Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Italienske kartoffelvogne (Generelt)

af kraan, 27/12 2011, 18:29 (4717 dage siden)

Jeg har læst at der i tidernes morgen kørte FS kartoffelvogne i Danmark, bl.a. til Lammefjorden. Kan nogen oplyse om formålet? Kørte man italienske læggekartofler til Danmark - eller eksporterede man danske kartofler til Italien? Begge dele lyder underligt i mine ører.

Italienske kartoffelvogne

af UTJ, 27/12 2011, 20:56 (4717 dage siden) @ kraan

Jeg har læst at der i tidernes morgen kørte FS kartoffelvogne i Danmark, bl.a. til Lammefjorden. Kan nogen oplyse om formålet? Kørte man italienske læggekartofler til Danmark - eller eksporterede man danske kartofler til Italien? Begge dele lyder underligt i mine ører.

En kartoffelcentral/pakkeri kan sagtens indkøbe "nye italienske" og pakke dem selv. Kartofler kan sagtens haldles i bulk eller store sække. Under alle omstændigheder har de ikke godt af at blive lagt i plastpose allerede i Italien, for så er de rådnet op, når de når DK. De skal nemlig opbevares frostfrit og ventileret.

I øvrigt er det noget sludder at kalde den almindelige lukkede italienske godsvogn for en 'kartoffelvogn', for de er selvfølgelig blevet brugt til hvadsomhelst. Man kan transportere kartofler i mange typer lukkede godsvogne, men ventilation er godt og isolering nødvendig i frostperioder, heraf de danske Iblps fra 1969-1977.

af Georg Schmidt, 27/12 2011, 23:14 (4717 dage siden) @ kraan

[image]
Mon ikke det er typen som MZ 1424 her kommer kørende med du tænker på. Disse vogne med kartofler fra Italien fik vi mange af på Århus godsplads i 70'erne. Det var vist almindelige "tidlige kartofler" fra Italien, plantetilsynet tog prøver af ladningen inden den kunne frigives til modtageren. Engang var der en vogn ingen ville kendes ved, det var varmt i maj dette år så uha, jeg husker ikke slutningen.:-D
Mvh
Georg

af Winther, Karlskov, 28/12 2011, 09:15 (4716 dage siden) @ kraan

Hej
Kartofler blev transporteret begge veje, først som liggekartofler til Italien og Spanien, siden retur som spise kartofler, for at vi kan få nye kartofler tidligere, her i Danmark og resten af nord Europa. At liggekartoflerne kommer fra Danmark skyldes at der er meget strikse regler for dyrkning af kartofler her i landet.
Eksporten af ligge kartofler foregår stadigvæk, nu på lastbil.
Så når du køber nye kartofler til foråret er de sansynligtvis dyrket på danske liggekartofler.
God appetit.:-)
Bent

af sorensen_dk, Tølløse, 29/12 2011, 03:19 (4716 dage siden) @ Winther

Det hedder læggekartofler selvom de ligger i jorden efter de er lagt - sorry, jeg kunne ikke lade være med at kommentere stavefejlen :-P

Tom

af kraan, 29/12 2011, 15:04 (4715 dage siden) @ sorensen_dk

Tak for svarene. Jeg er blevet meget klogere :)
Mvh. og Godt Nytår
kraan

Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak