Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO-Hvor meget på krogen? (Generelt)

af Jens H. Bondesen, 26/12 2011, 11:03 (4722 dage siden) @ Jens MO-Møller

Du har ret gode Filip, maks. togvægt 185 tons og maks. belastning 123 tons. Der skal være orden i begreberne!

Ja, og så alligevel ikke. For I bruger den nutidige definition af belastning og den er anderledes end i 1950'erne. Det har også betydning når den største belastning for en motorvogn angives:

Frem til engang mellem 1972 og 1975 var belastningen for tog fremført af motorvogn den samme som togvægten (SR § 16). Derfor også note b) i de udgaver af TIB fra 1950'erne som Henning h087 linker til længere nede i tråden.
På samme tidspunkt i 1970'erne blev største belastning for MO nedsat fra 185 t til 125 t, hvilket faktisk var en reel forøgelse af den tilladte belastning med 2 t.

En anden ting: En enkelt MO har aldrig måttet trække 4 CL-vogne!
Oprindelige regler: 62 t + 4 * 37 t = 210 t, hvilket er 25 t mere end de 185 t.
Nye regler: 4 * 37 t = 148 t, hvilket er 23 t mere end de tilladte 125 t.

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak