Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/12 2011, 23:15 (4721 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 25/12 2011, 00:05

Født og opvokset i Aalborg, tidligere bosiddende i Støvring og Skørping - og nu igen Skørping - er det "en klassiker" at tage toget til Arden og spadsere gennem Rold Skov til Skørping. Eller omvendt. Jeg har gået/løbet den tur adskillige gange siden midten af 1970'erne og nu senest i dag.

Denne gang startede jeg med at tage toget fra Skørping til Arden. Jeg "tjekkede ind" på Skørping station med mit rejsekort og "tjekkede ud" på Arden station - pris 12 kroner (hvordan f..... kan den regne det ud så hurtigt?) Som det åbenbart efterhånden er blevet sædvane/kutyme på strækningen Arden-Skørping-Støvring-Svenstrup-Skalborg-Aalborg blev jeg ikke billetteret, heller ikke selv om DSB - som sædvanligt - havde bekostet at medgive en togfører.

Med venlig hilsen og endnu engang glædelig jul til alle

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Skørping station 24. december 2011 kl. 11.33. MR/MRD 62 holder i spor 1. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Skørping station 24. december 2011 kl. 11.37. Set mod syd. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Skørping station 24. december 2011 kl. 11.37. Set mod nord. Til højre i spor 1 holder MR/MRD 62. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Skørping station 24. december 2011 kl. 11.40. Set mod nord. MFA 5039 i rettidig tog IC 136 Lindholm-Københavns Lufthavn Kastrup. Til højre i spor 1 holder MR/MRD 62. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Arden. Fotografen har placeret sig på broen i km 215,1 og har vendt linsen mod nord. Stationsbygningen ligger ca. 600 meter bag fotografen. 24. december 2011 kl. 11.55. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Arden. Som ovenfor, men nu zoomet lidt ind. Da Arden var togfølgestation, lå broen inden for indkørselssignalet fra nord. Til højre ses kilometersten 215,2. Til venstre herfor ses det "trinbræt", som lokomotivføreren kunne stige ud på, når han/hun skulle til signaltelefonen ved indkørselssignalet. Lidt længere væk også til venstre ses mærke 17.5. "Holdested uden dækningssignal". 24. december 2011 kl. 11.55. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Km 217,6 Arden-Mosskov 24. december 2011 kl. 12.26. Set mod nord. MFB 5206 i rettidig tog 3921 Aarhus H-Lindholm. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Mosskov 24. december 2011 kl. 12.38. Set mod nord. Mosskov billetsalgssted/trinbræt/sidespor lå ca 100 meter bag fotografen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Mosskov 24. december 2011 kl. 12.39. Set mod nord. Mosskov billetsalgssted/trinbræt/sidespor lå ca 100 meter bag fotografen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Vejunderføring i km 219,12 Mosskov-Skørping 24. december 2011 kl. 12.38. Opført 1920. Set mod øst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Vejunderføring i km 219,12 Mosskov-Skørping 24. december 2011 kl. 12.39. Opført 1940. Set mod vest. Ovenstående og denne vejunderføring ligger ét og samme sted lige ved siden af hinanden. Den ene er opført i 1920 og den anden i 1940 - sidstnævnte i forbindelse med anlæggelse af 2. sporet Arden-Skørping, der åbnedes for trafik 1. oktober 1953. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
I 1918 fik et tog smadret nogle ruder på strækningen Mosskov-Skørping. DSB var af den opfattelse, at Buderupholm Statsskovdistrikt ikke har overholdt sin forpligtelse til at beskære træerne, således at disse ikke kom ind i fritrumsprofilet. Det kom til en del skriverier mellem DSB og statsskovdistriktet og som et bilag i sagen blev der udarbejdet ovenstående skitse dateret 18. februar 1918. Tegningen er set fra nord mod syd, dvs. fra Skørping mod Mosskov. Km 220 er ca. det sted hvor strækningsradiomasten står i dag (2011) over for Den jydske Skovhave. Bemærk, at banen på dette tidspunkt stadig kun er enkeltsporet. Bemærk også, at der er to stangrækker: Til venstre (mod øst) stangrække benævnt "Teleg" = telegraf og til højre (mod vest) "Telef" = telefon. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 202/Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Strækningsradiomasten i km 220,0 Mosskov-Skørping "ude midt i Rold Skov" 24. december 2011 kl. 12.59. Opført xxxx. Set mod nord. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Strækningsradiomasten i km 220,0 Mosskov-Skørping "ude midt i Rold Skov" 24. december 2011 kl. 13.00 Opført xxxx. Set mod nord. Man har nu støbt fundament for GSM-R-mast. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Strækningsradiomasten i km 220,0 Mosskov-Skørping "ude midt i Rold Skov" 24. december 2011 kl. 13.00 Opført xxxx. Set mod nord. Man har nu støbt fundament for GSM-R-mast. Fotografiet snyder ikke: Den er væsentlig bredere end sin lillebror/-søster til venstre. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Km 220,0 Mosskov-Skørping 24. december 2011 kl. 13.01. Set mod nord. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af Georg Schmidt, 25/12 2011, 02:39 (4721 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas
Hermed nogle billeder fra området Skørping-Mosskov fra 1976 og 1981 som du må bruge. Har selv gået turen en del gange fra Skørping til Mosskov og rundt om Store Okssø og tilbage til Sø, en enkelt gang også hele turen Sø-Ad.
[image]
Skørping station december 1976.
[image]
Skørping retning Arden dec 1976 med stationskat.
[image]
Overkørslen i Skørping dec 1976.
[image]
Traktørsted Mosskov med Eventyr Is forår 1981.
[image]
Underføring i Mosskov 1981.
[image]
Underføring nord for Mk forår 1981.
[image]
Underføring nord for Mk forår 1981.
[image]
Skørping forår 1981.
[image]
Underføring nord for Mosskov forår 1981.
[image]
Mosskov km 218,3 forår 1981.
Mvh
Georg

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af Georg Schmidt, 25/12 2011, 11:23 (4720 dage siden) @ Georg Schmidt

Eneste billede jeg har af Mosskov T i drift er fra en DJK-tur den 13/12 1970.
HV3 kom fra Aalborg og SM 1-Sp 10 fra Fårup, og som jeg husker det gav arrangementet en solid forsinkelse af "Nordpilen".:-D :-D
[image]
Mvh
Georg

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af gamle ole, 25/12 2011, 13:01 (4720 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Stadig en-også efter 2011 forhold- en hyggelig strækning. Pudsigt du nævner stangrækkerne. Som behandlet i tidligere tråd var det netop her jeg så stangrækker på en DSB-strækning for sidste gang.

hilsen Ole

Avatar

Mosskov trinbræt - billeder efterlyses

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/12 2011, 13:49 (4720 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg

Som sædvanligt fine billeder, du viser. Tak for det og tak for tilladelse til at bruge dem. Jeg vil snarest uploade dem på www.randers-aalborg.dk

Dit billede fra Mosskov er yderst interessant. I Peer Thomassens artikel om Mosskov i Jernbanen 1978 nr. 6 er det godt nok et billede af trinbrættet, mens det eksisterede, men det er et billede uden "liv".

Så dit og Peers billeder er de p.t. eneste kendte. I hvert fald af mig.

Hvis andre Forum-deltagere skulle ligge inden med billeder af Mosskov "i ordinær drift" (med eller uden tog), vil de blive modtaget med kyshånd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af Lars, 25/12 2011, 13:54 (4720 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt at man endnu kan se strækninger uden elmaster.

Det er efter min smag noget kønnere (selv om masterne nok er "fremtiden")

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af Gert, Aalborg, 25/12 2011, 13:56 (4720 dage siden) @ gamle ole

Stræningsradiomasten er opsat omkring 1980 - jeg husker det ikke nøjagtigt, men vi var 2 mand der kørte rundt og monterede antennekabel og andre dele af udstyret således, at det var klar til at få "hængt" radiostationerne op.

Vi havde en kabeltromle med indeholdende 650m antennekabel - i hvert fald da vi startede. Tromlen havde vi på en kabeltromle trailer efter min Land Rover. Den skilte jeg mig af med i 1982.
Vi fra Storno service i Aalborg lavede de 13 sites fra Randers til Frederikshavn.
Det var noget voldsomt antennekabel efter tidens forhold - til 200 kr./m + MOMS. Alene et antennestik kostede 450 kr. Det var helt vildt i forhold til det vi ellers lavede.

-se det var en lille julehistore - supplement.

Gert

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/12 2011, 18:55 (4720 dage siden) @ Gert

Vi fra Storno service i Aalborg lavede de 13 sites fra Randers til Frederikshavn.
Det var noget voldsomt antennekabel efter tidens forhold - til 200 kr./m + MOMS. Alene et antennestik kostede 450 kr. Det var helt vildt i forhold til det vi ellers lavede.

- Det lyder ikke lige som om at det var almindelig RG213 i kørte rundt med, mon det har været ECOFLEX eller lign?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

En julevandretur langs jernbanen Arden-Skørping 24/12

af Gert, Aalborg, 25/12 2011, 19:22 (4720 dage siden) @ mhv_vsvt

Hej!

Nej det var det bestemt ikke. Ja det var et kabel med en diameterr tæt på 1 tomme med inderleder bestårende af et kobberrør, dielektrikum bestod - så vidt jeg husker, at et mix af en spiral og et skummateriale. Skærmen var af en meget kraftig sammensvejset bølget kobberfolie. Hvis der kom en "kinke" på kablet, kollapsede det totalt og var odelagt.

Nå, men det var et sidespring - mit indlæg var for at give en tidsramme for opførelsen af masten.

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak