Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togfører Bernhard Andreasen (Ringkøbing) (Generelt)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/12 2011, 12:40 (4725 dage siden)

Jeg startede i sin tid denne quiz, som en lidt anderledes indgangsvinkel til mit spørgsmål om ovennævnte person. Det gik så ikke helt som jeg havde håbet :-P Så nu prøver jeg på en lidt mere normal måde ;-)

Personen der her er tale om er min oldefar, sømand og togfører Bernhard Andreasen. Han var marinemaler og har bl.a. ført penslen på maleriet i førnævnte link, desuden står han også bag kirkeskibet i Lem Kirke. Desuden var hele entréen i hans hus i Ringkøbing malet som et stort marinemaleri.

Jeg har ledt rundt omkring efter mere information om min oldefar, ud over hvad der selvfølgelig bliver fortalt i familien. Har bl.a. haft fat i Ringkjøbing Aarbog 1952-53, her står under dødsfald:
12. Marts. Pens. Togfører Bernhard Andresen, 81 Aar; afd. har boet i Ringkjøbing i ca. 35 Aar.

Jeg har selvfølgelig også følerer ude andre steder, men tænker at når nu han har en fortid ved banen, så er der sikkert nogle på forum der kan bidrage. Jeg ved desværre ikke om det var ved Stats- eller privatbanerne han var togfører.

Som en sidebemærkning kan det fortælles at hans datter Ebba giftede sig med Peder Hansen, der på grundlag af sin fars smedie, efter krigen etablerede Vestjysk Stålteknik A/S, nok bedre kendt idag som VESTAS.

--
[image][image][image]

Togfører Bernhard Andreasen (Ringkøbing)

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 19/12 2011, 15:22 (4725 dage siden) @ K.B.Andreasen

Din oldefar var født 19.08.1872. Ansat ved DSB 01.06.1896. Udnævnt til togbetjent 01.01.1899. Tjenstgørende som togbetjent i Frederikshavn og muligvis andre steder. 01.01.1920 konstitueret togfører i Brande, udnævnt til togfører i Brande 01.02.1921. Senere tjenstgørende i Ringkøbing til pensioneringen i 1937.
med venlig hilsen
Lars Viinholt

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/12 2011, 16:21 (4725 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Det er så smukt det der Lars :-) Mange tak. Det var lige præcis sådan info jeg regnede med ville dukke op herinde. Tør jeg spørge hvor du har fundet det henne?

--
[image][image][image]

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 19/12 2011, 17:54 (4725 dage siden) @ K.B.Andreasen

DSB personalefortegnelser, diverse årgange.
venlig hilsen
Lars Viinholt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2011, 18:06 (4725 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Buch & Gomard, 1933-1936, side 71, bekræfter:

"Andreasen, B., Togf. i Ringkøbing, f. 19. Aug. 72. Ansat 1. Juni 96, i nuv. Still. 1. Feb. 21".

Der er desværre intet foto.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 19/12 2011, 20:43 (4725 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

OK i dette tilfælde, men man skal være meget forsigtig med Buch og Gomards biografiske oplysninger.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2011, 20:58 (4725 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

OK i dette tilfælde, men man skal være meget forsigtig med Buch og Gomards biografiske oplysninger.

Helt enig!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af nusenberg, 1/2 2017, 19:48 (2854 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kender du ikke den adresse i Ringkøbing hvor han og Louise boede?

Togfører Bernhard Andreasen + Foto

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 16/2 2012, 18:45 (4666 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af K.B.Andreasen, 16/2 2012, 19:16

Under et besøg hos noget familie dukkede dette billede op, så når nu har har fået fremskaffet lidt data om min oldefar, så kan vi da lige så runde af med et billede ham. Kvaliteten kunne nok have været bedre, men mon ikke at det går: :-)
[image]
Togfører B. Andreasen med familie, Frederikshavn ca. 1916

Som folk nok kan regne ud, er det herren yderst til venstre der er min oldefar. Min farfar (Henning) er knøsen yderst til venstre i øverste række. :-)

Som en sidebemærkning kan det fortælles at hans datter Ebba giftede sig med Peder Hansen, der på grundlag af sin fars smedie, efter krigen etablerede Vestjysk Stålteknik A/S, nok bedre kendt idag som VESTAS.

Her må jeg så bringe et lille dementi:
Jeg var lige lidt hurtigt på tasterne, men er venligt (og bestemt ;-) ) blevet rettet af familien. Det var hende der blev kaldt Søs og ikke Ebba der blev gift med Peder Hansen.
Jeg bøjer ydmygt hovedet ;-)

Med familiære hilsner

Klaus :-)

--
[image][image][image]

af helle @, 10/4 2015, 13:53 (3517 dage siden) @ K.B.Andreasen

HEJ
vil lige høre dig ..har du udover det du her i forummet har lagt op ,foto af louise og bernhardt ? kender du noget til deres baggrund ..deres forældre og hvor navnet mørck dukker op i familen fra ? ...kender du andre i fam. der slægtsforsker? du må gerne benytte min mail adresse eller evt. ringe 5225.1881 mvh Helle ( søs´s barnebarn )

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak