mdt gb (Generelt)
et billed fra da der var spændene ting at se
af RJK, 27/12 2011, 23:21 (4717 dage siden)
et billed fra da der var spændene ting at se
af Svend, 28/12 2011, 01:18 (4717 dage siden) @ RJK
... og man kunne gå ind direkte fra offentlig vej uden forhindringer (og blev vel sjældent bremset i at tage billeder?).
--
Svend
af Ekaeli007, 28/12 2011, 05:20 (4717 dage siden) @ Svend
Jeg kan da huske som 12 årig at man kom forbi og stod og kiggede ind så var der gerne en remisearbejder eller håndværker der råbte, kom du bare ind og kig på sagerne.
Men det var jo også en hel anden tid dengang sene halvtredsere og begyndelsen af tredserne.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Tommy Nilsson , Ringsted, 28/12 2011, 06:50 (4716 dage siden) @ RJK
et billed fra da der var spændene ting at
Men ingen årstal?
--
af RJK, 28/12 2011, 20:02 (4716 dage siden) @ Tommy Nilsson
mener det er midt 60erne
af Niels Munch, 28/12 2011, 23:53 (4716 dage siden) @ RJK
..... minder om min tur derind på Kongens fødselsdag i 1961.
M.v.h.
Niels
af Steen H Nielsen, 28/12 2011, 10:19 (4716 dage siden) @ RJK
D824 + D i askkasse 60erneNedrivenig.1979.Nedrivenig 1979Hele ny My 1106 .1956 1106.1956.VLTJ My 28 i hal.1 D.16-8.2006.Contec My1153 D.25-6.2008.
af Georg Schmidt, 29/12 2011, 12:48 (4715 dage siden) @ Steen H Nielsen
Her nogle fra jan 1969.
G 602
E998, 999 og S 740.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 29/12 2011, 16:43 (4715 dage siden) @ Steen H Nielsen
Det var da nogle herlige billeder fra Gb, navnlig dem med 1106. Jeg har fundet nogle frem fra 1982. Desværre kun i lommekamerakvalitet.
My 1125 og div MH den 21. marts 1982
Masser af GM'ere klar til kamp. 21. marts 1982
Nyvasket og klar til driften. 18. april 1982
My 1115, 1116 og 1117 soler sig. 27. august 1982
Hilsen
Henrik
--
af OLL, Ballerup, 29/12 2011, 17:54 (4715 dage siden) @ Henrik Thomsen
Masser af GM'ere klar til kamp. 21. marts 1982
Har lige et spm. angående MZ'eren, og det vedrøre MZ 1401, og om den nogensinde skal tilbage i sit brune design? Har hørt mange sige at det er fordi, næsten ingen kan huske MZ'erne som vinrøde, men da det her billed er fra 82, Er det jo alligevel en del år serie 1'erne fik i det vinrøde...
Mvh. Oliver
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af re20000, 29/12 2011, 19:47 (4715 dage siden) @ OLL
Så skal man ihvertfald lige snedkerere førerhuset om til de krumme ruder og måske pille en lyddæmper af og sikkert flere ting, så det blir nok ikke foreløbig.
Nold
af Henrik Thomsen , Holte, 29/12 2011, 21:17 (4715 dage siden) @ OLL
Masser af GM'ere klar til kamp. 21. marts 1982
Har lige et spm. angående MZ'eren, og det vedrøre MZ 1401, og om den nogensinde skal tilbage i sit brune design? Har hørt mange sige at det er fordi, næsten ingen kan huske MZ'erne som vinrøde, men da det her billed er fra 82, Er det jo alligevel en del år serie 1'erne fik i det vinrøde...Mvh. Oliver
Det må vi sandelig håbe at den skal. Men der skal jo nok lige spares op først, for skal det gøres ordentligt, er der mange ting at se til.
Den med hukommelsen er nok den dårligste argumentation jeg har hørt længe. I så fald skulle vi jo heller ikke have My eller Mx i vinrød, da de allerede forsvandt i hhv. 1985 og 1982. Tænk på alle de damplokomotiver vi så burde skrotte, for dem er der jo nok færre der husker, navnlig dem der er mere end en menneskealder gamle. Næ tværtimod er der jo nogle af dem der ikke kan huske de vinrøde Mz, der så kunne opleve en. Det er vel også det bevarelse af materiel handler om. De rød/sorte er jo stadig nutid ved 1425 og 1407, og er derfor ikke ligefrem museumsstof.
Hilsen
Henrik
--
af Leif Jørgensen, København Ø., 29/12 2011, 23:32 (4715 dage siden) @ Henrik Thomsen
Det med hukommelsen er nu ikke så tosset som det lyder. Mange mennesker interesserer sig først og fremmest for det de kender til (udsyn og lysten til lære hører ikke til de danske forcer). Og da den sidste vinrøde MZ blev ommalet i 1987, ja så er der altså flere og flere jernbaneentusiaster og almindelige mennesker, der ikke kan huske det. For dem er det "fortid".
Selvfølgelig skal man lære om og huske fortiden. Men jo længere tilbage man kommer i tiden, jo mere tåget står det for mange. Damptog er spændende, men for mange betyder det mere, at der er røg i skorstenen, end om der står S, K eller F på lokomotivet. Det er jo alligevel "bare" noget fra "gamle dage". Bittert for en entusiast at høre, men pinligt sandt. Og da museer og veteranbaner primært lever af besøgende og passagerer, så står deres ønsker altså en del højere på prioteringslisten, end hvad diverse entusiaster nu måtte have af ønsker til bemalinger og restaureringer.
Det vigtigste argument mod at ommale lige MZ 1401 er dog, at den var den første til at blive malet rød/sort. Hvor andre MZ nåede at køre som vinrøde i omtrent 15 år, fik den kun 5 år og har altså tilbragt langt det meste af sin driftstid i rød/sort. En tilbageføring vil altså kun repræsentere en yderst beskedne del af dens karriere.
Med venlige prioriterende hilsner
Leif Jørgensen
af Henrik Tolderlund, 30/12 2011, 11:32 (4714 dage siden) @ Leif Jørgensen
Det vigtigste argument mod at ommale lige MZ 1401 er dog, at den var den første til at blive malet rød/sort. Hvor andre MZ nåede at køre som vinrøde i omtrent 15 år, fik den kun 5 år og har altså tilbragt langt det meste af sin driftstid i rød/sort. En tilbageføring vil altså kun repræsentere en yderst beskedne del af dens karriere.
Med venlige prioriterende hilsner
Leif Jørgensen
Hvis vi skal følge din argumentation til dørs, bør MZ 1401 som minimum have sine originale buede frontruder tilbage, da den var i drift med disse i omkring 25 år. Kun i de sidste cirka 8 år i ordinær drift var den udstyret med de nuværende ikke særlige pæne afstumpede frontruder.
Desuden bør der af jernbanehistoriske grunde være bevaret en MZ (1401 eller 1425) i den originale maroon-farvede udgave med vingehjul. Det vil det betalende museumspublikum sikkert også synes både er spændende og meget flottere.
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
af RJK, 28/12 2011, 21:01 (4716 dage siden) @ RJK
af Georg Schmidt, 29/12 2011, 17:21 (4715 dage siden) @ RJK
Her MY 1106 og 1146 1969.
Mvh
Georg
af Henrik Tolderlund, 29/12 2011, 18:12 (4715 dage siden) @ Georg Schmidt
Her MY 1106 og 1146 1969.
Mvh
Georg
Fine billeder fra både Henrik Thomsen og Georg Schmidt.
På Georgs billede af 1106 og 1146 ses forskellen på føringen af sidestriber ved nederste frontlygter på gammel MY (1101-1144) og ny MY (1145-1159).
Henriks billede med 1115, 1116 og 1117 er bare hyggeligt. Den tid savner man.
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
af Peter H, Nærum, 29/12 2011, 22:13 (4715 dage siden) @ Henrik Tolderlund
Hej Henrik
Ja du har ret mht til forskellene på striberne på My 1101-1144 og 1145-1159.
På 1101-1144 krummede striberne mere omkring lygtehusene, hvor de på 1145-1159 ligesom bare "faldt" blødt ned. Striberne på 1145-1159 var iøvrigt også en lillebitte anelse bredere end på 1101-1144.
Mvh og godt nutår
Peter H
af Peter H, Nærum, 29/12 2011, 22:05 (4715 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Hvor er jeg glad for at se billeder af My 1106 i 1.distrikt Sjælland. Den var jo oprindeligt den første sjællandske My og den blev flyttet over til Jylland/Fyn lige inden K74.
Gunnar W Christensen har taget et billede af maskinen på Gb i 1972, så der var den stadig på Sjælland.
Men det er lidt sjældent at se billeder af My 1106 før den skiftede distrikt.
Mvh og godt nytår
Peter H
af Georg Schmidt, 23/1 2012, 00:25 (4691 dage siden) @ Georg Schmidt
MX 1008, MZ 1405 og MY 1150 på Gb januar 1969.
Mvh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2011, 20:40 (4715 dage siden) @ RJK
I sommeren 1980 kom jeg forbi. Jeg har ikke mine noter ved hånden, så den nøjagtige dato og angivelse af, hvad det er vi ser på billederne, må I undvære indtil næste år. Men mon ikke man stort set kan se, hvad der er på billederne?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Fra maskindepot Københavns Godsbanegård. Sommeren 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af Peter H, Nærum, 29/12 2011, 22:16 (4715 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
På nogle af dine billeder ses en litra Buh vogn i designrød. Den der er med i Olsen Banden På Sporet
Mvh og godt nytår
Peter H
af Ekaeli007, 29/12 2011, 22:22 (4715 dage siden) @ Peter H
Umiddelbart syntes jeg de første billeder ser ud som om det er CVK KH men der hvor der ryddes og man har rejst betonskelet er da Mdt GB
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2011, 22:26 (4715 dage siden) @ Ekaeli007
Umiddelbart syntes jeg de første billeder ser ud som om det er CVK KH men der hvor der ryddes og man har rejst betonskelet er da Mdt GB
Jeg iler med at indrømme, at Bent sagtens kan have ret, idet jeg ikke har "styr" på centralværksted København og maskindepot Københavns Godsbanegård.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Ekaeli007, 29/12 2011, 22:54 (4715 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Groft sagt kan jeg tilføje at det er faktisk Otto Busses vej der skiller de to områder, jeg tror
nok man skal være lokal kendt for at vide hvad der er hvad. Bliver spændende at se hvor længe vedligeholdelse af togmateriel hører under DSB, og hvilken stor koncern der byder på det.
Euromaint eller hvad det nu hedder eller Siemens, eller måske andre med ekspertise og penge i kassen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2015, 21:52 (3532 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
I sommeren 1980 kom jeg forbi. Jeg har ikke mine noter ved hånden, så den nøjagtige dato og angivelse af, hvad det er vi ser på billederne, må I undvære indtil næste år
Jeg fandt aldrig ud af, om jeg befandt mig på Centralværksted København eller Maskindepot Københavns Godsbanegård.
Til gengæld har jeg fundet de omtalte noter og kan nu - efter godt tre år - meddele, at det vi der på billederne er fra venstre Mh 403, 405 og 350 og at datoen er onsdag den 23. juli 1980.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Fra maskindepot Københavns Godsbanegård. Sommeren 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 26/3 2015, 22:59 (3532 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
I sommeren 1980 kom jeg forbi. Jeg har ikke mine noter ved hånden, så den nøjagtige dato og angivelse af, hvad det er vi ser på billederne, må I undvære indtil næste år
Jeg fandt aldrig ud af, om jeg befandt mig på Centralværksted København eller Maskindepot Københavns Godsbanegård.Til gengæld har jeg fundet de omtalte noter og kan nu - efter godt tre år - meddele, at det vi der på billederne er fra venstre Mh 403, 405 og 350 og at datoen er onsdag den 23. juli 1980.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort(...)
(...)
Fra maskindepot Københavns Godsbanegård. Sommeren 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
--------------------
Hej Thomas.
Du befandt dig vel nogenlunde her - lige i overgangen mellem Gb (Containerterminalen) og Centralværkstedet:
MB 409 lige inden afbrænding. 5. november 1973.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2015
.
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
Læs mere