dælme have haft sit at se til på den tur, specielt fra Asnæs til Grevinge!
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
Her er mit bud på et billede, på OHJ spor ved spor 0 i Holbæk omkring 1983 - 84.
Billedet er beskåret lidt for kun at få postvognen med.
Det ser ud til at de tyske påskrifter bare er malet over, og så er OHJ daværende logo med pilen i O´et sat på.
Hvis du kan bruge det kan jeg sende scanningen, så du evt kan forstørre det.
Mvh Lars
--
uha den motor har garanteret fået tæsk men gad godt sidde i motorvognen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Hvar er så skæbnen for denne postvogn?
Har den haft "et liv" efter OHJ?
Peter
Et billede viser kan jo mange ting, og de fleste ser jo gerne på det som billedet er oprindeligt er blevet bragt for at vise Mens andre straks lægger mærke til andre spændende detaljer
I dette tilfælde var det første der fangede min opmærksomhed sporet til venstre..
Det ser ud som at det ender i ingenting, eller i det mindste ved en skrænt, uden andet end en busk som "stopper". Er der nogen der ved noget nærmere om det?
--
Toget med Y-tog og postvognen afgår fra Holbæk spor 0.
De 2 andre spor blev brugt af OHJ til opstillingsspor.
I et svar har jeg vist mit billede af postvognen. Den holder netop i det spor du spørger til.
Sporet ender ved skråningen ned mod Valdemar Sejersvej, som er ført under baneterrænnet i en moderne betonviadukt.
Jeg kan ikke huske tidspunktet for opførelsen af viadukten.
mvh
Lars
--
Jeg kan ikke huske tidspunktet for opførelsen af viadukten.
"1972" står der på broen: http://maps.google.dk/maps?q=Jernbaneplads,+Holb%C3%A6k&hl=da&ie=UTF8&ll=55... .
Den omtalte skråning er t.h. i billedet.
M.v.h.
Niels
Jævnfør O.C.M. Plum overgår vognen i 1986 til HTJ som HTJ 25. Hvad det derefter sker vides ikke. Et foto fra 1986 findes i bogen om HTJ side 161.
Jævnfør O.C.M. Plum overgår vognen i 1986 til HTJ som HTJ 25. Hvad det derefter sker vides ikke.
Ved hjulafdrjningshallen på Bussesvej har der stået (står?) en grøn tysker - Kunne der være en sammenhæng? Er dog lidt usikker for der var noget med at den blev brugt til tyske ingienører i forbindelse med leveringen af...ME? Sååå... Må vist i arkivet
Jævnfør O.C.M. Plum overgår vognen i 1986 til HTJ som HTJ 25. Hvad det derefter sker vides ikke. Et foto fra 1986 findes i bogen om HTJ side 161.
Ifølge oversigten her på Jernbanen.dk blev HTJ Tjenestevogn 25 udrangeret i 1991 - men der står ikke noget om dens videre skæbne.
Ved hjulafdrjningshallen på Bussesvej har der stået (står?) en grøn tysker - Kunne der være en sammenhæng? Er dog lidt usikker for der var noget med at den blev brugt til tyske ingienører i forbindelse med leveringen af...ME? Sååå... Må vist i arkivet
Kronologien er sådan set god nok - ME blev (med nogen forsinkelse) leveret i 1981, og ifølge oversigten her på Jernbanen.dk købte OHJ vognen i 1982. Men om det er samme vogn vides ikke.
Nogen bud på dét ?.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Jævnfør O.C.M. Plum overgår vognen i 1986 til HTJ som HTJ 25. Hvad det derefter sker vides ikke. Et foto fra 1986 findes i bogen om HTJ side 161.
Ifølge oversigten her på Jernbanen.dk blev HTJ Tjenestevogn 25 udrangeret i 1991 - men der står ikke noget om dens videre skæbne.
Ved hjulafdrjningshallen på Bussesvej har der stået (står?) en grøn tysker - Kunne der være en sammenhæng? Er dog lidt usikker for der var noget med at den blev brugt til tyske ingienører i forbindelse med leveringen af...ME? Sååå... Må vist i arkivet
Kronologien er sådan set god nok - ME blev (med nogen forsinkelse) leveret i 1981, og ifølge oversigten her på Jernbanen.dk købte OHJ vognen i 1982. Men om det er samme vogn vides ikke.
Nogen bud på dét ?.
OHJ købte DP 248 i forbindelse med DSB's store indkøb, men det er ikke ME-vognen. Jeg er næsten fuldstændig sikker på at OHJ's vogn blev ophugget i forbindelse med afviklingen af de tidligere liggevogne i begyndelsen af 1990'erne.
OHJ købte DP 248 i forbindelse med DSB's store indkøb, men det er ikke ME-vognen. Jeg er næsten fuldstændig sikker på at OHJ's vogn blev ophugget i forbindelse med afviklingen af de tidligere liggevogne i begyndelsen af 1990'erne.
Det stemmer også med, hvad jeg husker. "ME-vognen" var *denne* .
M.v.h.
Niels
Tak for de fine svar
Men jeg undre mig stadig lidt over, at der ikke er anden stopklods end de små på selve skinnerne, og så lige inden en skrænt ned til en trafikkeret vej.
Har man aldrig været bange for at nogle skulle lave en Hvidovrevej her, eller er det et meget lidt benyttet spor vi her har kig på?
--
- Det spor der ender i en åben skrænt ned mod Valdemar Sejrsvej har jeg næsten aldrig set anvendt og i dag bliver Spor 0 i øvrigt også meget sjældent brugt pga. signaleringen i Holbæk (endnu) ikke er reetableret efter at signalrelæhytten nedbrændte for 3+ år siden.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
uha den motor har garanteret fået tæsk men gad godt sidde i motorvognen.
- Ja og nu var Sæt 52 et af de allerførste som OHJ fik leveret. så allerede da dette billede er taget havde Ym 52 en del Km i hjulene allerede.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
- Det spor der ender i en åben skrænt ned mod Valdemar Sejrsvej har jeg næsten aldrig set anvendt
OHJ Dp 248 i Holbæk, 18.04.1984 (nm).
Bagved stod en ex Apfelpfeilvogn, og uden for billedet bl.a. 2 Bhs.
M.v.h.
Niels