Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fisketorvet har købt station (Dybbølsbro får ekstra navn) (Generelt)

af PD Hansen, 18/12 2011, 17:40 (4726 dage siden)

Man bør dog nok læse hele Politikens artikel, før man konkluderer om der er belæg for både trådens og Politikens lidt overdrevne overskrift:

"Fisketorvet har købt sig til 'sin helt egen' station"
http://ibyen.dk/gadeplan/article1482781.ece

Desuden denne artikel:

"Det lyder meget mystisk, og jeg kan ikke komme på andre lignende tilfælde i Danmark, siger Peter Olesen"
http://ibyen.dk/gadeplan/article1482782.ece

Som andre har nævnt før, er der dog en del lignende navngivninger:

- Forum
- Bella Center
- DR-byen
- KB-hallen

Kilde:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/73bda2b6f3cbf72...

Bella Center, der også ejer Forum, har udover staten også private kommercielle aktionærer i ejerkredsen.

Det kan måske indvendes, at i de 4 fortilfælde er navngivningen - måske - sket uden betaling/henvendelse fra den pågældende virksomhed/institution.

Jeg ved faktisk ikke helt selv hvad jeg mener om det.

Bør man overhovedet tillade den slags ekstra navne - eller bør virksomheden i virkeligheden betale meget mere for det?

Fisketorvet har købt station (Dybbølsbro får ekstra navn)

af Frederik N., 18/12 2011, 18:00 (4726 dage siden) @ PD Hansen

Intet problem synes jeg.
På holme-olstrup på lille syd er der da også skilte til bon bon land(ved ikke om de har betalt for skiltene).
Det er jo bare en ny form for reklamer, ligesom at der nu må bruges productplacement i programmer og film i Danmark... Det er jo kun "productplacement"

af Gert, Aalborg, 18/12 2011, 18:19 (4726 dage siden) @ Frederik N.

tidliger var stationerne da til en hvis grad "oversået" med reklamer i form af alle emaljeskiltene. Jeg formoder at DSB har fået noget for at have dem der.
De havde dog ikke indflydelse på stationsnavnet, men det er vel en udvikling vi kommer til at se - vi kender det iudpræget grad på offentlig ejede sportsarenaer.

Gert

af Svend, 18/12 2011, 18:28 (4726 dage siden) @ PD Hansen

Nu er det jo ikke kun DSB (DSB S-tog) der bestemmer hvad stationerne skal hedde, men jeg er overbevist om, at havde de haft den fulde indflydelse, ville stationen have heddet Fisketorvet i dag. Men stationsnavnet er fortsat Dybbølsbro med "Fisketorvet" skrevet med småt nedenunder. At sætte navnet "Fisketorvet" på elevatortårnet under S-togslogoet er kun med til at skabe forvirring. Forøvrigt skulle man - hvis det nu en gang skal være sådan - have tilføjet både Fisketorvet og Kødbyen til stationsnavnet Dybbølsbro, men selvfølgelig er forretningerne i Kødbyen ikke så velhavende som butikscentret på den anden side banen.

--
Svend

af PD Hansen, 18/12 2011, 19:04 (4726 dage siden) @ Svend

At sætte navnet "Fisketorvet" på elevatortårnet under S-togslogoet er kun med til at skabe forvirring.

Helt enig. Det får Fisketorvsnavnet til at se alt for officielt ud. Og netop på denne placering er behovet for Fisketorvsnavnet vel lavt. Når man har været på/i Fisketorvet gør stationsnavnet vel ikke den store forskel - så er et "S" vel rigeligt.

Forøvrigt skulle man - hvis det nu en gang skal være sådan - have tilføjet både Fisketorvet og Kødbyen til stationsnavnet Dybbølsbro, men selvfølgelig er forretningerne i Kødbyen ikke så velhavende som butikscentret på den anden side banen.

Det har du nok ret i - men jeg tror også at passagerstrømmen er en del større til/fra Fisketorvet end til/fra Kødbyen. (Jeg forstår godt dem, der efterlyser et bredere fortorv over broen - der er til tider ret stærkt trafikeret af fodgængere)

af Peter Christensen @, 18/12 2011, 20:22 (4726 dage siden) @ Svend

Det er da en gammel nyhed at Dybbølsbro har fået et "tilnavn".
Ikke at jeg har den præcise dato på hvornår det skete, men jeg mindes at have lagt mærke til det første gang i Juni 2011.

Om visse Kjøvenhavnske journalister er langsomme i optrækket eller kun ved et uheld forvilder sig ind i et S-tog; det vil jeg slet ikke kloge på.
Jeg syntes bare det er påfaldene at tilnavnet har kunnet sidde så længe UDEN brok.....

Fisketorvet/Dybbølsbro/Aalborg Kongres- og kulturby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2011, 18:42 (4726 dage siden) @ PD Hansen

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, så andre må verificere følgende udsagn:

I Aalborg skiftede Aalborghallen på et tidspunkt (vistnok) engang i 1990'erne navn fra det mundrette "Aalborghallen" til det noget "finere", men knapt så mundrette "Aalborg Kongres- og Kulturcenter".

Aalborghallen er "genbo" til Aalborg station på vestsiden og ret kort tid efter at Aalborghallen skiftede navn fik alle stationsskiltene på perronerne på Aalborg station et supplerende "underskilt", således at der nu stod

Aalborg
Kongres- og Kulturby

Om der var "penge" mellen Aalborghallen og DSB i den anledning, ved jeg ikke i skrivende stund.

Der er sikkert en eller anden her på Forum, der kan bidrage med billede og eventuelt verificering af ovenstående.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fisketorvet/Dybbølsbro/Aalborg Kongres- og kulturby

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/12 2011, 19:20 (4726 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, så andre må verificere følgende udsagn:

I Aalborg skiftede Aalborghallen på et tidspunkt (vistnok) engang i 1990'erne navn fra det mundrette "Aalborghallen" til det noget "finere", men knapt så mundrette "Aalborg Kongres- og Kulturcenter".

Aalborghallen er "genbo" til Aalborg station på vestsiden og ret kort tid efter at Aalborghallen skiftede navn fik alle stationsskiltene på perronerne på Aalborg station et supplerende "underskilt", således at der nu stod

Aalborg
Kongres- og Kulturby

Om der var "penge" mellen Aalborghallen og DSB i den anledning, ved jeg ikke i skrivende stund.

Der er sikkert en eller anden her på Forum, der kan bidrage med billede og eventuelt verificering af ovenstående.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Så vidt min hukommelse rækker, så husker du rigtigt.
Jeg kan eventuelt tage et billede en af de nærmeste dage - jeg har nemlig altid mit kamera med, når jeg er i "skole" i Aalborg.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Stationsnavn med binavn

af Niels Munch, 18/12 2011, 22:27 (4726 dage siden) @ PD Hansen

Fænomenet er - som også beskrevet i "I Byen" - ikke nyt, idet Humlebæk station på Kystbanen i ååååååårevis jo har haft binavnet "Louisiana", både med det gamle og det nye skiltedesign.

Sidstnævnte er der fint eksempel på her: http://www.flickr.com/photos/jacobchristensen/1126347167/ .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak