Togfører Bernhard Andreasen (Ringkøbing) (Generelt)
Jeg startede i sin tid denne quiz, som en lidt anderledes indgangsvinkel til mit spørgsmål om ovennævnte person. Det gik så ikke helt som jeg havde håbet Så nu prøver jeg på en lidt mere normal måde
Personen der her er tale om er min oldefar, sømand og togfører Bernhard Andreasen. Han var marinemaler og har bl.a. ført penslen på maleriet i førnævnte link, desuden står han også bag kirkeskibet i Lem Kirke. Desuden var hele entréen i hans hus i Ringkøbing malet som et stort marinemaleri.
Jeg har ledt rundt omkring efter mere information om min oldefar, ud over hvad der selvfølgelig bliver fortalt i familien. Har bl.a. haft fat i Ringkjøbing Aarbog 1952-53, her står under dødsfald:
12. Marts. Pens. Togfører Bernhard Andresen, 81 Aar; afd. har boet i Ringkjøbing i ca. 35 Aar.
Jeg har selvfølgelig også følerer ude andre steder, men tænker at når nu han har en fortid ved banen, så er der sikkert nogle på forum der kan bidrage. Jeg ved desværre ikke om det var ved Stats- eller privatbanerne han var togfører.
Som en sidebemærkning kan det fortælles at hans datter Ebba giftede sig med Peder Hansen, der på grundlag af sin fars smedie, efter krigen etablerede Vestjysk Stålteknik A/S, nok bedre kendt idag som VESTAS.
--