Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søges: Billeder fra Odense Kommandopost (Generelt)

af Lars Bøgeholm Hansen, 22/12 2011, 14:15 (4722 dage siden)

Hej

Som skrevet i emnefeltet søger jeg billeder fra Odense kommandopost, Her tænker jeg på Billeder ind og udvendigt gennem tiden, Specielt fra tiden hvor Odense også var Fjernstyringscentral, men også fra tiden efter.

Søges: Billeder fra Odense Kommandopost

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/12 2011, 17:23 (4722 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Hej Lars.

Desværre havs kun dette fra sommeren 1964, desværre endda en smule uskarpt, men det så man først 14 dage efter optagelsen - dengang.

[image]
Odense. Sommeren 1964.

Vi må håbe, at der er andre, der bedre kan hjælpe dig.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Jens MO-Møller @, 22/12 2011, 17:44 (4722 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

I tilknytning til dit spørgsmål, kunne billeder fra teknikken i kælderen, altså relæer mm. også være meget interessant at studere.

Venlig hilsen

Jens Møller

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/12 2011, 18:51 (4722 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Hej

Som skrevet i emnefeltet søger jeg billeder fra Odense kommandopost, Her tænker jeg på Billeder ind og udvendigt gennem tiden, Specielt fra tiden hvor Odense også var Fjernstyringscentral, men også fra tiden efter.

Hej Lars

Sporskiftet.dk blev du anbefales at prøve at kontakte Odens Modeljernbaneklub.
Var der gevinst dét ?

Her er der et enkelt billede af kommandoposten (dog kun i baggrunden).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/12 2011, 23:30 (4722 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Hej

----------------

Hej igen Lars.

Som tidligere nævnt, kan jeg desværre kun hjælpe dig med det allerede indsendte interiør-foto fra posten, og dog . . . :-)

Du skriver fotos fra kommandoposten, og så må efterfølgende da egentlig også høre med --- selvom det nok ikke var det Du mente :-) :-)

[image]
NFJ-Skinnebustog med stor fhv. svensk Sp-er bagest.

[image]
"Alm. udsigt" fra kommandoposten. ^---v

[image]
Alle tre fotos fra 15. februar 1964.

Hilsen / undskyld ;-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Lars Bøgeholm Hansen, 23/12 2011, 12:09 (4721 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mange tak for de billeder i har sendt.

Hvis jeg skal præcisere det lidt. så er det som Eriks første billede. Billeder af pultene som de stod dengang Odense var FC.

af UTJ, 23/12 2011, 12:42 (4721 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det var godt nok et veludstyret jernbanemuseum 11 år inden det blev åbnet. 1975-museet havde desuden den skavank at det som regel var langt mere spændende at besøge den ikke-museale del af remisen end selve museet: Dér var den rigtige stemning og man kunne gå på opdagelse mellem blandt andet K 563, R 946 og andre spændende sorte lokomotiver.

af Jens MO-Møller @, 23/12 2011, 16:23 (4721 dage siden) @ UTJ

Jeg mener da også at kunne huske, at MO 568 i en periode var placeret i den ikke-museale del af remisen, inden den blev kylet ud i det fri.

Venlig julehilsen

Jens Møller

Søges: Billeder fra Odense Kommandopost (5 billeder)

af jaer, 23/12 2011, 17:32 (4721 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Jeg havde fornøjelsen at besøge FC Odense, mens hele Fyn fortsat var styret her fra. Ikke så mange måneder efter gik man i gang med at flytte Fyn over til Roskilde og Fredericia.

I foråret 1992 tog FC sig sådan ud:
[image]

og lidt tættere på er her adressenummerstyringen (Sapp) for den vestlige del, som ikke fandtes på den østlige del:
[image]

Jeg har altid været lidt imponeret over, at man havde en fin runding på Fapp nede ved Ejby. Det har da ikke været helt let, at lave den plade i 1956:
[image]

Lokalbordet for Odense står ovre til venstre, men pladsen i lokalet gav mig ikke plads til det store overbliksbillede. Men sådan så det ud:
[image]
Pladen i nederste højre hjørne må være afdækningen af huller, hvorfra Højby en periode blev styret, indtil Svnedborgbanen blev flyttet over i Siemens-fjernstyringen (FC Odense Syd).

Noget af det, som gjorde pladsen begrænset var FC Odense Syd, som fjernstyrede Svendborgbanen. De havde fået et lille aflukket lokale (med glasparti) i kommandopostens østlige ende. Her et billede af de to skærme:
[image]

/Jan

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/12 2011, 18:47 (4721 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg mener da også at kunne huske, at MO 568 i en periode var placeret i den ikke-museale del af remisen, inden den blev kylet ud i det fri.

Venlig julehilsen

Jens Møller

---------

Når vi nu alligevel er "ude på overdrevet", kan jeg nævne, at Mo 568 så jeg ikke, men denne:

[image]
Mp 545, Odense, 15. februar 1964.

Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk

. . . om ikke andet kan Tommy vel bruge billedet i sit anegalleri :-)

Søges: Billeder fra Odense Kommandopost (5 billeder)

af Lars Bøgeholm Hansen, 23/12 2011, 22:33 (4721 dage siden) @ jaer

Hej Jan.

Det var lige præcis sådanne billeder jeg ledte efter.

Tak

af Lars B. Christensen ⌂, 27/12 2011, 20:52 (4717 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Henning Petersen, Næstved, har i sit arkiv fundet følgende billeder fra kommandoposten i Odense. Billederne er taget den 28. juni 1961:

[image]

[image]

[image]

[image]

af Jens MO-Møller @, 27/12 2011, 21:11 (4717 dage siden) @ Lars B. Christensen

Men suk suk; findes der slet ingen billeder fra relærummene i kælderen fra enten Odense eller andre kommandoposter eller stationer? Jeg har i min barndom i perioder haft min daglige gang på både Tølløse og Hvalsø station, når min far var tjenestegørende og har tit og ofte dengang set signaltjenestens folk bevæge sig ned i kælderen til al mekanikken dernede, men har desværre aldrig fulgt efter dem ned i kælderen og det ærgrer mig!

Venlig hilsen

Jens Møller

af Henrik, 27/12 2011, 22:32 (4717 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men suk suk; findes der slet ingen billeder fra relærummene i kælderen fra enten Odense eller andre kommandoposter eller stationer?

Her er et billede fra et relærum, der er ikke meget at se, kun relæer fra loft til gulv. Billedet viser et anlæg som det i Odense, relægruppeanlæggene har en noget anden opbygning.

[image]

af Georg Schmidt, 27/12 2011, 22:53 (4717 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens MO
Har ikke noget teknik fra Odense, men lidt fra kælderen i kmp Århus.
[image]
Kommandoposten i Århus post 5 1973 ibrugtaget 27/9 1934 med et L M E 1929 anlæg af eenrækketypern. Nyt anlæg af 1990 typen ibrugtaget 1998 i nybygget post.
[image]
[image]
[image]
[image]
Disse fra LM Ericsson Signalbolaget stod der mange af.
[image]
Området ved posten set mod vest.
[image]
Sporskiftedrev som de vist nok kaldte "ligkistedrev".
Mvh
Georg

af Jens MO-Møller @, 28/12 2011, 00:08 (4717 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Henrik og Georg!

Hvor er det dog et vidunderligt skue at betragte den flotte, velordnede ledningsføring og relæerne i disse dejlige elektromekaniske anlæg fra før verden gik helt af lave! Godt at der er nogle som jer, som har haft overskud til at tage billeder fra også den side af jernbanedriften, som er virkelig interessant!

Mange venlige hilsener

Jens Møller

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak